خراسان رضوی

بزرگ‌ترین مشکل دامداران خراسان رضوی نبود مراتع است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با مسئول اتحادیه دامداران استان خراسان در رابطه با مشکلات دامداری و کشاورزی در خراسان رضوی، اظهار کرد: مشکلاتی در استان‌های مختلف وجود دارد که هر کدام باید راه‌حل‌هایی متناسب با شهر و استان خود دریافت کنند زیرا امکانات و زیرساخت استان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، اتحادیه‌های دامداری و کشاورزی را یکی از ظرفیت‌هایی مهم در مدیریت‌های خرد و کلان این حوزه‌ها دانست و ادامه داد: اتحادیه، حافظ منافع صنف نیست بلکه برای مدیریت صنف است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مدیریت‌های کلان و بازرسی‌هایی که صورت می‌گیرد، می‌تواند با مدیریت اتحادیه‌ها انجام شود که هم شاهد صرفه‌جویی در وقت و هم شاهد تخلفات کمتری باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه با نقش‌آفرینی اتحادیه‌ها در مدیریت اصناف، مشکلات درون استانی حل می‌شود، گفت: دامداری و کشاورزی اصل اساسی نان مردم است یعنی اگر نان گران شود، همه چیز گران می‌شود، اگر گوشت و شیر هم گران شود، در پی آن همه چیز گران می‌شود و این مسئله با مدیریت اتحادیه برطرف می‌شود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها باید در مسئله توزیع حافظ منافع دامدار باشد، اضافه کرد: در مشهد مقدس قدیم، نان و گوشت عضو اصلی سفره غذایی مردم بوده است و اگر اساس این دو بهم بریزد، سفره غذایی مردم بهم می‌ریزد، اتحادیه هم ضامن هر دوست یعنی باید مدیریت کند.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل دامداران در استان، مشکل مراتع است، اظهار کرد: خیلی از مراتع را از دامداران گرفتند و این کشاورزان و دامداران وقتی دیدند دیگر نمی‌توانند امرار معاش کنند، ناچار شدند به شهرها مهاجرت کنند و حاشیه‌نشین شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر در این شرایط یک اتحادیه وجود داشت، می‌توانست مدیریت درستی انجام دهد.

آیت الله علم الهدی گفت: اخیرا در خراسان رضوی دچار مشکل نان شدیم که با تحقیق متوجه شدیم به دلیل رانت و رانت‌خواری این اتفاق افتاده است که اگر مدیریت اتحادیه برقرار بود، دچار این مشکلات نمی‌شدیم. 

وی اضافه کرد: آقایان در اتحادیه بیایند و روزنه‌های رانت و فساد را شناسایی کرده و مدیریت کنند، ان‌شاءالله با حضور استاندار جدید، اتحادیه‌ها نیز به درستی مدیریت خود را بر اصناف انجام دهند.

امام جمعه مشهد بر لزوم برنامه‌ریزی برای تأمین منافع استان تاکید کرد و گفت: اگر با طرح و برنامه جلو برویم، می‌توانیم از سرمایه‌گذاران نیز دعوت کنیم تا در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری سرمایه‌گذاری کنند و زیرساخت این فعالیت را توسعه ببخشند تا از مهاجرت بی‌رویه روستانشینان جلوگیری شود.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه با مدیریت اتحادیه‌ها، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود، تصریح کرد: ما در این استان تجربه‌گران زیادی در این حوزه داریم که با مشورت با آنان می‌توانیم طرح‌های خوبی برای نهادهای دامی و کشاورزی ارائه دهیم تا مردم در تهیه این دو محصول عاجز نمانند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا