اقتصادی

سازمان بورس از پایمال شدن حقوق سهامداران خرد جلوگیری کند/ وجود 36 میلیون کد بورسی در کشور

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با عدم واریز سود تقسیمی برخی از شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: لازم است سازمان بورس پیگیر واریز سود همه شرکت‌ها از طریق سامانه سجام باشد، چرا که در این روش سود سهام به خوبی به ذی‌نفعان آن می‌رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌ها از روش‌های غیر بورسی برای پرداخت سود استفاده می‌کنند که این روش‌ها به دلیل مشکلات زیادی که به همراه دارد، مانع دسترسی بخش قابل توجهی از سهامداران به سود خودشان شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مثال زد: افرادی که در بورس مشارکت دارند فقط سهامدار یک شرکت نیستند، بلکه سهامدار چندین شرکت هستند و در این شرایط اگر پرداخت سود از طریق سجام انجام نشود و مثلا از طریق شعب بانک انجام شوند، سهامداران باید به ازای هر شرکتی که سهامدار آن هستند به بانک‌ مراجعه کنند و اگر حساب نداشتند، در آن جا حساب باز کنند.

حجت الاسلام شجاعی ادامه داد: مشخص است که پرداخت سود از روش‌های غیر سجامی به دلیل هزینه‌ها و زحمت‌هایی که دارد، به ضرر سهامداران خرد است و موجب می‌شود تا برخی سهامداران نسبت به دریافت سود خود اقدام نکنند.

وی تاکید کرد: وقتی سهامداران سود را دریافت نکنند، در حساب شرکت رسوب می‌کند و این به نفع شرکت‌های بورسی است.

این نماینده مجلس در مورد نظارت سازمان بورس بر عملکرد شرکت‌های بورسی تصریح کرد: شرکت‌ها باید سود را بر اساس دستورالعمل سازمان بورس فقط از طریق سامانه سجام پرداخت کنند و نهاد ناظر هم سازمان بورس باشد، اما متاسفانه نه شرکت‌ها به دستورالعمل توجه می‌کنند و نه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر با متخلفان برخورد می‌کند.

حجت الاسلام شجاعی اظهار داشت: انتظار این است که رئیس جدید سازمان بورس، نظارت بر شرکت‌ها را برای حمایت از حقوق سهامداران خرد جدی بگیرد و اجازه ندهد، برخی شرکت‌ها حقوق سهامداران را پایمال کنند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون حدود 36 میلیون سهامدار دارای کد بورسی در کشور وجود دارند که حمایت از حقوق آن‌ها از اولویت‌های کمیسیون اصل 90 است و کمیسیون تا رسیدن به نتیجه مسائل آنان را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «سود تمام شرکتهای بورسی به حساب سجام واریز شود» خواستار پیگیری و پاسخگویی مسئولان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، بر اساس تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های بورسی موظف هستند تا سود تقسیمی سهامداران را از طریق سامانه سجام واریز کنند. اقدامی که تاکنون بسیاری از شرکت‌ها انجام نداده‌اند.

انتهای پیام/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا