فرهنگ و هنر

تاسف یاسر خاسب از اتفاق دیروز در موزه هنرهای معاصر

تاسف یاسر خاسب از اتفاق دیروز در موزه هنرهای معاصر

یاسر خاسب که در رشته پرفورمنس فعالیت می‌کند، شب گذشته، شنبه ۲۱ اسفند در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» که همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، یک تک‌اجرا با عنوان «گربه جاده ابریشم» بر فراز «حوض روغن» این موزه که به عنوان اثر هنری ارزشمندی شناخته می‌شود، داشت ولی در لحظات پایانی این اجرا، حادثه‌ای رخ داد و بخشی از بدن او با روغن حوض تماس پیدا کرد و مقداری روغن به بیرون از حوض ریخته شد.

این اتفاق با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد و خاسب ضمن ابراز تاسف از این حادثه تاکید کرد که آسیبی متوجه «حوض روغن» نشده است.

او که تک اجراگر این پرفورمنس بود، در این زمینه توضیح داد: «شب گذشته بر اثر یک اتفاق، لحظه‌ای پیش از پایان اجرا، مشکلی در بخش فنی پیش آمد و سبب شد آونگی که داشتم، کمی شل شود و بخشی از صورت و دستم با روغن حوض تماس پیدا کرد ولی خوشبختانه این اثر هنری آسیبی ندید.» 

خاسب ادامه داد: «اگر اشتباهی کردم و حادثه‌ای پیش آمد، متاسفم و از مردم کشورمان، از جامعه هنری و به‌ویژه هنرمندان حوزه تجسمی عذرخواهی می‌کنم ولی به آنان اطمینان می‌دهم که هیچ آسیبی به «حوض روغن» زده نشده است.»  

او اضافه کرد: «همواره تلاش کرده‌ام ارتباط خوبی با هنرمندان دیگر رشته‌ها داشته باشم و به صورت میان‌رشته‌ای فعالیت کنم. این اجرا هم در راستای همین موضوع است و داشتن ارتباط موثر با هنرمندان دیگر رشته‌ها در سراسر جهان برایم ارزشمند است.» 

سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که پیش از این پرفورمنس‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است، افزود: «اثر «حوض روغن» موزه اثر هنری ارزشمندی است و به آب و خاک ما تعلق دارد و اگر بخواهیم با دیدی مثبت اتفاق دیروز را تحلیل کنیم، گویی این حادثه سبب شد تا این حوض دوباره بجوشد و زندگی آن به جریان بیفتد.» 

او در عین حال با ابراز تاسف از برخی حاشیه‌سازی‌ها بعد از اتفاق دیروز خاطرنشان کرد: «متاسفانه بعضی از ما دنبال حاشیه‌ایم در حالی که اصل ماجرا برای گروه ما ارتباط موثر با دیگر رشته‌های هنری است، ضمن این که همواره ارتباط انسان با طبیعت برایمان در اولویت بوده است.» 

خاسب که پرفورمنس خود را براساس سه منظومه عاشقانه نظامی؛ «خسرو شیرین»، «شیرین و فرهاد» و «لیلی و مجنون» اجرا کرد، افزود: «اثر «حوض روغن» موزه هنرهای معاصر هرچند ساخته یک هنرمند جهانی است ولی همه عناصر آن متعلق به این آب و خاک و برای همه ما بسیار ارزشمند است. بعد از اجرای دیروز گروه ما همه چیز را به حالت اول بازگرداند، چرا که این اثر برای ما مقدس است و قصد مشکل‌سازی برای آن را نداشتیم.» 

این کارگردان تئاتر یادآوری کرد: «اتفاق دیروز برای حاضران در لحظه اول شوکه‌کننده بود ولی خوشبختانه مشکلی پیش نیامد و این اثر آن چنان قوی است که سال‌های سال ماندگار خواهد بود.» 

او که پیش از این پرفورمنس دیگری را بر فراز برج آزادی اجرا کرده است، تاکید کرد: «اجرای چنین برنامه‌هایی به نوعی بازی کردن با جان است و من آن چنان عاشق این کار هستم که با جان خودم بازی می‌کنم و همواره در تمام اجراهایم به ایجاد رابطه نزدیک با طبیعت و اجسام تاکید داشته‌ام.» 

«ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپنی، نوریوکی ‌هاراگوچی است و سال‌هاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این هنرمند که تابستان سال گذشته از دنیا رفت، سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از این که هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود. انتقادات نسبت به حادثه پیش آمده در موزه هنرهای معاصر تهران درحالی بالا گرفته است که طبق گفته مسئولان موزه آسیبی به اثر «ماده و فکر» وارد نشده است.

۵۸۲۵۹

مجله خبری recive.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا