خوزستان

سرمای سخت؛ پس لرزه زلزله در شمال خوزستان/ ضرورت حل فوری مشکلات زلزله‌زدگان تا پیش از بارندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با وقوع زلزله در استان چهارمحال و بختیاری و رسیدن دامنه آن به شهرهای شمالی و شرقی استان خوزستان از جمله ایذه و اندیکا نشان داد منازل بی‌جان روستایی و سنگی این مناطق بیش از هر زمان دیگری در آستانه یک خطر بزرگ هستند و با وارد شدن ضربات و لغزش‌های حاصل از زمین لرزه‌ها و زلزله اخیر، حتی منازلی که تاکنون در امان مانده‌اند هم دیگر به دلیل عدم استفاده از مصالح مقاوم دیگر توان ایستادن ندارند و بیش از هر زمان دیگری خطر تخریب و عواقب جبران‌ناپذیر برای ساکنان خود را دارند.

با وجود اینکه چهار روز از نخستین زلزله که کانون آن منطقه چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری بود می‌گذرد، شهرهای نیمه شرقی استان خوزستان پس از آن نیز تقریبا هر روز زمین لرزه‌های با شدت بالا را تجربه کرده‌اند تا این یک زنگ خطری بسیار جدی برای همه و هشداری برای وقوع یک فاجعه انسانی در مناطق روستایی آن در پی وقوع یک زمین لرزه شدید است.

 

 

با این حال طبق آنچه که مسوولان تاکنون اعلام داشته‌اند و شواهد و گزارشات میدانی حکایت دارد، برخی از منازل روستایی در شهرستان اندیکا به صورت 100 درصدی از بین رفته‌اند و برخی نیز آسیب جدی دیده‌اند و این حکایت برای روستاهای شهرستان ایذه که در مجاورت مرکز زلزله بوده‌اند نیز صدق می‌کند.

ویدیو کنفرانس از پایتخت درد ما را دوا نمی‌کند

یکی از اهالی قلعه خواجه می‌گوید: در روز گذشته انتشار یک خبر از سوی یکی از مسوولان جمعیت هلال احمر کشور مبنی بر عدم جدی بودن خسارات بر درد ما افزوده است. وی در پایتخت نشسته است و داعیه‌دار خدمت از پشت میز خود با استفاده از ویدئو کنفرانس است.

وی افزود: از این مقام مسوول می‌خواهیم اگر به فکر مردمان زلزله زده این دیار و تحقق شعار بشر دوستی نهاد هلال احمر است به صورت جهادی به میدان بیاید و اگر آنچه می‌بیند با آنچه که می‌گوید در تناقض نبود بعد قضاوت کند.

این شهروند ادامه داد: بسیاری از خانه‌های روستایی در زلزله اخیر آسیب جدی دیده‌اند و با توجه به اقلیم ویژه منطقه و مجاورت با استان‌های سردسیر، سرمای زودرس نسبت به دیگر نقاط استان خوزستان در این منطقه دور از انتظار نیست و در صورتی که مسئولان جهت رسیدگی فوری به حال مردم این دیار وارد میدان نشوند قطعا مردم آسیب دیده روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.

وی بیان کرد: منازل روستایی شهرهای نیمه شرقی استان خوزستان مانند روستاهای آسیب دیده در شهرهای ایذه و اندیکا عمدتا با استفاده از مصالح بومی مانند سنگ و گل برای گذران زندگی ساخته شده است و از مقاومت قابل توجهی برخوردار نیست و با تکرار لرزه‌های شدید و چند ریشتری حتی منازلی که در زمین زلزله آسیب جدی ندیدند اینک از لحاظ زیرسازی و مقاومت در حداقل توان خود قرار گرفته و در صورت وقوع یک زمین لرزه جدید باید شاهد فرو ریختن کامل آنها باشیم.

