آذربایجان غربی

اختصاص بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل اراضی پایاب سد آغ چای

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، یاسر رهبردین در جلسه شورای دستگاه‌های نظارتی استان اظهار داشت: با اداره کل جهاد کشاورزی استان جلسات متعددی در راستای پیشبرد طرح های واگذار اراضی به کشاورزان برگزار شده است.

رهبردین ادامه داد: شبکه آغ چای‌ می تواند نیاز آب بیش از ۹۰۰ هکتار زمین تحت پوشش خود را تامین کرده همچنین شرکت آب منطقه ای این ظرفیت را دارد که نیاز آب بیش از یک هزار و ۹۴۰ هکتار این حوزه را تامین کند.

وی با بیان اینکه سد قیقاج ظرفیت آبی مشخص و معینی دارد، تصریح کرد: با ظرفیتی که در این سد وجود دارد ما می توانیم به ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین آب اختصاص بدهیم.

رهبردین با اشاره به طرح پیشنهادی توسعه اراضی در منطقه سد قیقاج توسط جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی متعهد شده است که از ظرفیت آب که در سد قیقاج هست بصورت بهینه استفاده کند و میزان اراضی کشاورزی را از ۲ هزار و ۲۵۰ به ۳ هزار و ۲۵۰ افزایش دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه میتوان برخی از اراضی ملی را با دستگاه های ذیربط ساماندهی کرد و تعداد اراضی قابل کشت را در این مناطق افزایش داد، افزود: سد کرم آباد هم اکنون آب بیش از ۸ هزار و ۴۳۱ هکتار زمین را تامین می کند و از لحاظ تامین آب مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: اراضی پایاب سد آغ چای، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار زمین پایاب برآورد می‌شود که از این میزان، سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی بهبود شهرستان چایپاره و مابقی اراضی توسعه بین شهرستان های چایپاره و پلدشت است.

وی با اشاره به باز شدن کد اجرایی از طرح جهش تولید برای زمین های پایاب ادامه داد: امسال براساس پیگیری های انجام شده برای این اراضی شبکه آبی سد آغ چای بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

رهبردین تأکید کرد: براساس منویات مقام معظم رهبری این طرح های توسعه ای را در راستای ارائه خدمت به کشاورزان شروع شده است و با تخصیص اعتبارات لازم این طرح ها در کمترین زمان ممکن تکمیل خواهند شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با اجرا شدن این طرح ها شاهد مهاجرت معکوس به روستا ها و رونق فعالیت های کشاورزی در اطراف شبکه آبی سد آغ چای هستیم.

رهبردین افزود: با توجه به استقبال کشاورزان منطقه و آماده سازی زمین های کشاورزی، آب مورد نیاز برای آبیاری زمین های کشاورزی نیز تامین شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل خط دشت نازک pp3، بیش از یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب از آب آبیاری بهره مند خواهند شد.

یاسر رهبردین افزود: همکاری اداره توزیع برق و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها و نهاد های ذیربط می تواند نقش مهمی در تکمیل طرح های توسعه ای اراضی پایاب داشته باشد.

ضرورت تامین برق اراضی کشاورزی

کرامتی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: در راستای بهره برداری از اراضی نیازمند آب هستیم البته اقدامات قابل توجهی از شرکت منطقه ای آب استان برای تأمین این نیاز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای مدیریت یکپارچه و استفاده بهینه و صحیح از آب، تعاونی های در این اراضی ایجاد شده است که بصورت منظم درحال فعالیت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات که در این حوزه وجود دارد گفت: یکی از نیاز های اصلی ما تامین برق برای این اراضی قابل کشت است.

لزوم توجه بیشتر به ظرفیت های کشاورزی استان

 سجاد ده ده جانی، سرپرست بازرسی کل استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت چرخه تامین مواد غذایی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید ویژه ای بر زنجیره تولید مواد غذایی دارند لذا باید توجه ویژه ای نسبت به این ظرفیت های موجود داشته باشیم.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی ظرفیت بالقوه ای در حوزه کشاورزی دارد بر همین اساس باید توجه مضاعفی نسبت به این مسئله داشته باشیم.

ده ده جانی افزود: تاکنون اقدامات خوبی از سوی دو سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان در جهت استفاده از ظرفیت های موجود انجام شده است.

شایان ذکر است که اعضای شورای دستگاه های نظارتی آذربایجان غربی از شبکه های آبی آغ چای و سد کرم آباد و از طرح های شرکت آب منطقه ای در پلدشت بازدید کردند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا