از نسیم ادبی تا محمد رحمانیان را در این بوتیک میتوان دید
از نسیم ادبی تا محمد رحمانیان را در این بوتیک میتوان دید
به گزارش خبرگزاری recive، «بوتیک تئاتر ایران» واقع در پردیس تئاتر شهرزاد از خرداد میزبان ۹ نمایش شامل «هفتادوشش دوصفر»، «ژستن»، «جریان»، «صحنههایی از چند ازدواج»، «نامههایی بر شانه باد»، «چخوف ساد»، «موزه معصومیت»، «سهگانه ری» و «همانند» میشود.
دستاندرکاران «بوتیک تئاتر ایران» به عنوان جدیدترین فضای نمایشی پردیس تئاتر شهرزاد ویژه اجراهایی در فضای نامتعارف در تلاشند در ساختمانی که سالهاست کاربریاش را از دست داده است، فرصتی برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس ایجاد کنند.
برنامه این مجموعه تا شهریورماه با حضور کارگردانهایی نظیر محمد رحمانیان، مهدی مشهور، علی اتحاد، نسیم ادبی، آریان رضایی و… به شرح زیر است:
نمایش«ژَستَن» به نویسندگی و کارگردانی آرمان طیران به دنبال ارائه تجربهای از تاریخ در بازه زمانی ۱۲۹۹ تا ۱۴۰۰ خورشیدی است. این نمایش از ۱۶ خرداد در بوتیک تئاتر ایران اجرا میشود. در «ژَستَن» مفهوم تاریخ و حضور اجتماعی/سیاسی، توسط راوی/ بازیگران ارائه میشود.
نمایش «همانند» به کارگردانی فرزانه جعفرنیا نیز از ۵ خرداد به بوتیک تئاتر ایران میآید. این نمایش در بخش تجربههای اجرا دیپلم افتخار و تندیس بیستوسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی را از آن خود کرد. میلاد افواج، مهرنوش حاجیخانی، احسان قرهداغی، کیمیا کاوند و مصطفی لطیفیخواه در این نمایش حضور دارند. این نمایش داستان خانوادهای است که بعد از گذشت ۷ روز از فوت پدرشان در خانه او مراسمی برگزار کردهاند.
نمایش «هفتادوشش دوصفر» پرفورمنسی به طراحی، کارگردانی و اجرای بهمن عباسپور است که از ۵ خردادماه در بوتیک تئاتر ایران برگزار خواهد شد. «هفتادوشش دوصفر» هر روز به مدت چهار ساعت در جریان است. مخاطبان محدودیتی برای زمان ورود، خروج و تماشای این اجرا نخواهند داشت. نقل قولی از هلن گرمیون به عنوان استیتمنت این اجرا برگزیده شده است؛ آنجا که میگوید: «من همیشه گفتوگوهای خیالی خلق میکنم تا آنچه را در ذهنم میگذرد به زبان بیاورم. این گفتوگوهای خیالی تسلیام میدهند…»
نمایش «جریان» به کارگردانی سینا شیبانی از ۱۶ خردادماه به بوتیک تئاتر ایران میآید و داستان آن در چندین اتاق جداگانه شکل میگیرد و هر اجراگر در اتاق مخصوص به خود حضور دارد. این اجرا به واسطه آوازی تکرارشونده و کوتاه، در فضای ساختمان به حرکت درمیآید. اسما اسدیزاده، فرسا پورحسن، رها سلیمانی، محمدرضا حیاتی، فربد غفاری، امین سیمیار و امین پورعما اجراگران این اثر نمایشی هستند.
محمد رحمانیان، نمایشنامهنویس و کارگردان مطرح تئاتر ایران نیز از نیمه تیرماه با نمایش «چخوف ساد ۲و۳» با دو گروه متفاوت به بوتیک تئاتر ایران میآید. محمد رحمانیان در همین زمینه گفت: «سال ۸۲ نمایش «مرغ دریایی من» یا «چخوف – ساد» را با تعدادی از دانشجویانم برای جشنواره سینایا رومانی آماده اجرا کردم که قصد دارم این نمایش را مجدداً به صحنه ببرم. این نمایش قرار است با عنوان «چخوف – ساد، جلد دوم» به زودی و احتمالاً در اواسط تیرماه در بوتیک تئاتر ایران اجرا شود. این مکان که به تازگی در کنار پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شده است پیش از این یک بیمارستان متروکه بوده که این روزها به مکانی غیرمتعارف برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس تبدیل شده که مکان مناسبی برای اجراهای متفاوت محسوب میشود.»
نمایش «صحنههایی از یک ازدواج» به کارگردانی آریان رضایی براساس تکنیکهای تئاتر تعاملی و با تکیه بر تجربههای اجرایی و پژوهشی گروه در ده سال گذشته داستان اختلافات و چالشهای متعدد زناشویی است که در اپیزودها و صحنههای گوناگون هرکدام در یکی از سالنها و اتاقهای ساختمان بوتیک تئاتر اجرا میشوند و در هر اپیزود شاهد یک جدل زناشویی هستیم.
«نامههایی بر دوش تندباد» اثری چندرسانهای به نویسندگی و کارگردانی علی اتحاد است که در آن از امکانات تئاتر، موسیقی، ادبیات، پرفورمنس-آرت، اینستالیشن-آرت، اودیو-آرت، ویدیو-آرت، نقاشی و مجسمه استفاده میشود. این کار براساس رمان «نامههایی بر دوش تندباد» نوشته علی اتحاد طراحی شده است و از نیمه تیرماه در بوتیک تئاتر اجرا میشود.
«موزه معصومیت» نام نمایشی به کارگردانی مشترک نسیم ادبی، بازیگر شناختهشده تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر و ندا شاهرخی، کارگردان تئاتر است که مردادماه در بوتیک تئاتر ایران اجرا میشود. اثری که طول آن تماشاگران انتخاب میکنند که اولین تجربه کدام بازیگران از عشق و عاشق شدن را بشنوند و یادگاریهای کدامشان را از این تجربه ببینند.
«سهگانه ری» با طراحی و پردازش مهدی مشهور که سال گدشته اولین قسمت آن با نام «ری مهشید» سه شبانهروز اجرای بیوقفه را در فضای باز تجربه کرد، از یکم شهریور اجرا میشود. ایده اولیه این طرح از اجرای «دو سرخپوست آمریکاییِ ناشناخته از غرب دیدن میکنند» اثر فوسکو و گومز پنیا (۱۹۹۲) برگرفته شده است.
۲۵۹۲۵۹