این شهروند تاکید کرد: از مسئولان کشوری و استانی و هر آن کسی که می‌تواند برای حل مشکلات مردم این مناطق کاری انجام دهد خواستار حضور در میدان هستیم زیرا این مردم نه در زلزله اخیر بلکه در گذشته تاکنون نیز از لحاظ اقتصادی در تنگنا هستند و هیچ منبع عظیم حمایتی و شغلی به مانند صنعت ندارند تا بتوانند خسارات وارده حاصل از زلزله را جبران کنند.


خسارات زلزله اندیکا

 

خسارات جدی است

این طلب امدادرسانی و توجه مردم مناطق زلزله زده شرق خوزستان در حالی است که علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر اخیر خود وجود خسارات جدی در منطق زلزله زده شهرستان اندیکا را تایید کرده و خواستار کمک شده است.

وی می‌گوید: در ارزیابی‌های به عمل امده از زلزله اخیر در شهرستان اندیکا وارد شدن خسارات جدی به مراکز آموزشی و بهداشتی، دام‌ها و احشام و زیرساخت‌ها مشاهده و گزارش شده است و با توجه به اینکه مردم این منطقه از بضاعت مالی و اقتصادی کمی برخوردار هستند از مسئولان و دولتمردان خواستار رسیدی ویژه و جدی به آنها هستیم.

قلعه خواجه امروز هم لرزید

ساعت 2 و ۴۶ دقیقه بامداد امروز نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی 5 ریشتر قلعه خواجه در اندیکا را به شدت لرزاند و این در حالی است که شدت این لرزه‌ها در شهرستان ایذه نیز احساس شد.

با این حال و شرایط موجود می‌توان گفت که این مناطق بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه جدی مسئولان برای پرداختن به بحث ایمن‌سازی هستند و در صورت تکرار این زمین لرزه‌های شدید مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها باشد.

ضرورت رسیدگی فوری به حال زلزله‌زدگان شمال خوزستان/در نبود کمک‌ها، ستاد کمک مردمی تشکیل دهیم

حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته اهواز با اشاره به تاثیرات زلزله اخیر بر وضعیت روستاهای زلزله زده شمال خوزستان اظهار کرد: در این حادثه برخی از منازل به صورت 100 درصدی تخریب شده است و منازل آسیب جدی دیده‌اند و با توجه به آغاز فصل سرما و بارندگی و اینکه مردم در این شرایط در بیرون از خانه قرار دارند از مسئولان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پیگیر حل مشکلات این مردم باشند.

وی با بیان اینکه منازل 60 روستای این مناطق زلزله‌زده به صورت سنگ‌چین هستند و بیشتر منازل روستایی این مناطق از زلزله متاثر شده‌اند افزود: با توجه به اینکه این مردم پس از چند روز هنوز امکاناتی را دریافت نکرده‌اند تقاضا می‌کنم که ستادهای مردمی جهت جمع‌آوری کمک‌ها تشکیل شود.

موسوی‌فرد تاکید کرد: از دولتمردان خواستار مقاوم‌سازی فوری منازل و ارسال کانکس برای سکونت زلزله‌زدگان تا زمان تکمیل کار مقاوم‌سازی منازل هستیم.

 

200 منزل روستایی در ایذه آسیب دیده است

این اخبار حوادث در حالی است که حسن نبوتی فرماندار شهرستان ایذه نیز از وارد شدن خسارات به 200 منزل روستایی در مناطق مجاور کانون زلزله در این شهرستان خبر داده است.

این در حالی است که عدم توسعه یافتگی مناطق زلزله زده شمال خوزستان، عدم وجود امکانات مناسب و بی‌توجهی مسئولان به بحران پیش آمده می‌تواند تبعات بسیار بدی برای مردم نیازمند کمک در این مناطق در فصل پیش‌رو داشته باشد و می‌طلبد مسئولان و متولیان هرچه سریع‌تر جهت رفع آن پای کار بیایند.

انتهای پیام/72026/ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا