اقتصادی

وقتی خبر، کالا می‌شود

وقتی خبر، کالا می‌شود

تبدیل خبر به کالایی برای خرید و فروش به مثابه کاری ضداخلاقی و نکوهیده، محصول فرآیندهای مفسده‌انگیز و ارزش‌زدایی از حقیقت در تمام ساحت‌هاست. 
ظهور پدیده زشت باج‌گیری با محوریت رسانه‌نماها و گستره آن که شوربختانه دامن برخی رسانه‌ها را نیز آلوده کرده، به ساختار معیوب رسانه در ایران باز می‌گردد. 
علل ظهور و گسترش باج‌نیوزها را می‌توان در چند عنوان کلی صورت‌بندی کرد:
اختلاط دو مفهوم خبرنگار و بازاریاب: 
این اعتقاد که؛ «خبر مطلبی است که لابلای آگهی چاپ می‌کنیم!» 
حوزه بازاریابی و خبرنگاری سال‌هاست با یکدیگر ممزوج شده و رفته رفته خبرنگاران به انتشار خبرهای  مثبت و منفی برای گرفتن آگهی و سپس تداوم آن روی آوردند. 
این منفی نویسی و سپس تهدید فرد، بنگاه اقتصادی و سازمان به انتشار آن در ابتدا برای صاحبان رسانه و خبرنگارها هیجان انگیز و فرصتی برای قدرت نمایی بود؛ رفته رفته اما این منفی نویسی به دهانشان مزه کرد و به گرفتن آگهی و در ادامه به باج خواهی بدل شد. درهم آمیختگی نقش خبرنگار و بازاریاب در حالی است که در رسانه‌های معتبر دنیا خبرنگارها را حتی از ستون‌نویس ها تفکیک می‌کنند چه رسد به بازاریاب‌ها و آگهی بگیرها. 
باج گیری و درآمد پایین خبرنگارها:  
در ایران خبرنگاری در زمره کم درآمدترینِ مشاغل است و خبرنگارها و روزنامه‌نگارها اغلب حقوق هایی دریافت می کنند که کفاف معیشت شان را نمی‌دهد. این مساله سبب شده که برخی از خبرنگارها که اطلاعات و اخباری که در حوزه تخصصی‌شان از راه‌های مختلف کسب می‌کنند را به ابزاری برای کسب و کار بدل کنند و باج بگیرند. حقوق یک خبرنگار در مقایسه با درآمد باج‌گیری به اندازه‌ای خنده دار است که بسیاری از افراد از ابتدا با نیت منفی نویسی و زورگیری خبری وارد کار رسانه می‌شوند.

رواج بی اخلاقی در هر سطح و حوزه‌ای در ارتباط مستقیم یا درآمد افراد در مشاغل مختلف قرار دارد. برای کسی که لَنگ هزینه‌های روزمره خود است، اخلاق‌گرایی و حقیقت‌یابی در کار معنای چندانی ندارد. از طرف دیگر، هزینه‌های اداره رسانه نیز بالاست و اغلب آنها نه محلی برای تامین مالی دارند و نه مخاطبان قابل توجهی، بنابراین، به باج نیوز بدل می‌شوند تا از طریق تلکه کردن نهادها و سازمان‌ها، خاصه بنگاه‌های اقتصادی تداوم حیات یابند.
فقدان نظارت نهاد صنفی:
 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نگران کننده باج نیوزها و در همین ارتباط، باج‌گیری بلامنازع خبرنگارنمای زورگیر، فقدان نظارت مستمر یک نهاد مستقل مدنی صنفی در حوزه رسانه است. در کشورهایی که رسانه‌های سالم و قدرتمند دارند، انجمن صنفی روزنامه نگاران به صورت مستقل بر کار رسانه‌ها نظارت داشته و اجازه رشد رسانه‌های زرد و بی‌هویت باج‌گیر و خبرنگارهای کاسب کار را نمی‌دهد. در شرایطی که انجمن صنفی مستقل و یک کمیته اخلاقی قدرتمند در دل آن وجود ندارد، نظارتی بر فعالیت رسانه ها و خبرنگارهای فاسد صورت نگرفته و به همین اعتبار، هیچ راه حل مشخص و قانونی هم برای ممانعت از باج‌خواهی باج نیوزها وجود ندارد.
فساد دستگاه‌ها، خوراک باج نیوزها: 
فساد و تخلف در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و همچنین بنگاه‌های اقتصادی سبب شده که تعدادی از افراد شاغل در این دستگاه‌ها از آنجا خود امکان افشای این فساد را ندارند، اخبار و اطلاعات آن را در اختیار رسانه قرار دهند تا شایدکمکی به جریان شفاف‌سازی کرده باشند، برخی از خبرنگارها و رسانه‌ها اما با کمک این اخبار باج‌گیری کرده و مجموعه مورد نظر را تهدید به افشاگری می‌کنند. بدین ترتیب، آنچه که کوچکترین اهمیتی برای باج نیوزها ندارد، مبارزه با فساد است زیرا فساد محل ارتزاق آنهاست!

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری recive.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا