یزد

سرانجام زیلوهای تاریخی مسجد جامع یزد چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، زیلو‌های مسجد جامع یکی از آثار تاریخی متعلق به میراث جهانی مسجد جامع هستند که متاسفانه در طی سالهای گذشته، مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شاهد روی هم افتادن، دپو شدن و مچاله شدن تعداد زیادی از این زیلوها زیر تل‌انباری از خاک در گوشه و کنار مسجد بودیم.

هرچند که تعدادی از این زیلوها نیز در داخل مجموعه موزه مسجد جامع نگهداری می شد اما باز هم این زیلو ها وضعیت ایده‌آل و شایسته‌ای به عنوان اثری تاریخی و فرهنگی نداشتند.

الهه الوندیان، امین اموال میراث فرهنگی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این استان، با بیان این‌که زیلوهای تاریخی مسجد جامع در حال حاضر در گنجینه این مسجد نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: این زیلوها با قدمتی متعلق به دوران قاجار و پهلوی و معاصر و دو اثر متعلق به دوره صفوی و دارای تنوع و تعدد زیادی هستند.

وی با بیان این‌که قبلاً نیز طرحی برای مفروش کردن گنجینه توسط این جیلوها در نظر گرفته شده بود افزود: با توجه به شیوع کرونا و تعطیل شدن موزه این زیلوها خاک گرفته و نگهداری از آنها با چالش همراه بود از طرفی تعداد زیادی از داروها نیز مچاله شده و بدون در نظر گرفتن محلی برای نگهداری آنها در گوشه ای از وسعت دپو شده بودند.

امین اموال میراث فرهنگی یزد با اشاره به این‌که در طرح جدید تصمیم بر تغییر شیوه حفاظت از زیلوهای مسجد جامع شد، گفت: تصمیم بر این شد که به شیوه حفاظت زیلوهای میبد، زیلوهای مسجد جامع را نیز نگهداری، مرمت، مستندنگاری و  شناسنامه‌دار کنیم.

الوندیان با بیان این‌که پس از مرتب کردن و مرمت این زیلوها و نگهداری در یک پارچه کرباس، دور تا دور یک لوله پلیکا رول و نگهداری می شوند، تصریح کرد: در کنار نگه داری به این شیوه، تعدادی از آثار را برای نمایش دادن در موزه مسجد جامع نیز انتخاب کردیم.

وی با بیان این‌که نمایش دادن این زیلوها نیازمند اهتمام و هیئت امنای مسجد برای ایجاد شرایط لازم هستیم، بیان کرد: این طرح نیازمند اعتباری مشخص است که باید از سوی مسجد و هیئت امنای آن تامین شود، از طرفی باید مکان لازم برای نمایش این آثار نیز در بخشی از مسجد ایجاد شود، در غیر اینصورت ناگزیر هستیم که زیلوها را مانند بقیه، به صورت رول نگهداری کنیم.

این مسئول در خصوص لزوم نگهداری این زیلوها در مسجد جامع تصریح کرد: البته در نظر داشتیم تا در انبار زیلوهای خود در میبد این زیلوها را نیز محافظت و نگهداری کنیم اما با توجه به محدودیت ها و شرایط وقف باید این زیلوها در مسجد جامع مرمت، حفاظت و نگهداری شوند.

مفروش شدن مساجد تاریخی یزد با زیلو در گذشته یکی از دلایلی بود که منجر شده تعداد زیلوهای تاریخی زیاد باشد و از طرفی شرایط وقف و تعدد بالای این آثار منجر شده تا نگهداری و حفاظت از این میراث را با چالشی در حوزه حفاظت، روبرو کند.

البته در برخی از مساجد زیلوهای قدیمی و تاریخی را جمع آوری کرده و در انبارهای نگهداری می‌کنند که البته احتمالا اکثر این انبارها نیز استانداردهای مربوط به نگهداری از چنین میراثی را ندارد.

انتهای پیام/ر/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا