تهران

۹۰ درصد ریل راه آهن ازمترو جوانمرد تا گرمسار آماده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، بیش از ۱۵ سال است که پروژه خطوط ۳ و ۴ ریلی جنوب شرق تهران روی زمین مانده است، در صورتی که با توجه به افزایش جمعیت در شهرهای جدید حومه پایتخت، قطارهای فعلی جوابگو نیست و لزوم تسهیل در رفت و آمد میان شهرهای اقماری تهران بیشتر به چشم می‌خورد.

در همین راستا کمپینی در سامانه فارس من با عنوان سردرگمی مسافران قطار تهران_پیشوا(گرمسار) تا کی؟ منتشر شده است، که نشان از ناکارآمدی و کمبود راه آهن حومه‌ای تهران دارد.

دولت تدبیر و امید پروژه مترو حومه تهران را متوقف کرده بود

در همین رابطه سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به این که جمعیت حدود ۴ میلیونی شهرستان‌های تهران لازم است تردد آسان به پایتخت داشته باشند، اظهار کرد: برای تسهیل در ترافیک سنگین، مدیریت معضل آلودگی هوای پایتخت و صرفه جویی در مصرف انرژی، یکی از بهترین راه‌ها ایجاد تردد آسان میان شهرهای استان تهران است، به نحوی که اتصال راه آهن حومه‌ای به مترو پایتخت موجب می‌شود شاغلان در تهران و ساکن در شهرستان‌ها رفت و آمد راحت‌تری داشته باشند.

وی به اقدامات دولت نهم و دهم در راستای ایجاد مترو حومه تهران اشاره کرد و افزود: طی ۳ سال در دولت نهم و دهم با صرف میلیاردها تومان حدود ۳۵ درصد مترو اطراف تهران احداث شد، اما در دولت یازدهم وزیر وقت راه و شهرسازی به علت ورود به حریم راه آهن از شرکت مترو شکایت کرد و پروژه متوقف شد، البته قرار بود وی این طرح را در راه آهن جدید اجرا کند ولی به جایی نرسید، البته از اواخر دولت دوازدهم تاکنون حدود ۹۰ درصد ریل راه آهن احداث شده است.

ساخت مترو حومه تهران بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد

نماینده سابق مجلس، معارضات خط راه آهن شهرستان‌های تهران را مطرح کرد و ادامه داد: حدود دو سال است که حدود ۵۰ مورد از معارضات این پروژه رفع نشده است، برای نمونه در پیشوا باید تیرهای برق پل قلعه سین جابه‌جا شده و وضعیت زمین‌های زراعی پل محمد آباد مشخص شود، البته در سال آخر دولت دوازدهم به همراه رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه و مدیرعامل وقت راه آهن کشور از مسیر پروژه بازدید کردیم، به نحوی که تخصیص حدود ۲۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل تجهیزات ریلی در دستور کار قرار گرفت، اما اکنون این برآورد هزینه چندین برابر شده است.

نقوی حسینی تاسیس ۵ پل از جمله احداث زیرگذر کارخانه قند در سال ۹۶ و ۹۷ را تصریح و خاطرنشان کرد: با توجه به تکمیل تقریبی پروژه ریلی و تخصیص اعتبارات برای تجهیز راه آهن جدید حومه‌ای پایتخت، تاکید بر ادامه احداث مترو به صرفه نیست، زیرا شرکت مترو تهران و حومه علاوه‌ بر افتتاح ایستگاه‌های ناتمام و نوسازی واگن‌های فرسوده، باید بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای مترو شهرستان‌های تهران بودجه تخصیص دهد و حداقل ۴ سال روی این پروژه کار کند که به نظر منطقی نیست.

وی در پایان خواستار همکاری حداکثری وزارتخانه‌های نیرو و نفت و استانداری تهران شد و گفت: از آقای منصوری استاندار تهران می‌خواهیم برای رفع معارضات، فرمانداران شهرستان‌ها را بسیج کند تا مشکلات کوچک در ادارات منطقه‌ای تهران برطرف شود، همچنین وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت برای تامین اعتبار این پروژه ملی حداکثر همکاری را داشته باشند.

راه آهن فعلی حومه‌ای پایتخت جوابگوی جمعیت تهران نیست

همچنین تورج تیمورزاده فعال اجتماعی که این پروژه را از مسئولین پیگیری کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به این که ۹۰ درصد از ۵۲ کیلومتر ریل راه آهن از ایستگاه مترو جوانمرد قصاب تا گرمسار آماده شده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت در استان تهران، کمبود و فرسودگی واگن قطار تهران_ورامین_پیشوا موجب ازدحام در راه آهن حومه‌ای و سردرگمی مسافران شده است.

وی به تاکید دولت قبل روی متروی حومه‌ای تهران و صرف هزینه‌ و بودجه بسیار برای این پروژه اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم پروژه مترو حومه‌ای تهران را کلید بزنیم، شهرداری تهران باید بودجه مربوطه که بالای ۴ هزار میلیارد تومان است را در تخصیص بودجه ۱۴۰۱ مصوب کند، سپس چندین سال زمان خواهد برد که مترو زیرزمینی با مشکلات اقتصادی دولت برقرار شود، به نحوی که شرکت مترو تهران پروژه‌های ناتمام و واگن‌های فرسوده زیادی دارد.

وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت بودجه رفع معارضات را تخصیص دهند

این فعال اجتماعی افتتاح پروژه راه آهن شهرستان‌های تهران تا پایان سال را، وابسته به رفع معارضات‌ دانست و ادامه داد: در شهرستان‌های ری، قرچک، ورامین و پیشوا معارضاتی‌ وجود دارد که اگر وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت همکاری کنند، این پروژه تا پایان سال باید افتتاح شود، البته قرار شد گاز روستای محمدآباد و داوودآباد‌ قرچک در اردیبهشت ماه یک هفته قطع شود تا جابه‌جایی لوله‌ها انجام شده و معارضات‌ رفع شود.

شرح معارضات مذکور به صورت زیر است:

تیمورزاده نامه‌های خود به وزرای‌ نیرو و نفت را مطرح و تصریح کرد: این معارضات زمانی برطرف خواهد شد که وزیران به شرکت‌های خود دستور دهند تا این اندک موانع نیز برطرف شود، وگرنه برای تامین اعتبار باید در تخصیص بودجه سال آینده این موارد آورده شده و پس از تصویب شاید بخشی از آن به دستگاه اجرایی پرداخت شود، در همین راستا از استاندار تهران نیز می‌خواهیم با صرف نظر کردن از پروژه مترو، به فرمانداران مربوطه همکاری لازم را ابلاغ کنند‌.

بخشی از نامه‌های پیگیری مطالبه‌گر اجتماعی و رسیدگی دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر است:

 

لازم به ذکر است با به نتیجه رسیدن هر چه سریع‌تر این طرح پس از حدود ۱۲ سال، بسیاری از مشکلات ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف انرژی، تصادفات و غیره در پایتخت کم‌رنگ‌تر شده و عامل احیای ظرفیت‌های مسکونی و اداری در شهرستان‌های تهران است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا