چهارمحال و بختیاری

کاهش ۱۹.۵ درصدی نرخ تورم استان چهارمحال و بختیاری

کاهش ۱۹.۵ درصدی نرخ تورم استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری recive استان چهارمحال و بختیاری ، حمیدرضامنظری  رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام انتشار نتایج طرح شاخص قیمت مصرف کننده تیر ماه سال ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار داشت: بر اساس نتایج طرح مذکور در تیرماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای استان چهارمحال و بختیاری  به عدد  ۲۶۹.۳  رسید که نسبت به ماه قبل، ۱.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۸.۳  درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۶.۵  درصد افزایش داشته است.

وی  ادامه داد: نتایج مرکز آمار ایران نشان دهنده این است که بیشترین نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به تیر۱۴۰۳ مربوط به استان  اصفهان (۴۰.۲ درصد) و کمترین نرخ تورم مربوط به استان سیستان و بلوچستان (۲۶.۵ درصد) بوده است. همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه بین دهک اول(۳۱.۶) و دهک دهم(۳۶.۴) معادل ۴.۸ درصد بوده است. شاخص قیمت مصرف کننده با استفاده فرمول لاسپیرز محاسبه می‌شود که متغیرهای مستقل در این تابع،   سهم مصرف از هر نوع کالا و خدمت و همچنین قیمت واحد کالاها و خدمات مصرفی در سال پایه و زمان مورد نظر می‌باشد. با توجه به این موضوع، علاوه بر میزان تغییر قیمت از سال پایه تا زمان مورد نظر، سهم هر نوع کالاو خدمت، در کل سبد مصرفی خانوار نیز عاملی بسیار مهم در مقدار شاخص قیمت و در نتیجه نرخ تورم است. تفاوت نرخ تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای صرفا ناشی از متفاوت بودن سهم کالاها و خدمات در دهک‌های مختلف و همچنین تفاوت نرخ تورم در استان‌ها به دو دلیل یکسان نبودن ترکیب سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و تفاوت میزان تغییر قیمت یک واحد کالا در مناطق مختلف می‌باشد.  

 حمیدرضا منتظری با مقایسه نرخ تورم کشور و استان در تیر ماه سال ۱۴۰۲ و تیر ماه ۱۴۰۳ اظهار داشت: تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در سطح کشور در تیر ماه ۱۴۰۲ برابر ۴۷.۵ و در استان چهارمحال و بختیاری برابر ۵۶.۰ درصد بوده است که با اقداماتی که در راستای کنترل تورم صورت پذیرفته است، تورم کشور معادل ۱۲.۰ درصد و تورم استان چهارمحال و بختیاری از ۱۹.۵ درصد کاهش برخوردار شده است.  

 منتظری افزود: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ تورم در استان،ضمن کاهش فاصله نرخ تورم استان و کشور،  رتبه استان در این شاخص از رتبه دوم در تیرماه ۱۴۰۲ به رتبه ۱۵ در تیرماه ۱۴۰۳ رسیده است.

46

مجله خبری recive.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا