آینده خوبی از سیمای آموزش و پرورش سمنان قابل مشاهده است/ پیشانی کار آموزش و پرورش، برخورداری از معلمانی فرهیخته و دانشآموزانی نخبه و برگزیده است
آینده خوبی از سیمای آموزش و پرورش سمنان قابل مشاهده است/ پیشانی کار آموزش و پرورش، برخورداری از معلمانی فرهیخته و دانشآموزانی نخبه و برگزیده است
به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، همایش تبیینی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش و منزلت معلمان با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و جامعه نخبگانی آموزش و پرورش استان سمنان عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در تالار همایش شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
معلم از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم، انسانهایی بزرگ میسازد
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سخنانش ضمن تبریک اعیاد گذشته بهویژه اقدام شجاعانه و عملیات غرورآفرین، دشمنشکن و عزتآفرین دلاورمردان هوافضا علیه رژیم غاصب و عروسک خیمهشببازی استکبار، آن را بیانگر غیرت ایرانیان دانست و گفت: این اتفاق به جهانیان نشان داد که ایرانیان افرادی متین، صبور، شکیب و در جای خود کاملا جنگجو هستند.
صحرایی در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبه معلمان اگر در چارچوب قوانین قابل پیگیری باشد، محقق خواهد شد، افزود: طرح رتبهبندی باید در شأن معلمان، منطبق بر مأموریتهای معلمی و متناسب با معلمانگی آنها انجام گیرد؛ چراکه معلم از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم، انسانهایی بزرگ می سازد و علمدار میدان تعلیم و تربیت است و باید از حیث پروراندن دانشآموزانش مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بهخصوص ۶۲۲ شهید دانشآموز و ۱۲۴ معلم شهید اظهار داشت: شهدای دانشآموز بسیار مورد احترام هستند و همه ما مدیون خون این شهدا هستیم که تعدادی از آنها معصومانه از بین ما پر کشیدند و خودشان را برای دفاع از این سرزمین مکلف دانستند.
صحرایی یادآور شد: آموزش و پرورش در هر کشوری سیمای آینده آن را نشان میدهد و صمیمانه به آموزش و پرورش استان سمنان تبریک گفته و معتقدم آینده خوبی از سیمای آموزش و پرورش سمنان قابل مشاهده است که باید آن را افتخار بزرگی بدانید.
وی افزود: آموزش و پرورش در واقع مثل یک آینه است که هم عملکرد حال و گذشته و هم وضعیت آینده ما را نشان میدهد، پس برای قدرت کشور باید آموزش و پرورش را قوی کنیم و در دورن اینمجموعه به یک اتحاد و انسجام درونی نیاز است تا با توجه به ظرفیتهای بینظیر و بیبدیل آن بهجای جمعشدن با یکدیگر به توان هم برسیم و یک سازمان یادگیرنده فعال پیشبین باشیم تا اقتدار درونی و شکوه بیپابانی را رقم زنیم.
*پایهگذاری جامعهای شاد، بافرهنگ، باهویت و بسیار فعال از کودکستانها و مدرسهها آغاز میشود
صحرایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مدرسه نقطه تحول است و راهبردیترین مدیر کشور، مدیران مدارس هستند و آموزش و پرورش، تضمینکننده قوت و قدرت ما در آینده است و باید بین دو رویکرد در اداره کشور بهطور عام و در آموزش و پرورش بهصورت خاص مبنی بر رویکرد واکنشی منفعل و یا کنشگر فعال، تصمیم بگیریم.
وی تصریح کرد: پیام آموزش و پرورش به تمام دستگاههای کشور این است که مشکل اشتغال، آسیبهای اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ در جامعه به جز از مسیر مدرسه، درست نمیشود و اگر این پیام و گفتمان، جاری و ساری شود جامعهای به مراتب متفاوتتر از امروز خواهیم داشت و پایهگذاری جامعهای شاد، بافرهنگ، باهویت و بسیار فعال از کودکستانها و مدرسهها آغاز میشود و هرچه در این دوران هزینه شود در واقع سرمایهگذاری برای آینده است و این رویکرد تنها با عمل و رفتار معلمان محقق میشود و معتقدیم که معلم هم راه حل و هم مساله کشور است و اگر وظیفهاش را آنطور که هست انجام دهد هیچ مشکلی در جامعه از حیث امور اجتماعی و فرهنگی و جامعهشناسی سیاسی نخواهیم داشت و بالعکس آن نیز صادق است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معلم، میداندار هر تحولی در جامعه، علمدار پیشرفت، افسر تمدنساز و معمار هویت آینده کشور است و معلمان هماکنون در ۵۷۲ هزار کلاس درس در حال ترسیم آینده ایران هستند و امروز اهتمام به معلم و امورش باید به مساله اصلی کشور تبدیل شود.
وی افزود: بذر هر اتفاق خوبی در آینده باید در مدرسه کاشته شود و هیچ بذری در خارج ار مدرسه، آن میوه مورد نظر را نخواهد داد و هیچ باغبانی مانند معِلم، باغ این کشور را آباد نخواهد کرد.
صحرایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در مدرسهسازی درخشان بود و قریب به ششهزار و ۹۰۰ مدرسه طی ۳۰ ماه و بهطور متوسط هشت مدرسه در هر روز کاری، ساخته و راهاندازی شد و مدرسهسازی یک امر زیرساختی است که زمان و پیشبینی آینده و سند آمایش سرزمین میخواهد، مدرسه اموال غیر منقول است و عجله در تصمیم در آموزش و پرورش جایز نیست.
» معلمِ سرآمد، جبرانکننده همه نداشتههای جامعه است
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در ابتدای سخنانش با بیان اینکه امیدوارم حال خوب، پرتکرارترین اتفاق زندگیتان باشد، اظهار داشت: امروز در قامت یک شاگرد در محضر وزیر آموزش و پرورش، درس پس داده و ادای احترام میکنم به پاس تمام فداکاریها و تلاش خالصانه جامعه نخبگانی استان ولایتمدار و پرتلاش سمنان و بر این باورم آنچه که پیشانی کار آموزش و پرورش است برخورداری از معلمانی فرهیخته و مخلص و دانشآموزانی نخبه و برگزیده که موفقیتهای آنها در سطح ملی و بینالمللی زبانزد است.
وزیری افزود: امروز، عصر عقلانیت و شکوفایی هوش هیجانی و عصر تبدیل جهانگیری به جهانداری است و زنده کردن انگارههای تربیت ایرانیاسلامی وظیفه و رسالت معلم است، امروز در واقع عصر سلطنت مهارت و مهارتورزی، عصر اسلحهشناسی جنگ نرم و حمله به مغزها و عصر تبدیل دارایی به سرمایه است و هر تصویری از آینده ایران اسلامی تنها به دست معلمان شکل میگیرد و ساخته میشود و هیچ قلهای هم بدون معلمان فتحشدنی نیست و تنها محل پرورش هر آرزویی برای کشور، آموزش و پرورش است.
وی تأکید کرد: رابطه مستقیمی بین پیشرفت، آموزش و پرورش و خانواده وجود دارد و بهعنوان یک معلم باید بر مبنای مقتضیات، تحول ایجاد کنیم که در اصل وارد مسیر تحول شدن خود نوعی تحول است.
وزیری با بیان اینکه فرزندان خود را در مدرسه احتیاج، پرورش داده، گفت: توسعه؛ یعنی تبدیل جامعه زهرستان به شکرستان و علمِ زنده از گردش اندیشه بین جامعه نخبگانی آموزش و پرورش تولید میشود و مدرسه یک سازمان یادگیرنده و راهبردی و محل دفاع در برابر تکنولوژی جنون امروز و دالان زندگی اجتماعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در بخش دیگری از سخنانش، آموزشِ سرآمد را ضامن و تأمینکننده آینده کشور و پلی برای عبور از آموزشمحوری به کارآفرینی و گذشتن از مدرکگرایی به انسانگرایی دانست و افزود: کلید اقتدار جامعه در مدرسه ساخته میشود و معلمِ سرآمد جبرانکننده همه نداشتههای جامعه و آموزشِ سرآمد، مخرج مشترک همه کشورهای توسعهیافته است و باید در آموزش، روح نشکفته دانشآموزان را شکوفا کرده و نباید آنها را در رقابت فرسایشی نمره قرار داد و در فرایند آموزش باید از دادهورزی به مهارتورزی رسید؛ چراکه پیشرفت و توسعه تابع دانشگاه و مدرک نیست؛ بلکه تابع بلوغ شخصیتی است.
وزیری در پایان تصریح کرد: معلمان سراسر استان از شرق گرفته تا غرب و حتی در دورترین روستاها در راستای شعار مهر مهدوی، معلم تمدنساز و مدرسه صالح، خالصانه در تلاش بوده و هستند و با همدلی و همافزایی به موفقیتهای چشمگیری ازجمله کسب رتبه دوم کنکور، رتبه چهارم امتحانات نهایی، رشد ۲۵ درصدی طرح شهید کاظم آشتیانی، رتبه اول کشور در لیگ چت، بیش از ۱۰۲ رشته برتر کشوری در مسابقات و جشنواره های ملی و بین المللی، رتبه دوم معلم پژوهنده، رتبه اول باسوادی در کشور، رتبه سوم کشوری در امور شاهد و ایثارگران، رتبه اول کشوری با رشد ۱۰۰ درصدی در سنجش نوآموزان، رتبه برتر شورای آموزش و پرورش در زمینه مصوبات ابتکاری و خلاقانه و… دست یافتند و امروز به نیابت از جامعه نخبگانی به گوشهای از اقدامات اجرایی شایسته اشاره شد که جای قدردانی دارد.
در بخشی از این نشست، زهرا حافظی، مژگان مرادی و حامد رنجبر به نمایندگی از سوی جامعه نخبگانی آموزش و پرورش استان به بیان مشکلات و دغدغههای شغلی، فرهنگی و معیشتی پرداختند.
گفتنی است، خوانش دکلمه توسط دانشآموز دوره اول متوسطه سرخه با عنوان وعده صادق و سرودخوانی دختران دانشآموز دوره دوم متوسطه امامی سمنان و رونمایی از اثر هنرجوی شرکتکننده در فراخوان آخراشه در حمایت از کودکان مظلوم غزه و اهدای آن به وزیر آموزش و پرورش از دیگر برنامههای این نشست بود.
به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، همایش تبیینی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش و منزلت معلمان با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و جامعه نخبگانی آموزش و پرورش استان سمنان عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در تالار همایش شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
معلم از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم، انسانهایی بزرگ میسازد
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سخنانش ضمن تبریک اعیاد گذشته بهویژه اقدام شجاعانه و عملیات غرورآفرین، دشمنشکن و عزتآفرین دلاورمردان هوافضا علیه رژیم غاصب و عروسک خیمهشببازی استکبار، آن را بیانگر غیرت ایرانیان دانست و گفت: این اتفاق به جهانیان نشان داد که ایرانیان افرادی متین، صبور، شکیب و در جای خود کاملا جنگجو هستند.
صحرایی در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبه معلمان اگر در چارچوب قوانین قابل پیگیری باشد، محقق خواهد شد، افزود: طرح رتبهبندی باید در شأن معلمان، منطبق بر مأموریتهای معلمی و متناسب با معلمانگی آنها انجام گیرد؛ چراکه معلم از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم، انسانهایی بزرگ می سازد و علمدار میدان تعلیم و تربیت است و باید از حیث پروراندن دانشآموزانش مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بهخصوص ۶۲۲ شهید دانشآموز و ۱۲۴ معلم شهید اظهار داشت: شهدای دانشآموز بسیار مورد احترام هستند و همه ما مدیون خون این شهدا هستیم که تعدادی از آنها معصومانه از بین ما پر کشیدند و خودشان را برای دفاع از این سرزمین مکلف دانستند.
صحرایی یادآور شد: آموزش و پرورش در هر کشوری سیمای آینده آن را نشان میدهد و صمیمانه به آموزش و پرورش استان سمنان تبریک گفته و معتقدم آینده خوبی از سیمای آموزش و پرورش سمنان قابل مشاهده است که باید آن را افتخار بزرگی بدانید.
وی افزود: آموزش و پرورش در واقع مثل یک آینه است که هم عملکرد حال و گذشته و هم وضعیت آینده ما را نشان میدهد، پس برای قدرت کشور باید آموزش و پرورش را قوی کنیم و در دورن اینمجموعه به یک اتحاد و انسجام درونی نیاز است تا با توجه به ظرفیتهای بینظیر و بیبدیل آن بهجای جمعشدن با یکدیگر به توان هم برسیم و یک سازمان یادگیرنده فعال پیشبین باشیم تا اقتدار درونی و شکوه بیپابانی را رقم زنیم.
*پایهگذاری جامعهای شاد، بافرهنگ، باهویت و بسیار فعال از کودکستانها و مدرسهها آغاز میشود
صحرایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مدرسه نقطه تحول است و راهبردیترین مدیر کشور، مدیران مدارس هستند و آموزش و پرورش، تضمینکننده قوت و قدرت ما در آینده است و باید بین دو رویکرد در اداره کشور بهطور عام و در آموزش و پرورش بهصورت خاص مبنی بر رویکرد واکنشی منفعل و یا کنشگر فعال، تصمیم بگیریم.
وی تصریح کرد: پیام آموزش و پرورش به تمام دستگاههای کشور این است که مشکل اشتغال، آسیبهای اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ در جامعه به جز از مسیر مدرسه، درست نمیشود و اگر این پیام و گفتمان، جاری و ساری شود جامعهای به مراتب متفاوتتر از امروز خواهیم داشت و پایهگذاری جامعهای شاد، بافرهنگ، باهویت و بسیار فعال از کودکستانها و مدرسهها آغاز میشود و هرچه در این دوران هزینه شود در واقع سرمایهگذاری برای آینده است و این رویکرد تنها با عمل و رفتار معلمان محقق میشود و معتقدیم که معلم هم راه حل و هم مساله کشور است و اگر وظیفهاش را آنطور که هست انجام دهد هیچ مشکلی در جامعه از حیث امور اجتماعی و فرهنگی و جامعهشناسی سیاسی نخواهیم داشت و بالعکس آن نیز صادق است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معلم، میداندار هر تحولی در جامعه، علمدار پیشرفت، افسر تمدنساز و معمار هویت آینده کشور است و معلمان هماکنون در ۵۷۲ هزار کلاس درس در حال ترسیم آینده ایران هستند و امروز اهتمام به معلم و امورش باید به مساله اصلی کشور تبدیل شود.
وی افزود: بذر هر اتفاق خوبی در آینده باید در مدرسه کاشته شود و هیچ بذری در خارج ار مدرسه، آن میوه مورد نظر را نخواهد داد و هیچ باغبانی مانند معِلم، باغ این کشور را آباد نخواهد کرد.
صحرایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در مدرسهسازی درخشان بود و قریب به ششهزار و ۹۰۰ مدرسه طی ۳۰ ماه و بهطور متوسط هشت مدرسه در هر روز کاری، ساخته و راهاندازی شد و مدرسهسازی یک امر زیرساختی است که زمان و پیشبینی آینده و سند آمایش سرزمین میخواهد، مدرسه اموال غیر منقول است و عجله در تصمیم در آموزش و پرورش جایز نیست.
» معلمِ سرآمد، جبرانکننده همه نداشتههای جامعه است
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در ابتدای سخنانش با بیان اینکه امیدوارم حال خوب، پرتکرارترین اتفاق زندگیتان باشد، اظهار داشت: امروز در قامت یک شاگرد در محضر وزیر آموزش و پرورش، درس پس داده و ادای احترام میکنم به پاس تمام فداکاریها و تلاش خالصانه جامعه نخبگانی استان ولایتمدار و پرتلاش سمنان و بر این باورم آنچه که پیشانی کار آموزش و پرورش است برخورداری از معلمانی فرهیخته و مخلص و دانشآموزانی نخبه و برگزیده که موفقیتهای آنها در سطح ملی و بینالمللی زبانزد است.
وزیری افزود: امروز، عصر عقلانیت و شکوفایی هوش هیجانی و عصر تبدیل جهانگیری به جهانداری است و زنده کردن انگارههای تربیت ایرانیاسلامی وظیفه و رسالت معلم است، امروز در واقع عصر سلطنت مهارت و مهارتورزی، عصر اسلحهشناسی جنگ نرم و حمله به مغزها و عصر تبدیل دارایی به سرمایه است و هر تصویری از آینده ایران اسلامی تنها به دست معلمان شکل میگیرد و ساخته میشود و هیچ قلهای هم بدون معلمان فتحشدنی نیست و تنها محل پرورش هر آرزویی برای کشور، آموزش و پرورش است.
وی تأکید کرد: رابطه مستقیمی بین پیشرفت، آموزش و پرورش و خانواده وجود دارد و بهعنوان یک معلم باید بر مبنای مقتضیات، تحول ایجاد کنیم که در اصل وارد مسیر تحول شدن خود نوعی تحول است.
وزیری با بیان اینکه فرزندان خود را در مدرسه احتیاج، پرورش داده، گفت: توسعه؛ یعنی تبدیل جامعه زهرستان به شکرستان و علمِ زنده از گردش اندیشه بین جامعه نخبگانی آموزش و پرورش تولید میشود و مدرسه یک سازمان یادگیرنده و راهبردی و محل دفاع در برابر تکنولوژی جنون امروز و دالان زندگی اجتماعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در بخش دیگری از سخنانش، آموزشِ سرآمد را ضامن و تأمینکننده آینده کشور و پلی برای عبور از آموزشمحوری به کارآفرینی و گذشتن از مدرکگرایی به انسانگرایی دانست و افزود: کلید اقتدار جامعه در مدرسه ساخته میشود و معلمِ سرآمد جبرانکننده همه نداشتههای جامعه و آموزشِ سرآمد، مخرج مشترک همه کشورهای توسعهیافته است و باید در آموزش، روح نشکفته دانشآموزان را شکوفا کرده و نباید آنها را در رقابت فرسایشی نمره قرار داد و در فرایند آموزش باید از دادهورزی به مهارتورزی رسید؛ چراکه پیشرفت و توسعه تابع دانشگاه و مدرک نیست؛ بلکه تابع بلوغ شخصیتی است.
وزیری در پایان تصریح کرد: معلمان سراسر استان از شرق گرفته تا غرب و حتی در دورترین روستاها در راستای شعار مهر مهدوی، معلم تمدنساز و مدرسه صالح، خالصانه در تلاش بوده و هستند و با همدلی و همافزایی به موفقیتهای چشمگیری ازجمله کسب رتبه دوم کنکور، رتبه چهارم امتحانات نهایی، رشد ۲۵ درصدی طرح شهید کاظم آشتیانی، رتبه اول کشور در لیگ چت، بیش از ۱۰۲ رشته برتر کشوری در مسابقات و جشنواره های ملی و بین المللی، رتبه دوم معلم پژوهنده، رتبه اول باسوادی در کشور، رتبه سوم کشوری در امور شاهد و ایثارگران، رتبه اول کشوری با رشد ۱۰۰ درصدی در سنجش نوآموزان، رتبه برتر شورای آموزش و پرورش در زمینه مصوبات ابتکاری و خلاقانه و… دست یافتند و امروز به نیابت از جامعه نخبگانی به گوشهای از اقدامات اجرایی شایسته اشاره شد که جای قدردانی دارد.
در بخشی از این نشست، زهرا حافظی، مژگان مرادی و حامد رنجبر به نمایندگی از سوی جامعه نخبگانی آموزش و پرورش استان به بیان مشکلات و دغدغههای شغلی، فرهنگی و معیشتی پرداختند.
گفتنی است، خوانش دکلمه توسط دانشآموز دوره اول متوسطه سرخه با عنوان وعده صادق و سرودخوانی دختران دانشآموز دوره دوم متوسطه امامی سمنان و رونمایی از اثر هنرجوی شرکتکننده در فراخوان آخراشه در حمایت از کودکان مظلوم غزه و اهدای آن به وزیر آموزش و پرورش از دیگر برنامههای این نشست بود.
۴۶