تهران

فخرا حاصل تدبیر و آینده‌نگری شهید فخری‌زاده بود/ فخری‌زاده نخستین داوطلب تزریق این واکسن بود

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، احمد کریمی، مدیر پروژه تولید واکسن فخرا در مراسم رونمایی از المان شهید فخری زاده در شهر آبسرد اظهار کرد: شهید فخری‌زاده در بخش‌های مختلفی فعالیت داشت که علاوه بر بحث‌های هسته‌ای که در آن مشهور بود در بخش زیستی و سلامت کشور نیز فعالیت‌های چشمگیری از خود به یادگار گذاشت.

وی افزود: با ورود ویروس کرونا به کشور شهید فخری‌زاده به تمام مجموعه‌هایی که در اختیار ایشان قرار داشت، دستور مبارزه با این ویروس را صادر کرد.

مدیر پروژه تولید واکسن فخرا گفت: از روز نخست محققان و جوانانی که در مجموعه شهید فخری‌زاده فعالیت داشتند، کار خود را آغاز کردند و کیت‌های تشخیص کرونا و آزمایشگاه‌های ویژه سطح سه ساخته شد و در اختیار کشور قرار گرفت.

کریمی تصریح کرد: در ادامه کار، شهید فخری‌زاده بحث ساخت واکسن علیه کرونا را از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ دستور دادند و از فروردین ماه سال ۱۳۹۹، نخستین ویروس‌ها در مجموعه و زیر مجموعه های این شهید داده و انبوه‌سازی شد.

وی با بیان اینکه واکسن فخرا که چندی پیش مجوز تزریق عمومی دریافت کرد، حاصل مدیریت، تدبیر و آینده‌نگری شهید فخری زاده بود، افزود: از سخت‌ترین پلتفرم‌ها، واکسن ویروس کشته شده است که نیاز به امکانات خاص دارد و با این امکانات خاص کار کشت ویروس باید انجام گردد؛ بعد از آماده‌سازی ساخت واکسن، مراحل کنترل کیفی و آزمایش‌های اولیه حیوانی انجام شد و پرونده آن به سازمان غذا و دارو رفت.

کریمی ادامه داد: در شهریور ماه ۱۳۹۹ به همراه شهید فخری‌زاده به حضور وزیر بهداشت و درمان رسیدیم و در آن نشست واکسن ارائه شد؛ نمکی، وزیر وقت بهداشت و درمان گفت که این واکسن اولین پلتفرم کشته شده است که در کشور عرضه می‌شود و معتقد است که این نوع واکسن می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آن کارها به شدت ادامه پیدا کرد و شهید فخری‌زاده هر هفته پیگیر تولید واکسن بود و اصرار داشت که نمونه اولیه روی این شهید تزریق شود.

مدیر پروژه تولید واکسن فخرا اضافه کرد: پس از شهادت شهید فخری زاده تولید واکسن با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد و به مرحله انسانی رسیدیم و اولین واکسن بر روی فرزند این شهید بزرگوار تزریق شد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا