زنجان

زنجان باید جای بهتری برای سرمایه‌گذاری شود/توجه ویژه به صادرات

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محسن افشارچی شامگاه دوشنبه در نخستین سخنرانی رسمی خود به عنوان استاندار زنجان با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری کنگره 3535 شهید استان قرار داریم و از روح شهدا مدد می‌طلبم که در پایان شرمنده آنها نباشم، اظهار کرد: بسیاری از شاخص‌ها در دوره استانداری حقیقی ارتقا یافت که امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.
استاندار زنجان با بیان اینکه ما به برخی از ارزش‌ها بیشتر دلبستگی داریم، بیان کرد: برای من دو فوق ارزش وجود دارد که نزدیک شدن به آنها باعث می‌شود که خوشحال شوم و دور شدن از آن باعث شده است که برنجم.
وی با اشاره به اینکه اقامه عدل و کفر به طاغوت دو فوق ارزش است که من اهمیتی زیادی به آن قائلم گفت: کفر به طاغوت یعنی باید استقلال این هویت ایمانی را حفظ کنیم.
افشارچی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی منادی حیات طیبه است، گفت: مبنای این امر استقلال است و وقتی گفتیم استقلال باید کمربند خود را ببندیم و به آن سمت حرکت کنیم.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه برش استانی این موضوع آن است که ما از ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم و با حفظ مسیر افزایش تولید ناخالص ملی تحقق پیدا کند،گفت: کار سخت این است که تولید ناخالص ملی را بالا ببریم.
وی با اشاره به اینکه کار دیگر ما این است که زنجان جای بهتری برای سرمایه‌گذاری شود، گفت: کار من به عنوان مدیر باید تسهیل امور باشد و گره کارخانجات و واحدهای تولیدی باز شود.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه بازگردانی سرمایه‌های خوابیده به چرخه از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: توجه ویژه به صادرات و متنوع کردن سند حرکتی نیز باید مورد نظر قرار گیرد.
حقیقی با تاکید بر سوق دادن اقتصاد به سمت اقتصاد دیجیتال ادامه داد: همچنین باید اقتصاد دانش بنیان در کشور ارتقا پیدا کند.
وی به موضوع رفت و آمد و تسهیل آن در استان تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که حمل و نقل به عنوان مزیت مطرح شود و تسهیل شود.

 

برنامه‌های استاندار برای استان زنجان

محسن افشارچی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان برنامه‌های خود برای ایجاد تحول و توسعه تشریح کرد و اظهار داشت: در راستای مدل کلان رشد اقتصادی کشور و مطابق با ابلاغیه ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رشد اقتصادی استان هدف‌گذاری شده است و برنامه‌های ما برای نیل به این هدف‌ با تاکید بر مشارکت بخش غیردولتی و با تمرکز بر بهره‌وری و افزایش سهم آن تدوین خواهد شد.

استاندار جدید زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان ۱.۳۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، اما سهم استان از تولید ناخالص ملی فقط یک درصد و نسبت سرانه استان به سرانه کشور بدون نفت ۹ دهم درصد است، گفت: رتبه سرانه استان تقریباً در میانه استان‌ها و متأسفانه با فاصله از میانگین کشوری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به برنامه خود در بخش سرمایه‌گذاری و صنعت نیز گفت: آمارهای رسمی سال ۱۳۹۸ حاکی از رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان و افزایش تولید ناخالص داخلی و نیز رشد سهم درآمدهای مالیاتی استان از درآمدهای مالیاتی کشور است.
افشارچی با اشاره به جهت‌گیری استان در بخش صنعت و توسعه صنایع بزرگ مبتنی بر سرمایه‌های کلان گفت: به نظر می‌رسد استان باید علاوه بر پذیرایی از سرمایه‌‌های کلان امکان مشارکت سرمایه‌های خرد مردم عادی را در قالب شرکت‌های سهامی عام و تعاونی‌ها فراهم کند.

مشکل تأمین آب شرب و صنعتی بزرگترین تهدید استان در آینده است

استاندار جدید زنجان به برخی از راهکارهای مناسب در این حوزه اشاره کرد و گفت: به عقیده من استفاده از پس‌اندازهای مردم برای سرمایه‌گذاری و افزایش توان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی مصوب در قالب تسهیلات تکلیفی و نیز منابع داخلی بانک‌ها برای آحاد مردم استان و سازماندهی آنها برای مشارکت در امر سرمایه‌گذاری در استان از جمله اقداماتی است که در این حوزه می‌توان انجام داد.
وی به برنامه‌های خود در حوزه آب نیز اشاره کرد و گفت: مشکل در تأمین آب شرب و صنعتی استان می‌تواند، بزرگترین تهدید استان در سال‌های نزدیک باشد.
افشارچی تصریح کرد: برای کاهش این کمبود باید به سرعت نسبت به نهایی‌سازی احداث سدهای موجود؛ احداث سدهای کوچک در مناطق مختلف؛ انتقال آب‌های سطحی و توسعه شبکه فاضلاب و جمع آوری پساب اقدام نمود. طرح مفصلی برای تدبیر مشکل آب استان توسط کار گروه آب تهیه شده و آماده اجراست.

 

تکنولوژی‌های دنیای دیجیتال می‌توانند پیشران صنایع استان باشد

استاندار جدید زنجان افزود: با توجه به بحران آب در استان افزایش سهم تولید ناخالص داخلی از محل توسعه سطح زیرکشت در کشاورزی امکان پذیر نیست و در این بخش باید بر بهره وری تاکید کرد.
وی در ادامه به مبحث تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های استان در این حوزه اشاره کرد و گفت: تکنولوژی‌های دنیای دیجیتال می‌توانند به عنوان پیشران صنایع مختلف استان باشند و بعلاوه زنجان می‌تواند محور حرکت مدل Everything-as-a-Service در کشور بوده و این پارادایم را در سرویس‌دهی IT مطرح کند. تکنولوژی های مبتنی بر ارتباطات امکان عرضه محصولات با سرعت و وسعت بیشتر را فراهم کرده و باعث کاهش هزینه محصولات تولیدی خواهد شد.
افشارچی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان به لحاظ قرار گرفتن در کریدور رسمی مسیر شرق به غرب کشور گفت: تکمیل شبکه‌های حمل و نقل شمال به جنوب استان باعث ایجاد مسیر از استان‌های همدان و کردستان به گیلان شده و کریدور جدید و به صرفه‌تر غرب به شمال را ایجاد خواهد کرد.
استاندار جدید زنجان با اشاره به اینکه فرودگاه زنجان ظرفیتی فوق‌العاده برای حمل و نقل بوده و می‌تواند علاوه بر پذیرایی از مسافران استانی به عنوان بارانداز هوایی شمال غرب کشور مطرح شود، افزود: نهایی کردن دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان باشد که گام بزرگی در توسعه استان خواهد بود. 
وی در ارتباط با زیرساخت‌های گردشگری نیز گفت: زیرساخت های صنعت گردشگری با مشارکت مردم محلی مخصوصاً در قالب بوم گردی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد و می‌تواند به سرعت به افزایش سرانه درآمد و ارتقای تولید ناخالص داخلی منجر شود.

افشارچی گفت گردشگری می‌تواند با جذب سرمایه‌های خود مردم کمک در راستای توسعه عدالت محور باشد. 
استاندار جدید زنجان افزود: در برنامه مصوب سال ۱۳۹۷ تولید و اشتغال در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در برش استانی آن مجموعاً ایجاد ۱۸۲۲ فرصت شغلی حوزه شهری و روستایی برای زنجان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشران این حرکت تسهیلات بانکی از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین زیرساخت و آموزش آورده شده است، افزود: در صورت عدم تأمین تسهیلات بانکی منابع صندوق توسعه ملی می‌توان از تسهیلات تکلیفی و نیز منابع داخلی بانک ها جهت نیل به بخشی از این چشم‌انداز بهره برد.
افشارچی افزود: در حوزه بازرگانی صنایع دستی نیز می‌توان با راه‌اندازی مجتمع‌های تولیدی و فروش صنایع دستی؛ توسعه و تجهیز فروشگاه‌های سنتی و خانه‌های ایرانی؛ ایجاد و توسعه فروشگاه‌های مجازی؛ توسعه و تجهیز مراکز فروش خارج از کشور و بازاریابی و حضور در رویدادهای داخلی و خارجی این صنعت پربازده را رونق بخشید.

 

تدوین نظام‌نامه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی زنجان

استاندار جدید زنجان در ارتباط با برنامه‌های حوزه نیرو نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی که سال 1399 مصوب شده هم اکنون در مرحله اختصاص زمین قرار دارد.
وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه سارمساقلو به عنوان منطقه ویژه اقتصادی خریداری شده و امور نقل وانتقال سند به نام دولت جمهوری اسلامی به اتمام رسیده و آماده واگذاری و استقرار است.

وی با بیان اینکه تعریف ساختار مدیریتی و تدوین نظام نامه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران کلان در در اولویت بوده و همزمان با آماده‌سازی زمین؛ احداث معابر و انتقال و ایجاد زیرساخت‌ها انجام خواهد شد.

افشارچی افزود: با توجه به سیاست دولت سیزدهم در قرار دادن مسکن به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی پیشران در کشور حرکت کلان این برنامه در راستای برنامه‌های کلی ابلاغی مسکن خواهد بود. 

استاندار جدید زنجان افزود: استان زنجان در حال حاضر در پروژه مسکن ملی با در دست احداث داشتن ۱۴ هزار و ۶۰۰ واحد در میان استان‌های پیشرو در این پروژه قرار دارد با توجه به هدفگذاری یک میلیون مسکن در سال و سهم ۱.۳ درصدی استان از مساحت و جمعیت کشور این تعداد واحد مسکن می‌تواند گام نخست استان در سال اول دولت باشد.

انتهای پیام/73005


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا