یزد

از گلایه تا اصل برابری‌‌؛ میراث جهانی یزد، بومی و غیربومی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، بافت تاریخی یزد حدود چهارسالی است که به عنوان شهر میراث جهانی به دنیا معرفی شده و در فهرست آثار یونسکو قرار گرفته است، میراثی که شاید دغدغه‌مندیها و نگرانی‌ها در مورد آن نسبت به گذشته چندین و چند برابر شده است.

اقتصادی شدن و افزایش چند برابری ارزش املاک و زمین‌های بافت تاریخی یکی از رویدادهایی بود که پس از ثبت جهانی یزد اتفاق افتاد، مسئله‌ای که با نشان دادن آینده روشن اقتصادی پیش روی یزد خصوصا در حوزه گردشگری منجر شد تا میل به سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به سایر نقاط کشور با رشدی چند برابری همراه شود.

این رشد اقتصادی و آینده درخشان گردشگری و اقتصاد در بافت تاریخی و جهانی یزد هر چند از نگاه کلان خوشایند استان و کشور است اما بعضا برخی از بومیان و یزدی‌های ساکن و کسبه بافت تاریخی را نگران کرده که مبادا این فرصت شغلی و آینده درخشان سهم هم استانی‌هایشان نشده و دست به دست در میان دیگر استان‌ها و سرمایه گذاران بچرخد؟

البته پشتوانه برخی از این نگاه‌ها نیز اعتقاد برخی به تضییع حقوق و سهم یزدی‌ها خصوصا در مورد بازار اجناس مختلف مانند صنایع دستی است که به این نگرانی و گلایه‌ها دامن زده است به طوری که یکی از نگرانی‌هایی که مردم بومی و ساکن بافت تاریخی دارند، جا ماندن و در اولویت نبودن ذی نفع شدن بومی‌ها نسبت به حقوقشان است.

دل نگرانی‌ها برای آینده بومیان در بافت جهانی!

یکی از کسبه بافت تاریخی که سال‌هاست و به گفته‌ وی چندین نسل گذشته تاکنون در بافت تاریخی ساکن هستند، به خبرنگار فارس می‌گوید: مسئله به قدری جدی است که احساس می‌کنیم ما متعلق به این بافت نیستیم و باید مانند افرادی که توسط این مافیا و دلالان حذف شدند، کنار برویم.

وی با بیان این‌که اولویت مدیریت بافت تاریخی باید بومیان و یزدی‌ها باشند، گفت: متاسفانه امروزه مغازه‌های زیادی توسط غیربومیان خصوصا استان‌های مجاور خریداری شده است و صنایع دستی این استان‌ها به جای هنرمندان یزدی عرضه می‌شود.

وی با گلایه از این‌که بافت تاریخی یزد میراث مردم و حق بومیان و جوانان یزدی است می‌گوید: مردم یزد سال‌هاست از این میراث پاسبانی کرده‌اند و نباید در دست غیربومیان دست به دست شود.

از مافیا و دلالان ملک و خانه یاد شد! چه خبر از مافیا؟

حرف و حدیث‌هایی در خصوص مافیا و دلالان ملک در بافت تاریخی مطرح می‎شود، مسئله‌ای تامل برانگیز که خودش محرک گلایه‌مندی‌هاست.

تصمیم گرفتم به عنوان متقاضی ملک در بافت تاریخی به دنبال خانه باشم و بدانم کجا می‌توانم با مافیا دست دوستی بدهم.

از چند نفر از کسبه و سکنه سراغ ملک گرفتم، هر کدام با یک شماره تلفن و یک انگشت اشاره راهنمایی‌ام کرد و خلاصه در این داستان به تعدادی از هم محلی‌ها برخوردم، افرادی که خودشان هم بومی و محلی بافت تاریخی بودند و مشتری‌ها را به سمت و سوی خرید خانه هدایت می‌کردند البته در این میان نمی‌توان از نقش سفارش کردن و رد و بدل شدن قیمت‌های نامتعارف هم چشم پوشید.

شاید منظور از مافیا را من نمی‌دانستم یا شاید هم منظور مردم از مافیا همان دسته افرادی بودند که در معاملات شخصی املاک و مغازه‌ها مشارکت کرده و ذی نفع بودند و البته این افراد هیچ گونه مجوزی هم از اتحادیه املاک نداشتند.

حسن ذوالفقاری دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد با بیان اینکه آنچه از مافیا و خرید و فروش باندی در بافت جهانی و تاریخی مطرح می‌شود، صحت ندارد، به فارس میگوید: نظارت به طور جدی در این حوزه انجام می‌شود و چنین مسئله‌ای صحت ندارد بیشتر آنچه مطرح می‌شود احتمالا مربوط به گروه‌های مرمت، بازسازی و تعیین کاربری برای ابنیه است.

وی اضافه می‌کند: البته آنچه نیز به این شکل اتفاق افتاده باشد تحت پوشش بنگاه‌های مشاور املاک نیست چرا که در بافت تاریخی بنگاه‌ها کم هستند و از طرفی مردم هم به صورت شخصی خرید و فروش می‌کنند. ذوالفقاری با تاکید بر اینکه بازرسان بافت جهانی را مورد نظر دارند، تصریح میکند: یزد را به چندین منطقه تبدیل کرده‌ایم و هر منطقه بازرس جداگانه‌ای دارد و دائما پایش انجام می‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه برخی از این گفته‌ها شایعاتی برای بازارگرمی است، می‌گوید: بعضا برای فروش زودتر و پیدا کردن خریداری برای املاکشان اینگونه مطرح می‌کنند که این خانه مشتری استان دیگری دارد که بتوانند بازاریابی کنند.

وی تصریح می‌کند: این شایعات نیز بین مردم وجود دارد و در این برهه بیشتر از واقعیت می‌تواند شایعه باشد چرا که این دوره جزو بدترین دوره‌های رکود بازار املاک است.

این مسئول با تاکید بر اینکه سقف و کف نرخ‌ها در بافت تاریخی نظارت می‌شود، می‌گوید: خوشبختانه در یزد خرید و فروش املاک باید با قیمت گذاری کارشناسی انجام شود یا توسط کارشناسان املاک یا خیره‌های محلی این نرخ تعیین می‌شود و اینطور نیست که هرکسی هرچقدر دلش می‌خواهد برای خانه‌ها تعیین کند.

وی البته می‌گوید که ممکن است این تفاوت‌های نرخ گذاری مربوط به رهن و اجاره‌بهای املاک خصوصا برای اتباع بیگانه باشد ولی در مورد خرید و فروش کمتر اتفاق می‌افتد.

ذوالفقاری با بیان این‌که در راستای مسئله سرمایه گذاری داخلی، هیچ محدودیتی برای خرید و فروش املاک توسط افراد تابعه ایران در نظر گرفته نشده، می‌گوید: قانونا هر فردی از ایران می‌تواند درهر کجا حتی بافت جهانی املاک را خرید و فروش کند.

صدای قانون در میان گلایه‌ها

اما در اصل این مساله آنچه اهمیت دارد، مقوله قانونی است، اصل ایران که کشوری یکپارچه است قوانین یکسانی دارد، اما آیا قانونی وجود دارد که بتواند در خصوص سرمایه گذاری داخلی و با رویکرد تبعیض بین یزدی بودن و غیریزدی بودن محدودیتی ایجاد کند؟

سعید بدخش عضو هیات مدیره شرکت توسعه گردشگری و وکیل دادگستری با بیان اینکه در حقوق اصل بر برابری و برقراری عدالت بین افراد جامعه است، به خبرنگار فارس می‌گوید: اگر بخواهیم فردی را براساس بومی بودن و غیربومی بودن تقسیم و تفکیک کنیم و مانع از حقوقش شویم، پذیرفته شده نیست.

وی اضافه می‌کند: آنچه در این باره می‌تواند تاثیر بگیرد بحث سرمایه گذاری خارجی است که با شرایطی مشخص و خاصتر قابل اجراست چراکه حاکمیت نگران ثبات و تسلط و امنیت است برای سرمایه گذاری غیرایرانی‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهد ولی اینکه بخواهیم یزدی و غیری دی را تفکیک کنیم قابل قبول نیست و قانونگذار هم نمی‌تواند.

بدخش با بیان اینکه شاید در طرح‌های دولتی به صورت قانون نانوشته در مزایده و مناقصه بومیها را بپذیرند و در شورای تامین بومی بودن را به منظور توسعه اشتغال در اولویت قرار دهند.

این وکیل تخصصی در حوزه گردشگری تصریح می‌کند: در مقوله روابط خصوصی افراد شخصی از شخص دیگر خریداری می‌کند و رابطه خصوصی است و دولت‌ها هم در این باره حق دخالت ندارند.

نه، هیچ قانونی!

البته انتظارات از دولت یکی از مهمترین چالش‌هایی است که بین مردم و سکنه بافت تاریخی موج می‌زند، دولت‌ها چه نقشی دارند؟ آیا حلقه‌ای مفقوده در اجرای قانون، تبصره و… ‌ای وجود دارد که بتواند به گلایه یزدی‌ها در این خصوص، پاسخ بدهد؟

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد صراحتا به خبرنگار فارس میگوید‌: نه، هیچ قانونی!
وی اظهار می‌کند: ما نمی‌توانیم مانع سرمایه گذاری هیچ شخصی با ملیت مشترک شویم، اصل ما برابری است و همه ایرانی‌ها می‌توانند در بافت جهانی و تاریخی یزد سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان این‌که قانون منع کننده‌ای وجود ندارد و قانونی نیز برای تشویق یکطرفه بومیان تدوین نشده، میگوید: قانونا نمی‌توانیم محدودیتی برای هم وطنان خود ایجاد کنیم اما با رونق گردشگری و افزایش ارزش املاک و اهمیت بافت تاریخی بومیان نیز بیشتر به این میراث جهانی پی برده و به سمت این بستر آماده سوق پیدا می‌کنند.

مدیرکل میراث یزد، شهر جهانی یزد را بستری گسترده و همچنین جهانی عنوان می‌کند که باید بیش از پیش معرفی شده و مردم یزد خصوصا سکنه و کسبه بتوانند با ذی نفع شدن در اقتصاد و فرهنگ آن منتفع شوند.  

آنطور که به نظر می‌رسد همه ما باید به سمت معرفی کردن این داشته جهانی به بومیان و هم شهریان خود حرکت کنیم تا برای حفظ فرهنگ اصیل و بومی و جلوگیری از جهانی شدن فرهنگ یزد و همینطور جلوگیری از نگرانی‌های مختلف و رفع مشکلات اقتصادی جوانان استان، یزدی‌ها پیشتاز بهره برداری از میراث خود باشند.

مشوق‌های سرمایه گذاری در قلبی جهانی

آیا تاکنون هیچ ارگانی به فکر مشوق ایجاد کردن بوده است؟

القابی مانند یزد بهشت سرمایه گذاری ایران، همراهی دولت و بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، پیگیری استاندار برای حذف هزینه پارکینگ برای بومگردی‌ها و هتل‌های بافت جهانی و تاریخی، ارائه تسهیلات متعدد و…  جزو مواردی است که جز با تعامل و هماهنگی همه دستگاه‌ها محقق نمی‌شود، اینها شاخصه‌هایی هستند که می‌تواند سرمایه گذاران را به بهره برداری از اقتصاد پاک گردشگری سوق دهد و چه بسا یزدی‌ها با هوش اقتصادی بالایی که در طول تاریخ از خود نشان داده‌اند می‌توانند پیشتاز بهره برداری درست از میراث خود باشند.

البته آنطور که به نظر می‌رسد یزدی‌ها از یزد نوی خوزستان گرفته تا سایر نقاط کشور، همواره جزو سرمایه گذاران مهم و تاثیرگذار در دیگر استان‌ها بوده‌اند و حالا بستر یزد برای سرمایه گذاری جهانی فرصتی است تا هوش و ظرفیت مردمان کویرنشین در دل این شهر میراث جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ر/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا