سمنان

۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشورفعال هستند/سرانه مطالعه در کشور سیاه و وخیم نیست

۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشورفعال هستند/سرانه مطالعه در کشور سیاه و وخیم نیست

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، مهدی رمضانی شامگاه شنبه( ۱۰ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان در سالن جلسات کتابخانه عمومی سمنان، با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک شبکه‌ سه هزارو۷۰۰ کتابخانه‌ای است که حدود ۲۷۰۰ کتابخانه مستقیم از سوی آن اداره می‌شودگفت: ۸۰۰ کتابخانه روستایی و هزار کتابخانه مشارکتی نیز با مجوز نهاد فعالیت می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید براینکه همه فعالیت‌ کتابخانه عمومی غیر از چند کتابخانه که استثناء شده است، باید براساس مجوز نهاد باشد ادامه داد: توجه به نقش برجسته کتابخانه‌های عمومی در بحران‌های طبیعی و اجتماعی و نیز نقش آفرینی این نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

وی باه نقش تأثیرگذار کتابخانه های عمومی در حوزه های مختلف هنر، فرهنگ، اجتماع، آموزش و … اشاره داشت وافزود: با اجتماع این مسائل در کتابخانه های عمومی می توان مسئله کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی را بهتر و دقیق تر در جامعه مطرح کرد.

بحرانی نبودن کشور در زمینه سرانه مطالعه

رمضانی وضعیت کشور را در زمینه سرانه مطالعه بحرانی ندانست وگفت: پیمایش دقیق با شاخص‌های منظم و مشخص بر اساس مدل تحقیقی در زمینه سرانه مطالعه ندیده‌ام، اما شواهد نشان می‌دهد وضعیت کشور در این زمینه بحرانی نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن بیان اینکه در برخی حوزه‌های فرهنگی شناخت دقیق در زمینه کتابخوانی وجود ندارد اضافه کرد: سرانه مطالعه در کشور سیاه و وخیم نیست.

وی رویکرد نوین به کارکرد کتابخانه‌های عمومی در دنیا را فراتر از امانت‌دهی کتاب و تحول‌گرایانه عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز با تغییر نگرش به کتابخانه‌ها حیات کتابخانه های کشور در گرو بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای‌ است، خدماتی که بتواند کتابخانه را به یک بایگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند.

رمضانی بیان کرد: با وجود شبکه و پوشش گسترده کتابخانه‌های عمومی، توسعه خدمات در کتابخانه‌ها به‌عنوان یک خط‌مشی اساسی در دستور کار قرار گرفته است که قطعا نیاز به تلاش مضاعف و چند برابری نیروهای نهاد دارد؛ اما نتیجه آن پویایی و توسعه کتابخانه‌ها در سراسر کشور خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربا اشاره به اینکه تعدادی از کتابخانه‌های عمومی در کشور در این مسیر گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند اظهارداشت: تعداد خدمات آموزشی و رفاهی در این کتابخانه‌ها به بیش از ۶۰ عنوان ازجمله خدمات علمی، مثل باشگاه علم، اتاق‌های کار و بازی، بخش کودک و نوجوان، اتاق دیداری و شنیداری، بخش‌های نابینایان و ناشنوایان رسیده است وخدمات مبتنی بر اینترنت از سوی کتابخانه‌های نوین با هدف ترغیب به کتابخوانی ارائه می‌شود.

وضعیت شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه، آسیا و در جهان مطلوب است

وی در مجموع وضعیت شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه، آسیا و در جهان مطلوب دانست وافزود: ما در حوزه تعریف خدمات برای کتابخانه‌های عمومی پیشرو هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربا بیان اینکه ایران در جهان اسلام جزو دومین کشور و در آسیا جزو پنج کشور برتر و در دنیا جزو ۱۵ یا ۱۶ کشور دارای شبکه کتابخانه‌ای است اضافه کرد: حداقل یکهزار کتابخانه دیگر براساس،سند چشم انداز در کشور لازم است.

وی از انتشار بیش از ۱۱۰هزار عنوان کتاب با میانگین بالای ۵۰۰ تیراژ درسال گذشته توسط بخش خصوصی خبردادوافزود: حجم کمی از جامعه تعداد زیادی کتاب می‌خوانند و در مجموع مردم ایران، مردم کتاب‌نخوانی نیستند.

رمضانی با بیان اینکه در سطح روستاها ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۴۰ کتابخانه سیار فعالیت دارند، اضافه کرد: یکی از اقدامات لازم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم کردن امکان دسترسی به آن است لذا راه اندازی این کتابخانه های روستایی به صورت جد پیگیر می‌شود و از خیران نیز درخواست داریم در این حوزه نهاد کتابخانه های کشور را یاری دهند.

شهرداری های کشور اهتمامی در عوارض نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه ها ندارند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه بخشی از هزینه های کتابخانه های عمومی از عوارض نیم درصد درآمد شهرداری تامین می شود، گفت: شهرداری های کشور اهتمامی در این زمینه ندارند.

وی با اعلام این مطلب که شوراهای شهر تفریغ بودجه مصوب و شفاف ندارند بیان کرد: ضرورت دارد شهرداری‌ها با پرداخت نیم درصد در ارتقای خدمات کتابخانه‌ای همراهی کنند.

رمضانی یکی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری مشکلات استانی برشمردو افزود: ایجاد کتابخانه عمومی در سرخه به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری می‌شود.

راه اندازی کتابخانه سیاردراستان سمنان پیگیری می شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربا اشاره به اینکه استان سمنان، با توجه به شاخص جمعیت و به لحاظ تعداد کتابخانه‌های عمومی با مشکلی مواجه نمی‌باشداظهارداشت:اماکن کتابخانه‌ای به لحاظ کیفیت نیاز به باز طراحی دارد.

وی استان سمنان را از استان های فاقد کتابخانه سیار عنوان کرد و گفت: در بحث راه اندازی کتابخانه سیار، همچون کتابخانه ثابت، نهاد تجهیزکننده و بهره بردار است و امکان خرید خودرو برای ما میسر نیست وچنانچه از منابع استانی، بانک ها، خیرین، صنعت و سایر ظرفیت های استان خودرویی به عنوان کتابخانه سیار در نظر گرفته شود ما کار تجهیز و استخدام نیروی انسانی را انجام خواهیم داد.

رمضانی با اشاره به وسعت و پراکندگی استان سمنان گفت: راه‌اندازی کتابخانه سیار در این استان با اهتمام ویژه وجدی دنبال می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید براینکه استان سمنان از لحاظ وضعیت کتابخانه‌های عمومی وضعیت بدی ندارد ادامه داد: اما باز طراحی، باز تعریف و نوسازی در کتابخانه‌های عمومی استان نیاز است و تلاش می‌شود از محل‌های مختلف برای کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اعتبار تامین شود.

وی با بیان اینکه در بین استان های دارای کتابخانه مرکزی، سمنان از اولین ها بود گفت: اما متأسفانه پروژه ناقص افتتاح شد و نیاز به بازطراحی داشت که هیچ یک انجام نشد.

رمضانی تصریح کرد:در سفر رئیس جمهور به استان های مختلف موفق به جذب اعتبارات مناسبی برای کتابخانه های عمومی شدیم اما متأسفانه در سمنان این اتفاق نیفتاده و ضرورت دارد در دور دوم سفرهای رئیس جمهور موضوع تخصیص اعتبارات برای بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان پیگیری شود؛ چراکه تعداد کتابخانه های عمومی استان به نسبت جمعیت، قابل قبول است اما نیازمند ارتقای کیفیت و بازطراحی هستیم.

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا