کردستان

اوقاف از ظرفیت علما برای ترویج وقف استفاده کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام رضا و امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: موضوع وقف و اوقاف بحثی فقهی است که حتی بارها مورد تاکید حضرت امام (ره) بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر18 هزار رقبه در استان کردستان وجود دارد، افزود: قسمتی از موقوفات استان در بخش دولتی و تعدادی نیز در بخش خصوصی وجود دارد که  پس گرفتن آن از بخش خصوصی به مراتب سخت‌تر است.

وی اظهار داشت: اولین توصیه مقام معظم رهبری در حکم بنده به عنوان نماینده ولی فقیه، تکریم علما است که همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.

فعالیت 300 عالم اهل تشیع در کردستان

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی یادآوری کرد: در حال حاضر300 عالم اهل تشیع و 3 هزار ماموستا، طلبه و عالم اهل سنت در استان حضور و فعالیت دارند.

وی بیان کرد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از این علما در ارگان‌های مختلف دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی مشغول به کارند اما هستند طلبه‌هایی که به هر دلیل بیکار و خانه نشین هستند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تاکید بر ساماندهی علما در استان کردستان افزود: بهتر است که اوقاف از ظرفیت علما در استان  بهره ببرد تا این توصیه رهبری به نحو احسن اجرا شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان بیجار 17 مسجد تشیع و یک مسجد اهل سنت وجود دارد گفت: تنها در 2 مسجد اهل تشیع این شهرستان خانه عالم وجود دارد و کسانی که در آن مسجدها نماز اقامه می.کنند یا مستاجر هستند و یا خانه شخصی دارند.‌

حجت‌الاسلام پورذهبی ادامه داد: در این شرایط اگر روحانی به هر دلیلی قصد نرفتن به مسجد را داشته باشد دیگر سایر امورات مسجد نیز به دلیل نداشتن خانه عالم متوقف می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: علما و روحانیون ظرفیت بزرگی برای استان هستند که باید از آنها بهره برد و ما نیز در این زمینه ورود کرده‌ایم ولی مهمتر و با دوام‌تر از همه ورود و پیگری اوقاف است.

وی افزود: باید از ظرفیت علما و امامزاده‌های سطح استان استفاده شود و آنها را احیا کرد که این امر به کمک اوقاف اتفاق می‌افتد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به حدیث امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: به گفته این امام بزرگوار هرکسی باید آماده سفر(سفر آخرت) باشد و توشه خود را جمع کند تا قبل از آنکه اجل به سراغش بیاید.

وی با بیان اینکه بهترین توشه برای هر شخصی تقوای الهی است اظهار داشت: فعالیتی که انسان انجام می دهد و همراه با امورات مقدس است اگر نیت خوب باشد توشه ای برای فرد در آخرت محسوب می‌شود.

ثبت ۶۵۰ موقوفه در کردستان

حجت‌الاسلام محمد کاروند مدیرکل اوقاف کردستان نیز در این دیدار ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: از 12 تا 21 مهرماه به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: حضرت امام (ره) ۱۰ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طی فتوایی اعلام کردند که موقوفات باید به حالت اولیه خود بازگردند و بعد از این فتوا بود که موقوفات احیا شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 650 موقوفه غیر از مسجد در استان ثبت شده است، عنوان کرد: بیش از 18 هزار رقبه یا مستاجر در استان کردستان وجود دارد.

 کاروند  بیان کرد: همچنین قریب به 10 هزار رقبه ثبت نشده در سامانه اوقاف نیز در استان کردستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 95 درصد موقوفات استان برای مسجد بوده است عنوان کرد: بیشترین موقوفات ثبت شده در شهرستانهای بیجار و قروه برای روزه خوانی وقف شده است.

وجود 470 پرونده حقوقی در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: سال گذشته در محاکم حقوقی پرونده.های خوبی برای موقوفات استان حکم گرفته شد و در این زمینه یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین پرونده جاری را دارد.

کاروند با اشاره به اینکه 470 پرونده حقوقی مربوط به اوقاف در استان وجود دارد بیان کرد: در 6 ماه نخست امسال استان کردستان در زمینه تثبیت سند مالکیت اولین استان کشوربوده که بیشترین سند مالکیت در حوزه وقف را داشته است.

وی اظهار داشت: درآمد اوقاف استان در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با وصول معوقات 77 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه از نماینده ولی فقیه در استان کردستان خواست تا از ادارات بدهکار بخواهند هرچه زودتر معوقات خود را پرداخت کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۹


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا