قم

خالقان تکنولوژی، تلفن همراه را برای فرزندان خود ممنوع کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست کودک، رسانه و فناوری‌ ها نوین به صورت مجازی و به همت اداره کل کتابخانه های عمومی قم و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست مدرسی، پژوهشگر حوزه تربیت رسانه‌‌ای گفت: ما در دوران طاغوت رسانه‌ ای هستیم. کودکان و نوجوانان امروز علاوه بر محیط‌ های سنتی مثل خانواده، دوستان و… تحت تاثیر رسانه‌ ها هستند و رسانه رقیب خانواده در تربیت فرزند شده است. رسانه‌ ها برای تربیت فرزندان ما تولید محتوا نمی‌ کنند بلکه فقط به فکر جذب مخاطب هستند و در این راه حد و مرزی نمی‌شناسند. بسیاری از خالقان تکنولوژی نظیر بیل گیتس فرزندان خود را در استفاده از تکنولوژی محدود و برای آنها کتابخانه‌های بزرگ درست کرده‌ اند.

وی افزود: « برای بسیاری از خانواده‌ ها معیار کار درست، کاری است که عموم مردم انجام می‌ دهند. برای مثال اگر همه مردم از سنین پایی ن برای فرزندانشان تلفن همراه تهیه می‌کنند، پس آنها هم باید همان کار را انجام دهند ؛ درحالی که شاخص ما برای تربیت فرزندانمان باید «رشد» به معنای حرکت از نقطه فعلی به نقطه مطلوب باشد. به عبارت دیگر، خانواده‌ ها باید پیش از هر تصمیمی برای فر زندشان از خود بپرسند که برای مثال آیا خرید این ابزار موجب رشد فرزند ما می‌ شود یا خیر؟ این در حالی است که متاسفانه خانواده‌ ها از رسانه به عنوان ابزاری برای خاموش کردن صدای فرزند و راحت شدن از دست او استفاده می‌ کنند.»

 مدرسی مسئولیت تربیت را به عهده والدین دانست و نقش نهاد‌های نظارتی مثل کتابخانه‌ ها و کانون پرورش فکری را در کنار خانواده مهم ارزیابی کرد و گفت: « رشد و تربیت در عصر حاکمیت رسانه نیاز به آموزش دارد و این وظیفه کانون و کتابخانه ‌ ها است که خانواده‌ ها ر ا با مهارت‌ های تربیتی تجهیز کنند. تربیت رسانه‌ای به ما یاد می‌ دهد که رشد و تربیت را بشناسیم، محیط‌های اثرگذار را بشناسیم، رسانه و فرصت‌ها و تهدید‌ ها ی آن را بشناس یم، از فرصت‌ های رسانه استفاده کن یم و از تهدید‌ ها صیانت کنم و فرزندم را به خود کنترلی و خود صیانتی برسانم. »

این مدرس دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود تنها راه مقابله با چالش تربیت فرزند در زمانه فعلی را آموزش تربیت و سواد رسانه‌ ای به خانواده ‌ ها ، نهاد‌ های تربیتی و خود فرزندان دانست و اضافه کرد: «حدفاصل فرزند با رسانه باید خانواده و نهاد‌ های تربیتی فعال و آگاه باشند. خانواده باید نقش واسطه تعدیل‌کننده و تقویت‌ کننده داشته باشند که نتیجه آن حافظه مشترک رسانه‌ ای است. »

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا