کهگیلویه و بویراحمد

خسارت آفت برگ خوار بلوط درحال افزایش است

خسارت آفت برگ خوار بلوط درحال افزایش است

سید علی معتمدی‌پور عصر جمعه در بازدید سخنگوی کمیسیون آب و کشاورزی مجلس از جنگل‌های بلوط استان، افزود: در این سفر آخرین تغییرات زندگی آفت و میزان خسارات با تیمی متخصص از سازمان جنگل‌های کشور بررسی شد، اما آنچه عیان است این بوده که علی‌رغم تلاش‌های همکاران منابع‌طبیعی، جمعیت این آفت کمتر نشد و خسارت‌ها در حال افزایش است.

وی ابراز داشت: اگرچه به ظاهر برخی درختان آسیب دیده مجدداً سبز شده اند، اما از آنجا که جمعیت آفت کمتر نشده لذا این برگ‌های جدید مجدد خوراک لارو پروانه برگ‌خوار سفید بلوط می‌شوند و جمعیت آفت بیشتر می‌شود.

خسارت آفت برگ خوار بلوط درحال افزایش است

معتمدی پور با اشاره به اقدامات منابع طبیعی در مبارزه با این آفت و همچنین بارندگی‌های اخیر مونسونی گفت: این عوامل در کاهش جمعیت آفت به صورت موقت مؤثر بودند، اما در سرجمع خسارت‌ها همچنان ادامه دارد و اگر فکری نشود با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.

معتمدی‌پور تصریح کرد: تعارفی نداریم، زور استان به قدرت این آفت نمی‌رسد، باید این مسئله هم از حیث عملیاتی و هم اعتباری به عنوان یک طرح ملی تعریف شود تا هزینه‌ها و اعتبارات آن را دولت متقبل کند و بشود کار مؤثری انجام داد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در استان گفت: بخش عمده اعتباراتی که برای مبارزه با این آفت تصویب شد هنوز تخصیص پیدا نکرده و از سوی دیگر چون هیچ راهکار قطعی برای مبارزه با این آفت وجود ندارد، عملاً نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این آفت پابرجا و جدی است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت در مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط، افزود: انتظار کارشناسان حذف کامل این آفت نیست و هدف اصلی فقط کنترل طغیان آن است اما با شرایط فعلی در سال آینده نیز خسارت‌ها زیاد خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با قدردانی از حساسیت کمیسیون آب و کشاورزی بیان کرد: انتظار ما در سطح ملی این است که از حوزه تئوری خارج شویم و وارد فاز اجرایی و عملیاتی بر اساس آخرین یافته‌ها و بررسی‌های علمی شویم.

معتمدی‌پور همچنین بر دایر شدن مرکز تحقیقات بلوط کشور برای مدیریت این آفت و همه تهدیدات پیشروی جنگل‌های این استان و زاگرس تاکید کرد.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا