فرهنگ و هنر

گاهی گوش، پیش از «دیدنِ دوست» عاشقش می‌شود

گاهی گوش، پیش از «دیدنِ دوست» عاشقش می‌شود

ایشان به دلیل ارائهٔ تصویری اخلاق‌محورانه از دین، داشتن بیانی شیوا و گیرا، آهنگی پدرانه در پند و اندرز، مستند سخن‌گفتن و شیفتگی به کتاب و رواداری در دین، محبوب عام و خاص بود. اصرار وی به استناد به منابع سخن خود، بدین معنا بود که دیگر خطیبان و سخنوران نیز بدون مطالعه و بدون ذکر منبع و مأخذ، سخنی بر زبان جاری نسازند.

از این رو هیچ‌گاه روایتی ضعیف که با عقل و منطق ناساز باشد، بر زبان جاری نساختند و کسی سراغ ندارد که در فضای مجازی سخنی از ایشان پخش شود که موجب وهن دین و عقلانیت دینی باشد. ایشان به دلیل ژرف‌اندیشی در دین، به درجه اجتهاد در معرفت دین اخلاقی و عقلانی رسیده بودند. اخلاق در رفتار و گفتار وی موج می‌زد….

اما به موضوع مرتبط با کار بنده که تحقیق و انتشار متون کهن است، به خاطره‌ای هم اشاره کنم. دوستان و دوستداران ایشان می‌دانند که مرحوم فاطمی‌نیا اهل تحقیق و تصحیح متون دینی هم بودند. سال ها تصحیح ارشاد شیخ‌مفید در تاریخ کربلا و زندگانی امام حسین علیه‌السلام را در دست داشتند.

روزی در مجلسی اشاره به این تصحیح کردند و این‌که هفت نسخه کهن در تصحیح این اثر استفاده کرده‌اند و اظهار امیدواری فرمودند روزی توفیق چاپ آن را پیدا کنند. صاحب مجلس آن محفل ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین که خود از شیفتگان فرهنگ کشور است، بی‌درنگ گفت: فلانی مدیر میراث مکتوب در جمع حاضرند. ایشان با اظهار لطف به بنده و اشتیاق به دیدار، این شعر معروف از بشّار بن بُرد استناد کردند که:

یا قومِ، اُذنی لبعضِ الحیّ عاشقة / و الأذن تعشَق قبل العین احیانا

گاه گوش پیش از دیدن دوست، از شنیدن وصف او عاشقش می‌شود.

با خواندن این شعر بنده را دوچندان مرهون مهر و مرحمت خویش فرمودند.

روحش شاد و با اولیاءالله و نیاکان طاهرینش محشور باد.

* مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

گاهی گوش، پیش از «دیدنِ دوست» عاشقش می‌شود

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا