سمنان

سه عنوان کتاب مرتبط با ابن یمین فریومدی در استان سمنان تالیف شده است

سه عنوان کتاب مرتبط با ابن یمین فریومدی در استان سمنان تالیف شده است

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، فرشید فلاح در نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان که به ریاست استاندار و با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر کشور برگزار شد افزود: یک رمان از زندگی ابن یمین فریومدی با عنوان “مناره برفین”، گزیده اشعار این شاعر و نیز مجموعه دیوان این یمین است.

وی با بیان اینکه کنگره مذکور قرار است در سطح ملی و در دو بخش علمی و تبلیغی ترویجی برگزار شود افزود: بخش علمی این کنگره در دانشگاه شاهرود و بخش تبلیغی ترویجی در فرومد شهرستان میامی برگزار می شود.

فلاح زمان برگزاری این کنگره را اردیبهشت 1401 بیان کرد و ادامه داد: برای برگزاری این کنگره فراخوان مقاله داده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این نشست شناساندن این شاعر پرآوازه به نسل جوان، تلاش برای بازگشت دوباره اشعار ابن یمین به کتابهای درسی و نیز توسعه گردشگری از طریق معرفی این شاعر و مقبره وی از اهداف برگزاری کنگره ملی بزرگداشت ابن یمین فریودی است.

این نشست در سالن غدیر استانداری سمنان و با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان و سایر اعضا برگزار شد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می زد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا