ایلام

بانوی آبدانانی در مدت دوسال ۱۲ قالی و تابلو فرش بافت

به گزارش خبرگزاری recive از ایلام، بافتن قالی یکی از هنرهای بسیارزیبا و زنده‌ای است که بافنده با دستان خود به نخ‌های رنگی جان می‌بخشد؛ با گل‌های قالی می‌شود بهار را جشن گرفت، فرش بافتن ترکیب عشق و هنر است.

ملوک جیبا بانوی آبدانانی که در تمام عمر شصت ساله‌ی خود قالی بافته اکنون و با آمدن بیماری کرونا و کم شدن رفت و آمدها و در خانه ماندن توانسته در طی این دوسال ۱۲ قالی و تابلو فرش ببافد.

بافت بیش از ۷۰۰ فرش و تابلو فرش توسط بانوی آبدانانی

وی در گفت‌وگو با خبرنگار recive گفت: از سن نه سالگی به بافتن قالی مشغول شدم و قالی بافی را از روی نگاه کردن به دست زنان بزرگ ایل یادگرفته‌ام و تاکنون اگر بخواهم حساب کنم بالای هفتصد فرش و تابلو فرش بافته‌ام.

این قالی باف آبدانانی ادامه داد: علاقه‌ی من به قالی بافی یک علاقه‌ی ذاتی است؛ بافتن قالی حالم را خوب می‌کند؛ قبل از کرونا سالی سه تا چهار قالی می‌بافتم ولی در مدت این دوسال که کرونا آمد و رفت و آمدها کم و قطع شد، فرصت خوبی برایم فراهم شد تا بیشتر ساعت‌ها را به بافتن قالی مشغول بشوم و توانستم ۱۲ فرش و تابلو فرش در ابعاد مختلف ببافم و چند تا از آنها را به فرزندانم به عنوان یادگاری دادم و تعدادی را هم فروختم.

جیبا با اشاره به اینکه قالی بافان همیشه نیازمند حمایت دولت هستند گفت: از مشکلات مهم قالی بافان مشکل تهیه نخ و فروش فرش‌های دست باف است، به خاطر بُعد مسافت تا پایتخت قالی‌های دست باف ما را که عمر و جوانی خود پای بافتن آن گذاشته‌ایم به قیمت ناچیز میخرند.

وی با بیان اینکه از ناحیه ریه دو دست و گردن دچار مشکل است گفت: دکتر به من گفته است باید قالی بافی را کنار بگذارم ولی چن روز بیشتر نتوانستم با بیکاری کنار بیایم و دوباره شروع به بافتن کردم.

این قالی باف ادامه داد: اکثر قالی‌ها و تابلو فرش‌هایی که بافته‌ام از روی نقشه بوده ولی بعضی قالی‌های محلی را ذهنی بافتم و وقتی قالی‌های که بافته‌ام را می‌بینم حس زندگی و خوشحالی به من دست می‌دهد.

مهسا جابری

انتهای پیام/ 970811


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا