کهگیلویه و بویراحمد

۴۵۰ هزار متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری گچساران ذخیره شد

۴۵۰ هزار متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری گچساران ذخیره شد

مجید نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت طرح تلفیقی سنگی، خاکی و گابیونی امامزاده جعفر و ناصر آباد و طرح سنگی ملاتی تنگ سخت امامزاده جعفر ۲۵۰ هزار متر مکعب بوده که در بارندگی تابستانه هفته گذشته سرریز شد.

وی بیان کرد: همچنین طرح های رسوب گیر سنگی ملاتی پشت حوزه سد چم شیر گچساران واقع در روستای سراب ننیز این شهرستان با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در بارندگی اخیر سرریز شد.

۴۵۰ هزار متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری گچساران ذخیره شد

نظری ادامه داد: با سرریز شدن طرح های رسوب گیر سنگی ملاتی پشت حوزه سد چم شیر گچساران چشمه روستای سراب ننیز بعد از چند سال جوشان شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: اجرای سازه های آبخیزداری در برخی از نقاط مختلف این شهرستان که سالانه با سیلاب زیادی مواجه می باشد از جمله روستای پشه کان نیاز ضروری است.

نظری ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها به مدیریت جامع حوزه‌های آبریز توجه ویژه ای دارد.

وی هدف از ساخت سازه‌های آبخیز داری از سوی منابع طبیعی و آبخیز داری را تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک اعلام کرد و گفت: وجود این مخازن آبی در آب و هوای منطقه نیز تأثیر مطلوبی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران تصریح کرد: ذخیره آب در سازه های آبخیز داری برای غنی شدن سفره های زیر زمینی، مراتع و تامین آب کشاورزی مردم منطقه مفید است.

وی تاکید کرد: تقویت سفره های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارت های سیلاب از مزایای احداث طرح های آبخیزداری است.

نظری بیان کرد: سازه های آبخیزداری این شهرستان می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی باشد.

۴۶

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا