همدان

راه‌اندازی گاوداری ۶ هزار راسی دام مولد درگزین

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ صبح امروز خبرنگاران همدان از واحد پرورش گاو شیری ۶ هزار راسی دام مولد روستای سنقرآباد شهرستان درگزین بازدید کردند. این واحد در سال ۹۸ در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار از اراضی ملی روستا به منظور ایجاد اشتغال پایدار و تولید محصولات دامی سالم توسط شرکت گلدشت کلنگ‌زنی شد. در حال حاضر این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ورود اولین پارت دام به مجموعه، در رسیدن به اهدافش گام برداشته است.

گاوداری ۶ هزار راسی گلدشت بزرگترین دامداری غرب کشور

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی همدان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه آغاز به این پروژه در رونق تولیدات این شهرستان تاثیر بسزایی دارد اظهار کرد: گاوداری ۶ هزار راسی گلدشت درگزین اولین، بهترین و بزرگترین دامداری غرب کشور خواهد بود.

علی خدارحمی با تأکید بر اینکه تولیدات گاوداری گلدشت درگزین پس از اجرای کامل پروژه سالانه بیش از ۶۴ هزار تن شیر خام و ۷۲۰ تن گوشت قرمز تعیین شده است افزود: اشتغالزایی کشت و صنعت گلدشت ۳۰۰ نفر شغل مستقیم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دامداری‌ها بر اساس ۴۰ درصد از نهاده‌های دامی و ۶۰ درصد از علوفه برنامه‌ریزی خوراک دام می‌کننداز همین رو این شرکت در حالی موفق خواهد شد که بخشی از علوفه‌ مورد  نیاز خود را تأمین کند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در  ادامه به تزریق ۱۵۰ تلیسه به عنوان فاز نخست به مزرعه گلدشت اشاره کرد و گفت: تلیسه‌های ورودی در این دامداری اصلاح نژاد شده و حاصل ۳۰ سال زحمت مرکز اصلاح و نژاد همدان است به نحوی که نژاد هلشتاین ایرانی وارد مجموعه شده است. 

وی از یکپارچگی این گله یاد کرد و افزود: این ۱۵۰ تلیسه همگی در حدود یک قد و وزن دارند و مهمترین خصوصیت این نژاد شیردهی بالای آن است.

اجرای فاز نخست دامداری ۶ هزار راسی درگزین

 مدیر بخش دامپروری پروژه گلدشت درگزین با بیان  اینکه طبق سیاست‌های کلی شرکت سرمایه‌گذاری شستا ۱۴ پروژه بزرگ گاوداری برای استقلال کشور در بخش و تولید شیر و لبنیات راه‌اندازی می‌شود اظهار کرد:در راستای این سیاست از اردیبهشت سال ۹۹ پروژه‌هایی در استان‌های همدان، خراسان شمالی و لرستان برای احداث واحدهای پرورش گاو شیری با ظرفیت‌های بالغ بر ۶ هزار رأس آغاز شده است.

احمد صلاحی با اشاره به اینکه تاکنون در واحد پرورش گاو شیری سنقرآباد بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است افزود: عملیات دامپروری در آینده نزدیک به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد چراکه گاوداری سنقر آباد زودتر از برنامه پیش‌بینی شده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه این واحد، یک شرکت کشت و صنعت است اگرچه در حال حاضر تنها فاز دامپروری آن اجرا می‌شود یادآور شد: این طرح همچون دیگر پروژه‌های شستا بر اساس یک طرح کلی در اجراست ضمن اینکه برنامه اصلی شستا تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید شیر و لبنیات در کشور است.

 مدیر بخش دامپروری پروژه گلدشت درگزین بیان کرد: به عنوان فاز نخست ۱۵۰ راس تلیسه شیری بین ۸ تا ۱۲ ماهه وارد مجموعه شده به طوری که این گروه از تولیدات داخلی شرکت بوده و از اصفهان منتقل شده‌اند.

انتهای پیام/89033/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا