سلامت

۴۰۰ هزار تبعه خارجی بهره‌مند از واکسن کرونا و تلاش برای ایمنی همگانی

به گزارش گروه اخبار استان ها، با شیوع ویروس کرونا در زمستان سال ۱۳۹۸ که سراسر کشور را فراگرفت، وزارت بهداشت و مسئولان کشور در کنار دغدغه ای که نسبت به سلامت و جان هموطنان داشتند از مهمانان و آوارگان افغانستانی هم غافل نماندند و با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، خدمات مناسبی به این اقشار ارائه شد تا هم از گزند کرونا ایمن باشند و هم تا حد زیادی از دغدغه های معیشتی آنها بکاهند.

بیشترین جمعیت مهاجران قانونی و غیرقانونی در ایران افغان‌ها هستند. بر اساس آخرین آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان در بهمن سال گذشته، دو و نیم میلیون نفر از اتباع این کشور در ایران به سر می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که موج مهاجرت شهروندان این کشور از مبادی غیر رسمی به دنبال شرایط اخیر در این کشور افزایش یابد.

در همین حال جمعیت هلال احمر ایران اردیبهشت امسال برای واکسیناسیون اتباع افغان، درخواست دو میلیون دُز واکسن از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کرده بود و پس از مکاتبات انجام شده، مقرر شد که یونیسف تعدادی واکسن برای ایمن سازی اتباع خارجی ساکن در ایران، در اختیار هلال احمر قرار دهد.

در زمان حاضر نیز هلال احمر آماده واردات واکسن جهت واکسیناسیون اتباع خارجی است اعلام کرده که همه پناهندگان مجاز و غیرمجاز واکسینه خواهند شد تا از شیوع کرونا در داخل کشور جلوگیری و سلامت مهاجرین تضمین شود.

هلال احمر همچنین به صورت مجزا منابعی را برای واکسیناسیون اتباع خارجی در نظر خواهد گرفت و احتمالا یک میلیون دُز واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران اختصاص داده می شود تا واکسیناسیون اتباع خارجی سرعت بگیرد. 

واکسیناسیون ۴۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم ایران 

در همین راستا کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۴۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم ایران طی روزهای گذشته واکسن کرونا دریافت کرده اند گفته که در بحث واکسیناسیون، اتباع خارجی نیز مانند سایر افراد جامعه واکسینه می شوند و بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر تاکنون واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اینکه این افراد کارت اقامت دارند و بیشترین اتباع در کشور ما عزیزان افغانستانی هستند که بیش از چند میلیون نفرند اما تعدادی هم غیر مجاز حضور دارند خاطرنشان کرد: مقرر شد با هدف واکسیناسیون افراد غیر مجاز اتباع خارجی کارت هویت موقت صادر شود که برای این منظور فدراسیون بین المللی اعتباری در نظر گرفته است.

به گفته وی برای این افراد مقرر شده که به صورت مرحله ای تعداد ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر واکسینه شوند که این آمادگی را هلال احمر به وزارت بهداشت اعلام کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد: در بحث کارت هویت موقت برای افراد غیر مجاز اقدامات خوبی صورت گرفته که هلال احمر پیگیر موضوع  است زیرا واکسینه شدن صرفا یک گروه از مردم کفایت نمی کند و باید همه افراد در کشور واکسن کرونا دریافت کنند تا ایمنی لازم ایجاد شود.

شهروندان در نظر داشته باشند در شرایط همه گیری کرونا، اتباع بیگانه غیرمجاز که واکسنی دریافت نکرده‌اند می‌توانند تهدیدی برای سلامت جامعه و شهروندان باشند و بنابراین باید در شناسایی این افراد نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند.

۴۰۰ هزار تبعه خارجی بهره‌مند از واکسن کرونا و تلاش برای ایمنی همگانی

روند مطلوب واکسیناسیون اتباع خارجی در استان ها 

اخبار دریافتی خبرنگاران استانی ایرنا نشان می دهدکه در بیشتر استان های کشور روند مناسب واکسیناسیون مهاجران خارجی سرعت گرفته و به‌ نحو مطلوبی در حال اجراست.

در همین رابطه محمدتقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی اعلام کرده که تاکنون ۶۲ هزار و ۳۸۹ دُز واکسن کرونا به اتباع افغانستانی مقیم مشهد تزریق شده است.

به گفته وی به موازات واکسیناسیون شهروندان ایرانی علیه کرونا تاکنون ۵۲ هزار و ۴۴۷ نفر از اتباع خارجی مقیم مشهد دُز نخست و ۹ هزار و ۹۴۲ نفر آنان نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

هاشمی ادامه داد: از مجموع بیش از ۶۲ هزار دُز واکسن تزریق شده، ۳۰ هزار و ۷۴۲ دُز به زنان و بقیه به مردان تبعه خارجی مقیم مشهد تزریق شده است.

از سوی دیگر محمد نیک‌پور مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفته که اتباع غیرایرانی ساکن قم می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به تمام پایگاه‌ها مراجعه کنند و مجاز و یا غیرمجاز بودن این اتباع مانع تزریق واکسن نیست.

وی اعلام کرده که واکسیناسیون اتباع غیرایرانی هم‌زمان با آغاز واکسیناسیون شهروندان در قم شروع شده و اکنون نیز در همه پایگاه‌های فعال در سطح استان قابل انجام است.

نیک پور با بیان این‌که امکان ثبت مشخصات اتباع غیرایرانی در سامانه سیب وزارت بهداشت وجود دارد، ادامه داد: اتباع نیز برای تزریق واکسن کرونا باید پرونده الکترونیک سلامت در پایگاه‌های سلامت سطح شهر تشکیل دهند.

استان قم میزبان بیش از ۲۰۰ هزار تبعه خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان است که در این شهر زندگی می‌کنند.

خبر دیگر اینکه معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفته تاکنون ۱۳ هزار نفر از اتباع بیگانه در این استان علیه ویروس کرونا واکسینه شده و دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. 

دکتر مسعود شریفی افزود: حدود ۱۰ هزار  نفر از اتباع بیگانه در مهمانشهرهای اردکان، میبد و تفت در استان یزد ساکن هستند که واکسیناسیون آنان در همین مهمانشهرها انجام می شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای تمامی اتباع بیگانه مجاز که دارای اوراق هویتی ثبت شده در کشور هستند و همچنین اتباع فاقد هویت ثبتی واکسیناسیون کرونا انجام می شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

در همین رابطه مدیرکل دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد با بیان آغاز فرآیند واکسیناسیون کرونای اتباع مجاز، گفت: بر اساس آمار شبکه بهداشت و درمان تفت حدود ۶۲ درصد جمعیت جامعه هدف اتباع بیگانه مجاز این شهرستان واکسینه شدند.

 سعید پرویزی بدون اعلام آمار اتباع بیگانه این شهرستان از اختصاص مکانی ویژه برای واکسیناسیون اتباع مجاز در مهمانشهر انصار تفت خبرداد و تداوم این فرایند تا پوشش کامل جمعیت اتباع را مورد تاکید قرار داد.

از گیلان نیز خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته که تاکنون ٢٢٠ دز واکسن کرونا نوبت اول و دوم برای اتباع خارجی در گیلان تزریق شده است.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: ۱۸۲ دز نوبت اول و ۳۸ دز نوبت دوم برای اتباع خارجی در گیلان تزریق واکسن انجام شده است.

وی با بیان اینکه اتباع خارجی برای تزریق واکسن در استان گیلان مشکلی ندارند، اضافه کرد: این افراد در پایگاه های واکسیناسیون می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

در اصفهان نیز مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اعلام کرده که تاکنون چهار هزار غیرایرانی ساکن استان غیر از شهرهای کاشان و آران و بیدگل، در مقابل بیماری کویید-۱۹ واکسینه شده اند.

رضا فدایی تصریح کرد: واکسیناسیون تابع ملیت خاصی نیست و هیچ تفاوتی بین افراد ایرانی و غیر ایرانی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر افراد از روی روند اعلام سن توسط دانشگاه علوم پزشکی واکسینه می شوند.

وی در باره ضرورت واکسیناسیون اتباع غیرایرانی فاقد شناسنامه گفت: اتباع غیرایرانی فاقد شناسنامه، اوراق و شماره اقامت می توانند از امتیاز “جمعیت معلق” برای واکسن زدن استفاده کنند.

۴۰۰ هزار تبعه خارجی بهره‌مند از واکسن کرونا و تلاش برای ایمنی همگانی

خبر دیگر اینکه  مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس خبر داده که روند واکسیناسیون اتباع خارجی مجاز در این استان به شکل عادی و همانند دیگر شهروندان استان فارس ادامه دارد و در حال انجام است.

سید علاءالدین کراماتی افزود: اتباع مجاز دارای کارت آمایش و پرونده سلامت می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
وی ادامه داد: مشکل و معضلی در این زمینه با آن مواجه هستیم اتباع خارجی غیرمجاز هستند که چون اطلاعاتی از آنها در دست نیست و امکان واکسیناسیون آنها نیز وجود ندارد، برای سلامت شهروندان و جامعه تهدید محسوب می‌شوند.
او اظهار داشت: برای قطع زنجیره کرونا نیاز است که همه واکسن دریافت کنند و واکسن نزدن اتباع غیرمجاز که تعدادشان هم کم نیست مانع از قطع زنجیره انتشار ویروس خواهد شد.

از سوی دیگر دکتر فاطمه نوروزیان رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته است که از ابتدای واکسیناسیون کرونا تاکنون، ۱۴هزار و ۲۸تبعه خارجی در شهرهای مختلف استان ، دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی اعلام کرده که شهرستان های بندرعباس و پارسیان به ترتیب  با ۲ هزار و ۷۹۳ نفر و ۲ هزار و ۵۲۲ نفر در جایگاه های دوم و سوم واکسیناسیون اتباع خارجی که بیشتر آنها اهل افغانستان و پس از آن اتباع هند، پاکستان وچین هستند، قرار دارند.

در استان مرکزی نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پنج هزار و ۵۶۷ تبعه خارجی در استان مرکزی با دریافت دُز اول واکسن کرونا تاکنون علیه این ویروس ایمن‌سازی شدند و فرآیند واکسیناسیون این افراد تداوم دارد.

دکترعلی علیمحمدی افزود: ۴۴۶ نفر از تبعه خارجی ساکن شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تاکنون دُز دوم واکسن  خود را دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: بیشترین شمار اتباع خارجی واکسینه شده در این استان اهل کشور افغانستان هستند و در شهرستان دلیجان زندگی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمامی اتباع خارجی که دارای کارت اقامت هستند می‌توانند در طرح واکسیناسیون کرونا مشارکت کنند.

در استان کردستان نیز معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲۳۸ نفر از اتباع خارجی ساکن در استان با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

همچنین  دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: همزمان با اجرای طرح واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا هزار و ۱۰ تبعه خارجی در این استان واکسینه شدند.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: تاکنون هزار و ۱۰ تبعه خارجی در استان خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا و ۲۴۱ نفر دز دوم را دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: طبق آمار موجود، مشخصات ۱۱ هزار و ۸۲۷ تبعه خارجی در سامانه به ثبت رسیده که از این تعداد ۶ هزار و ۲۶۱ نفر بالای ۱۸ سال و حایز شرایط دریافت واکسن هستند.

همچنین فرماندار ویژه شهرستان ری از تزریق ۶۳۵ هزار دُز واکسن کرونا به مردم این شهرستان خبر داد و گفت: علاوه بر هموطنانمان، بیش از ۵٣ هزار تبعه خارجی ساکن ری نیز علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

حسین توکلی کجانی اظهار داشت: فرایند تزریق واکسن به اتباع خارجی در شهرستان ری از ۲ هفته پیش آغاز شده و هم اکنون ۵۳ هزار و ۴۴۵ نفر از این افراد علیه بیماری کویید ۱۹ واکسینه شدند.

خبر دیگراینکه سرپرست مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون اتباع خارجی وجود ندارد، اعلام کرده که این اقدام در راستای حفظ سلامت این افراد در حال انجام است.

محمدعلی شفیعی افزود: با وجود اینکه اغلب این افراد شناسنامه ندارند واکسن برای آنها تزریق می‌شود.
وی از اتباع خارجی ساکن در شهرستان دزفول خواست برای حفظ سلامت خود و دریافت واکسن به مراکز تجمیعی شهرستان مراجعه کنند.
همچنین محمود کریمی سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفته است که در این شهرستان به همه اتباع افغانستانی اعم از مجاز و غیرمجاز واکسن تزریق می شود.

وی اظهار داشت: درخواست ما از اتباع کشور افغانستان که در این شهرستان سکونت دارند این است که با مراجعه به نزدیکترین مرکز، پایگاه سلامت یا خانه بهداشت نسبت به دریافت واکسن مبادرت کنند.

وی گفت: این افراد همچنین می توانند با ثبت نام در سامانه سیب، کد رهگیری دریافت نمایند تا بر اساس آن نسبت به تزریق واکسن اقدام شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه تاکید کرد: در موضوع سلامت افراد و واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا نسبت به مهمانان افغانستانی شهرستان ساوه با همان دغدغه ای که در مورد شهروندان خودمان داریم، رفتار می کنیم و خدماتی که تاکنون به خصوص در مهمانشهر شهید ناصری به این خانوارها ارائه شده است در سطحی بالا از نظر کمی و کیفی قرار دارد.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرده است که اتباع خارجی مقیم این شهرستان هیچ گونه محدودیتی برای تزریق واکسن ندارند.

وحید یگانه اظهار داشت: تمام افراد بالای ۱۸سال اتباع خارجی مقیم شهرستان های لارستان، اوز و خنج  همچون ایرانی ها می توانند با مراجعه به مراکز تزریق واکسیناسیون نسبت به تزریق دُز نخست یا دوم خود اقدام کنند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا