اصفهان

پروانه کسب و کار به صورت دیجیتال صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید حسن قاضی‌عسگر عصر امروز در چهارمین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰، در تشریح فعالیت معاونت اقتصادی استانداری اصفهان در چند سال گذشته، با اشاره به اهم کارهای صورت گرفته در چند سال اخیر اظهار داشت: کارهایی که در این چند سال در استانداری انجام دادیم، توسعه خدمات گردشگری، توسعه صادرات، توسعه طرح‌های کم‌ آب‌بر و غیره بود که در این زمینه یکی از افتخارات ما این است که هیچ طرحی را که در آن مصرف زیاد آب وجود داشت، افتتاح نکردیم.

بهبود فضای کسب و کار و وضع اشتغال

معاون هماهنگ‌کننده امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به بهبود فضای کسب و کار و همچنین بهبود وضع اشتغال در چند سال اخیر در استان اصفهان افزود: وضعیت بیکاری از سال ۹۷ از عدد ۱۴.۱ درصد به ۸.۹ درصد رسید که این یعنی بیش از ۵ درصد کاهش بیکاری را علیرغم کرونا و تحریم محقق کردیم.

وی ضمن اشاره به ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در استانداری اصفهان هم بیان کرد: یکی از نتایج این کار گروه، این بود که بعد از زمستان ۹۷ وضعیت فضای کسب و کار بهتر شد.

قاضی‌عسگر همچنین با تاکید بر افزایش سرجمع تولید ناخالص در استان اصفهان اضافه کرد: سر جمع ارزش افزوده بخش‌های عمده استان اصفهان، نشان‌دهنده GDP استان است که این میزان، بین سال ۹۸ تا ۹۹ افزایش پیدا کرده است که از ۳۹ هزار میلیارد تومان به ۳۹.۲ میلیارد تومان رسید که این یعنی تولید در استان افزایش یافته است.

معاون هماهنگ‌کننده امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه بیشترین اشتغال در حوزه صنعت نساجی و مصالح ساختمانی و کشاورزی و گلخانه بوده است که این صنایع نیز با توجه به افزایش نرخ ارز رونق گرفتند، در ارتباط با توسعه کسب و کار دیجیتال تصریح کرد: الان بازار دیجیتال ما در استان به حداقلی رسیده است که استارتاپ‌هایی داریم که حتی در آینده نزدیک می‌توانند با دیجی کالا رقابت کنند ولی قبل از کرونا از این دست فعالیت‌ها کم حمایت می‌شد اما ما این‌ها را شناسایی کردیم و توانستیم تا حد زیادی از این استارتاپ‌ها حمایت کنیم.

پالایش نفت خام توسط بخش خصوصی

 وی تاکید کرد: یکی از مهمترین کارهای صورت گرفته، اجرای طرح پالایش نفت خام توسط صنایع بخش خصوصی است که ما توانستیم مجوز آن را از وزارت نفت بگیریم و این موجب می‌شود خام‌فروشی نفت کاهش یابد و ادامه این روند موجب عدم وابستگی به صادرات نفت خام می‌شود.

قاضی‌عسگر اضافه کرد: این کار با همکاری وزارت نفت و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت که محصولات تولید شده توسط صنایع خصوصی ناشی از فرایند پالایش نفت خام، قابلیت صادراتی دارد و اجرای این پروژه یکی از مصادیق بارز سیاست اقتصاد مقاومتی است و موجب تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده امور اقتصادی استانداری اصفهان همچنین افزود: پالایش نفت خام قبلا در دست بخش دولتی بود و بخش خصوصی اصلا در این مورد سهمی نداشت؛ ورود بخش خصوصی به پالایش نفت خام می‌تواند موجب جلوگیری از صدور نفت خام شود و همچنین موجب رقابت بین بخش خصوصی و دولتی نیز خواهد شد که این به نفع مردم است.

ایجاد کریدور علم و فناوری 

وی با اشاره به ایجاد منطقه علم و فناوری گفت: این منطقه که به کریدور علم و فناوری مشهور است، در زمینه طرح‌های مربوط به گلخانه خود پایدار، بازی درمانی، ایمپلنت، آب شیرین‌کن‌های بدون پسآب، خدمات دور پزشکی و مدیریت پسماند فعالیت دارد.

قاضی‌عسگر با اشاره به سامانه رهتاب که تنظیم بازار به صورت الکترونیک را بر عهده دارد، اذعان کرد: این سامانه برای رفع مشکلات توزیع کالاهای اساسی در کشور، در سال ۹۸ راه‌اندازی شد، که هدف آن تکمیل حلقه تولید کالا تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی، اعمال مقررات و قوانین مشخص شده توسط کارگروه تنطیم بازار و جمع‌آوری داده‌های بازار برای مدل‌سازی مناسب می‌باشد.

معاون هماهنگ‌کننده امور اقتصادی استانداری اصفهان با ذکر نمونه تنظیم بازار مرغ توسط سامانه رهتاب گفت: با استفاده از سامانه رهتاب، شهروندان اصفهانی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمتر برای مرغ پرداخت کردند که این نمونه‌ای از تنظیم بازار با استفاده از سامانه رهتاب است.

وی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات موجود در صدور پروانه‌های واحد تولیدی خاطرنشان کرد: در اصلاح فرایندها، فرآیندهای اصلی در دستور کار معاونت اقتصادی قرار گرفته و ما در حال اصلاح فرایندها هستیم؛  همچنین بحث صدور دیجیتال مجوزها را در دستور کار داریم؛ علاوه بر این  سامانه G4B نیز بحث مهمی است که امیدواریم در دولت جدید پیگیری شود که در زمینه صدور مجوزها خیلی تسهیل‌کننده است.

قاضی‌عسگر ضمن بیان ۲۰ طرح سرمایه‌گذاری در استان که موانع آن‌ها مرتفع شده است، به اهم تنگناهای اقتصادی استان هم اشاره کرد و گفت: چند نرخی بودن قیمت ارز، یارانه‌های غیرهدفمند و کور، بالا بودن نرخ سود و کارمزد بانکی، عدم تفویض اختیارات لازم به استان‌ها و غیره، از جمله مهمترین مشکلات استان اصفهان است که برای رفع آن باید چاره‌اندیشی کرد.

معاون هماهنگ‌کننده امور اقتصادی استانداری اصفهان در پایان به فعالیت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و تصریح کرد: فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی، به جایی رسیده است که الان بسیار اقتصادی است و می‌توان گفت ۳ سال و نیم سرمایه برمی‌گردد و در این رابطه هم می‌توانیم برق صادر کنیم و هم برق مورد نیاز برای رمز ارزها را تأمین کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا