سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

خبر خوب از وضعیت مغزی رضا امیرخانی؛ «خونریزی و آسیب حیاتی دیده نمی‌شود»

خبر خوب از وضعیت مغزی رضا امیرخانی؛ «خونریزی و آسیب حیاتی دیده نمی‌شود»

9 ساعت پیش
آرزوی بزرگ علی حاتمی تحقق نیافت

آرزوی بزرگ علی حاتمی تحقق نیافت

9 ساعت پیش
روایت تلاش یک طلبه جوان برای عبور از چالش‌ها

روایت تلاش یک طلبه جوان برای عبور از چالش‌ها

9 ساعت پیش
فستیوال بیت و حیران برگزیدگانش را شناخت 

فستیوال بیت و حیران برگزیدگانش را شناخت 

9 ساعت پیش
از کتاب کودکانه تا موزیکال برادوی؛ تحول شخصیت شرک در تاریخ نمایش و انیمیشن

از کتاب کودکانه تا موزیکال برادوی؛ تحول شخصیت شرک در تاریخ نمایش و انیمیشن

9 ساعت پیش
روایت پیرزنی ۶۷ ساله که خانه‌ی نیمه مخروبش را آب گرفته + تیزر

روایت پیرزنی ۶۷ ساله که خانه‌ی نیمه مخروبش را آب گرفته + تیزر

9 ساعت پیش
۳۱۰ اثر به بخش صحنه‌ای چهل‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

۳۱۰ اثر به بخش صحنه‌ای چهل‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

9 ساعت پیش
پیام مشاور عالی وزیر به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

پیام مشاور عالی وزیر به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

9 ساعت پیش
«باد زرد – ونگوگ» صاحب پوستر شد

«باد زرد – ونگوگ» صاحب پوستر شد

9 ساعت پیش
چرا اپوزیسیون به شروین حاجی‌پور توهین می‌کند؟

چرا اپوزیسیون به شروین حاجی‌پور توهین می‌کند؟

9 ساعت پیش

Home » چرا تبهکاران فیلم‌های جیمز باند معماری پسا شوروی را ترجیح می‌دهند؟

چرا تبهکاران فیلم‌های جیمز باند معماری پسا شوروی را ترجیح می‌دهند؟

زمان انتشار: 5 فوریه 2022 ساعت 21:10

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 318067

زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا تبهکاران فیلم‌های جیمز باند معماری پسا شوروی را ترجیح می‌دهند؟

چرا تبهکاران فیلم‌های جیمز باند معماری پسا شوروی را ترجیح می‌دهند؟

در داخل بریتانیا مردم در حال گذار از دوره ریاضت اقتصادی در زمان جنگ به شرایط مطلوب اقتصادی پس از آن بودند. اما امپراتوری بریتانیا که زمانی بیرون از مرزهای این کشور مسلط بود رو به زوال و نابودی می‌رفت. جیمز باند ِ فلمینگ بازتاب دهنده این دو فضای متضاد است؛ جیمز باند هم مدرن است و هم کلاسیک. شخصیتی که از دست آوردهای مدرنیته لذت می‌برد و در عین حال با همه توان خود از موقعیت بریتانیا به‌عنوان یک قدرت بین‌المللی قبل از جنگ جهانی دوم دفاع می‌کند.

در سال ۱۹۵۳ وقتی فلمینگ اولین کتاب از مجموعه جیمز باند با عنوان «کازینو رویال» را منتشر کرد بریتانیا در مسیر از دست دادن اعتبار خود به‌عنوان یک ابر قدرت جهانی بود. چند سال قبل از خلق «جیمز باند» هند اعلام استقلال کرده بود. اولین قسمت‌ها از کتاب‌های «جیمز باند» در زمان خروج بریتانیا از آفریقا و کارائیب منتشر شد و اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند (Dr.No) چندی قبل از اعلام استقلال اوگاندا از بریتانیا اکران شد. این‌ها نتواست ذهن فلمینگ را برای ترسیم تصویر «جیمز باند» به‌عنوان یک ابر قهرمان بریتانیایی متوقف کند. قهرمانی که هویت ملی بریتانیایی در شخصیت و موفقیت در ماموریت‌هایش نقش محوری دارد و جلوه می‌کند. این برند مشخص بریتانیایی شکوه امپراتوری بریتانیا در زمان قبل از جنگ جهانی دوم را با مدرنیته پیوند می‌زند.

اگر «جیمز باند» بریتانیا را نمایندگی کند، دشمنان او دشمنان بریتانیا نیز هستند. فلمینگ با بازگشت به یک استعاره کلایسک امپریالیستی دشمنان را از شرق انتخاب می‌کند و کلیشه‌هایی را درباره آن‌ها به نمایش می‌گذارد. و وقتی «جیمز باند» برنده می‌شود (که همیشه هم برنده می‌شود) پیروزی برای بریتانیا محسوب می‌شود.

در مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» این موضوع در طراحی صحنه و لوکیشن‌های فیلمبرداری منعکس می‌شود. «کن آدام» طراح صحنه فیلم‌های «جیمز باند» سنت‌گرایی پیش از جنگ جهانی دوم در بریتانیا را با گرایش «جیمز باند» به معماری کلاسیک همراه کرد. جایی که معمولا «جیمز باند» در آن مستقر است و کار می‌کند یک ساختمان کلاسیک است. مانند آپارتمان «جیمز باند» که در فیلم Dr. No ساختمانی با معماری گرجستانی است. معماری‌ای که باند در آن زیست می‌کند شبیه نوعی از قدرت سازمان یافته متکی به خود است که با وضعیت بریتانیایی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم قابل مقایسه است.

اما در مقابل دشمنان «جیمز باند» در فضاهای مدرن و بزرگ زندگی می‌کنند. «کن آدام» پیوندی میان معماری مدرن و قدرت پس از جنگ دید که ریشه در کنترل مطلق و ترسی داشت که در برهه زمانی جنگ سرد از نابودی دنیا وجود داشت. مدرنیسم در نگاه «کن آدام» نوعی از قدرت سرد را نمایندگی می‌کند که برابر است با تزویر و شر. رویکرد «کن آدام» برآمده از نگاه «یان فلمینگ» بود. فلمینگ از مدرنیسم نفرت داشت و «لو کوربوزیه» یکی از پیشگامان معماری مدرن را نیز تحقیر می‌کرد. این نفرت چنان در فلمینگ ریشه داشت که او نام یکی از معروف‌ترین تبهکاران آثار خود را از نام «آرنو گلدفینگر» (معمار مدرنیست که اتفاقا همسایه فلمینگ بود) وام گرفت.

به‌طور مشخص فلمینگ با تمرکز مدرنیسم بر اتوپیا مخالفت می‌کرد که با رویکرد محافظه کارانه او در تضاد بود. فلمینگ جهان ایده‌آل در گذشته را در ساختار قدرت موجود می‌دید. پیشگامان معماری مدرن مانند «لو کوربوزیه» و «میس فن در روهه» معتقد بودند معماری می‌تواند برای ساختن جهانی بهتر و ایده‌آل‌تر و پر از مفاهیم جدید از قدرت به کار گرفته شود. جهان غرب با مدرنیسم در مسیر حذف ناکارآمدی‌ها، ساختن جامعه‌ای مرفه تر و اجرای کلی اصول سرمایه‌داری حرکت کرد. اما در اتحاد جماهیر شوروی مدرنسیم به نماینده اهداف کمونیست تبدیل شد؛ هم‌سان سازی، برابری و حضور مقتدرانه دولت.

سو ء ظن فلمینگ به مدرنسیم و اتوپیا که در ایدئولوژی تبهکاران در فیلم‌های «جیمز باند» دیده می‌شود نشات گرفته از یک ایده مدرن است که تکنولوژی و منفعت گرایی (Utilitarianism) می‌توانند کاملا وضعیت بشریت را بهبود ببخشند. بخشی از گرایش مدرنیست‌ها به اتوپیا این بود که همزمان به پایان تاریخ تمایل داشتند. فلمینگ برای خلق شخصیت تبهکاران مجموعه «جیمز باند» این نکته را در نظر گرفت که همه آن‌ها علاقه وافری به پایان دادن به تاریخ از طریق کشتار جمعی دارند.

تقریبا تمامی فیلم‌های «جیمز باند» به این ترتیب به پایان می‌رسند که باند نقشه‌های دشمنانش برای نابودی جهان را خنثی می‌کند و در این مسیر شکوه مدرن و اتوپیایی که آن‌ها نمایندگی می‌کنند را ویران می‌کند. در جدیدترین فیلم‌های «جیمز باند» از جمله مجموعه ۰۰۷ با بازی «دنیل کریگ» این نگاه مشهود است. در بیست و پنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند»، «زمانی برای مردن نیست»، «جیمز باند» روی خطی بین سنت و مدرنیته حرکت می‌کند و هنوز در میان انبوهی از معماری‌های کلاسیک حضور دارد. در پایان او اقامتگاه مدرن تبهکاران را منفجر می‌کند، درست مانند هر ساختمان مدرن دیگری که با آن روبرو می‌شود.

۵۸۵۸
 

مجله خبری recive.ir

برچسب ها
جیمز باند سینمای جهان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • خبر خوب از وضعیت مغزی رضا امیرخانی؛ «خونریزی و آسیب حیاتی دیده نمی‌شود»
    خبر خوب از وضعیت مغزی رضا امیرخانی؛ «خونریزی و آسیب حیاتی دیده نمی‌شود»
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • آرزوی بزرگ علی حاتمی تحقق نیافت
    آرزوی بزرگ علی حاتمی تحقق نیافت
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • روایت تلاش یک طلبه جوان برای عبور از چالش‌ها
    روایت تلاش یک طلبه جوان برای عبور از چالش‌ها
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش
  • فستیوال بیت و حیران برگزیدگانش را شناخت 
    فستیوال بیت و حیران برگزیدگانش را شناخت 
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    9 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 468
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10230
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1557
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25293
  • اردبیل 1323
  • اصفهان 1652
  • اقتصادی 10530
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10547
  • تبلیغات 34
  • تهران 965
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1514
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1743
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2107
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 772
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1117
  • سمنان 3505
  • سیاسی 12129
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6287
  • فارس 1105
  • فرهنگ و هنر 11252
  • قزوین 1556
  • قم 403
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1510
  • کرمان 2004
  • کرمانشاه 1490
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1561
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1495
  • یزد 695

جدیدترین مقالات

  • آغاز رویداد فرهنگی و اجتماعی “قرار عاشقی” با شعار یا زهرا (س) در کردستان
    آغاز رویداد فرهنگی و اجتماعی “قرار عاشقی” با شعار یا زهرا (س) در کردستان 4 ساعت پیش
  • تأکید ستاد امر به معروف و پلیس فتا بر گسترش آموزش‌ها و مقابله با ناهنجاری‌های مجازی در کردستان
    تأکید ستاد امر به معروف و پلیس فتا بر گسترش آموزش‌ها و مقابله با ناهنجاری‌های مجازی در کردستان 4 ساعت پیش
  • کردستان با ۳۶ اکیپ و ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات آماده اجرای طرح راهداری زمستانی است
    کردستان با ۳۶ اکیپ و ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات آماده اجرای طرح راهداری زمستانی است 4 ساعت پیش
  • قدردانی شهردار سنندج از تلاش‌های اوقاف کردستان در برگزاری باشکوه مسابقات سراسری قرآن
    قدردانی شهردار سنندج از تلاش‌های اوقاف کردستان در برگزاری باشکوه مسابقات سراسری قرآن 4 ساعت پیش
  • ۱۲ پیشنهاد مشخص برای تسهیل تجارت در کردستان
    ۱۲ پیشنهاد مشخص برای تسهیل تجارت در کردستان 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور