بیش از ۴۲ درصد از واحدهای راکد کشور احیا شده است
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، «علی رسولیان» در نهمین همایش نشان تجاری (برند) مشهد افزود: معنی این سخن، این است که اگر بخواهیم واحدهای راکد را فعال کنیم، مسیرش فقط تامین مالی یا کمک مالی بانکها یا حل مشکلات جزئی واحدها نیست، بلکه به این معنا است که واحدهای راکد به دست افراد توانمند احیا شده و همگرایی بین صاحبان واحدهای راکد با سرمایه گذاران توانمند کشور بوجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری برای رسیدن به یک مدل منسجمی از تامین زیرساختهای بخش تولید اعم از برق، آب و گاز هستیم و خود را متعهد می دانیم که علاوه بر تامین آنها در داخل شهرکها و نواحی صنعتی، این مهم را در خارج از آنها برای واحدهای تولیدی نیز دنبال کنیم.
رسولیان تاکید کرد: اگر واحد تولیدی در نقطه ای از کشور با مشکل تامین آب، برق یا گاز مواجه باشد، خود را موظف می دانیم که به عنوان بخشی از دولت برای حل مشکلات آن واحد راهکاری پیدا کنیم.
آمار ۲ سال گذشته نشان می دهد بنگاه های اقتصادی در حال توسعه هستند
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایط سخت اقتصادی کنونی، فعالان اقتصادی نقش موثری در تامین نیازهای ارزی و مالی کشور ایفا می کنند، با این حال آمارها طی دو سال گذشته نشان می دهد که بخش تولید رشد کرده و بنگاه های اقتصادی در حال توسعه هستند، این مهم در عمده شهرکهای صنعتی کشور به چشم می خورد.
رسولیان افزود: هم اینک بیش از چهار هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی در حال اجرا بوده و ماشین آلات واحدهای آن در حال نصب هستند، در کنار آن صادرات تولیدات داخلی نیز در حال افزایش است، اما باید دید این رشد اقتصادی در شرایطی در حال رخ دادن است.
وی بیان کرد: عمق داخلی سازی و تولید صنعتی در کشور در حال افزایش است، هم اینک واردات مواد اولیه در حال کاهش بوده و واردات برخی دیگر ممنوع شده یا تعرفه های بالایی برای آن در نظر گرفته شده که این مهم یک فضای رقابتی بهتری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
تفاوت قیمت نمی تواند تولیدات ایرانی را در فضای رقابتی حفظ کند
معاون وزیر صمت در ادامه گفت: وی اظهار داشت: در بخش صادرات توجه به این نکته که شاید آنچه کالاهای ایرانی را در خارج از کشور رقابتی کرده، ناشی از تفاوت قیمت کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی است، اما برند شدن باید در اولویت قرار گیرد زیرا صرفا تفاوت قیمت نمی تواند تولیدات ایرانی را در فضای رقابتی حفظ کند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از یکهزار و ۴۰۰ نیاز فناورانه در شهرکهای صنعتی ایران شناسایی شده است، افزود: ۴۰۰ نیاز فناورانه کشور که امکان تولید آن نبود یا نیاز به فناوری بالایی داشت، توسط فعالان اقتصادی داخلی و شرکتهای دانش بنیان تامین شده است.
رسولیان تاکید کرد: در تلاش هستیم برای تولیدکنندگانی که عمق داخلی سازی را افزایش داده و توان اقتصادی و قدرت رقابت بالایی با تولیدکنندگان خارجی دارند و از امکان توسعه بیشتری در فضای رقابتی دنیا برخوردار هستند، مورد حمایت قرار دهیم تا بهتر بتوانند فعالیت کنند.
اجرای طرح آمایش صنعتی کشور با رویکرد توسعه مناطق محروم
معاون وزیر صمت گفت: طرح آمایش صنعتی کشور با رویکرد توسعه مناطق محروم و ظرفیت سازی برای اشتغال یکی از سیاستهای دولت سیزدهم است که در بسیاری از استانها آغاز شده و به نتیجه نهایی نیز رسیده است، از این پس عمده سیاستها و فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر طرح آمایش صنعتی خواهد بود. براساس طرح آمایش سرزمینی، ظرفیتها و شرایط سرمایه گذاری هر استانی و نوع فناوری در آنها شناسایی می شود تا خدمات ارایه شده به آنها منطبق بر این ظرفیتها بوده، از توازن منطقی برخوردار باشد و از هدررفت منابع اعم از دولتی یا خصوصی جلوگیری کند.
اعلام آمادگی برای ایجاد شهرک پوشاک در مشهد
رسولیان در ادامه گفت: با توجه به این که زیرساختهای ایجاد نخستین شهرک پوشاک کشور در تهران از ۲ سال قبل ایجاد شده بود، به تازگی مجوز راه اندازی آن اخذ شده و آماده طراحی مبتنی بر زیرساختها، نوع فعالیتها و استقرار مراکز آموزشی است که فعالان بخش خصوصی نیز از این شهرک استقبال شایانی کرده اند و واگذاری این شهرک به فعالان پوشاک نیز توسط تشکلهای توانمند بخش خصوصی در حوزه پوشاک انجام خواهد گرفت.
وی اعلام آمادگی کرد که به محض پیدا شدن مکانی مناسب برای استقرار شهرک پوشاک در مشهد با کمک بخش خصوصی زیرساختهای آن تامین و شهرکی در شان مشهد مقدس ایجاد شود.
انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹/ر