اقتصادی

۷۰ درصد هزینه‌های نانوایان در نرخ مصوب دیده نشده است

۷۰ درصد هزینه‌های نانوایان در نرخ مصوب دیده نشده است

به گزارش خبرگزاری recive، به نقل از اتاق اصناف ایران، اخیرا نشست کارگروه کارشناسی “بررسی هزینه تمام شده انواع نان” اتاق اصناف ایران، با حضور محمد باقر مجتبایی – دبیر کل اتاق اصناف ایران، بهنام نیک منش – معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، اصغرپابرجا – رئیس اتحادیه سنگکی تهران، بیژن نوروز مقدم -رئیس اتحادیه نانوایان تهران، قاسم زراعتکار -، رئیس تعاونی نانوایان سنتی تهران، عین الله بهرامی – رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شهریار و نائب رئیس اتاق اصناف شهریار و ایمان بهرامی – رئیس اتحادیه نانوایان ملارد و نائب رئیس اتاق اصناف ملارد برگزار شد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران درباره این نشست گفت: یکی از مشکلاتی بازار ایران قیمت‌گذاری دولتی در برخی از رسته‌های صنفی است و نان و نانوایی نیز از آن جمله است. واضح است که قیمت‌گذاری‌های دستوری بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نانوایان منطقی نیست. از سوی دیگر قوت غالب مردم ایران است و این مورد به ویژه در قشر کم درآمد حساسیت بالایی دارد. بر این اساس ستاد تنظیم بازار جلساتی به منظور بررسی هزینه‌های تامین نان داشته است.

 محمد باقر مجتبایی افزود: اتاق اصناف ایران در این ستاد اعلام کرده است که هزینه های نانوایان طی یک سال گذشته افزایش یافته و تنها قیمت آرد ثابت مانده است. این در حالی است که نرخ آرد تنها ۲۵ درصد هزینه نانوایان را شامل می شود. به عنوان مثال اجاره مغازه ها بیش از ۴۰ درصد، دستمزد کارگر طبق قانون کار ۳۹ درصد و هزینه انرژی که مربوط به خود دولت است افزایش یافته‌اند.

به گفته وی در نشستی با حضور اعضای کارگروه نانوایان اتاق اصناف ایران ریز هزینه های نانوایان را در جدولی تدوین و احصا شده و بر این اساس مشخص شده حتی با وجود نادیده گرفتن برخی از موارد، باز هم ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه های نانوایان در نرخ مصوب نان دیده نشده است و از این رو نانوایان ضررده شده‌اند.

 مجتبایی با بیان اینکه اتاق اصناف ایران در ستاد تنظیم بازار خواستار اتخاذ تصمیمات مناسبی شده تا ضمن حمایت از مردم و جلوگیری از افزایش هزینه های سبد خانوار، مانع از تعطیلی نانوایی ها شویم، گفت: در همین راستا و بنابر صورتجلسه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار و طبق پیشنهاد اتاق اصناف ایران مقرر شد تا ریز هزینه‌های قیمت تمام شده انواع نان در سطح کشور را احصاء کرده و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنیم و در نهایت در ستاد تنظیم بازار جمع بندی شود. بنابراین در جلسه ای با همین محوریت ریز هزینه‌های نانوایان از جمله نان‌های سنگک، لواش و بربری بررسی شده و به زودی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

٢٢٣٢٢٣

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا