هرمزگان

یادداشت| بسیج نماد مدیریت جوان و جهادی

به گزارش خبرگزاری recive از رودان، سید محمد سعید شجاعی پژوهشگر علوم سیاسی و فعال اجتماعی و فرهنگی شهرستان رودان در یادداشتی به تشریح بسیج در آینه مدیریت جوان و جهادی پرداخته است.

جایگاه بسیج و اهمیت نقش آن در جامعه به عنوان مهم‌ترین قالب و شکلی که مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت داوطلبانه در آن حضور یافته‌اند و با عضویت در آن در مقاطع حساس از ارزشهای اسلامی و انقلاب دفاع و حمایت کرده‌اند‌، در این فرمایش مقام معظم رهبری خود را نشان می دهد که «بسیج یعنی متن مردم‌، آن مردمی که می‌توان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت»‌.

حضور سازمان یافته مردم به عنوان «بسیج» در صحنه‌های مختلف در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، منشأ خیر و برکات فراوانی برای جامعه بوده است‌.
لذا درک این موضوع‌ نشان می دهد که بسیج مهمترین نماد جوانی و به ویژه روحیه جهادی است، توجه به این موضوع در نگاه مسئولان علاوه بر تحقق ارتش بیست میلیونی؛ نیازهای جامعه‌، انقلاب و کشور را بر آورده می نماید و با پویایی در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی‌ و گسترش دستاوردهای آن ادامه می یابد‌.

از این رو بسیج بایستی همواره برنامه ریزی و آمادگی جهت حضور در عرصه را داشته باشد تا در مواقع لزوم بتواند با حسن تدبیر خود معضلات و مشکلات را از سر راه بردارد.

 این مهم نیز امری است که تنها با هوشیاری و بصیرت سیاسی فراهم می آید و ثمره آن پرهیز از غافلگیری است که بارها مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است.

بسیج انقلاب اسلامی ایران بیش از آنکه دارای سازمان رزمی مشخص باشد دارای فرهنگ و تفکر است و شالوده اصلی سازمان بسیج را همین فرهنگ و تفکر تشکیل می‌دهد‌، در تبیین فرهنگ و تفکر بسیج و ویژگیهای آن حضرت امام خمینی (‌ره‌) و حضرت آیت الله خامنه‌ای بسیج را یک فرهنگ ریشه دار در باورهای انقلابی‌، اسلامی و ملی ایران بشمار می آورند‌.

شجاعت‌، ولایت‌، آگاهی و شناخت‌ دشمن‌ و آزادگی شاخص های فرهنگ و تفکر بسیج محسوب می شوند.

 به این ترتیب‌، نمی‌توان هیچ قشری را در برخورداری از شاخص‌های فرهنگ و تفکر بسیج دچار محدودیت و نقص دانست‌،‌

جوانان‌، نوجوان و بزرگسالان‌، افراد متأهل و مجرد‌، تحصیلکرده و متخصص و افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند‌، زنان و مردان‌، می‌توانند از فرهنگ و تفکر بسیجی برخوردار شوند‌، زیرا فرهنگ و تفکر بسیج فرهنگی عام و فراگیر است که برای تمامی اقشار جامعه با خصوصیات مختلف زبان آشنایی دارد و ایشان می‌توانند آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار نمایند‌.

فرهنگ و تفکر بسیج را می‌توانیم با فرهنگ عاشورا در مکتب امام حسین علیه السلام مقایسه کنیم که این فرهنگ براحتی توانسته در بستر تاریخ و حتی پس از ۱۴۰۰ سال با اقشار و اقوام مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و پیام خود را منتقل کند‌.

بسیج‌، «‌منطقی»‌ است و منطقی عمل می‌کند؛ بسیج بر اساس «بصیرت» و «روشنایی» و گوهر ایمان عمل می‌کند و از این رو مستحکم و پایدار است؛ بسیجی در قبال انحراف در اساس نظام بصیرت و آمادگی مقابله دارد و تا حد جان ایستادگی می‌کند؛ بسیجی معتقد به حکومت مطلقه فقیه است و از کیان نظام و اسلام تا حد جان دفاع می کند؛ بسیجی منظم، قانون پذیر و تبعیت پذیر است؛ بسیجی منافع نظام و انقلاب را برمنافع شخصی خود ترجیح می دهد و در برابر مشکلات از صبر و تحمل زیادی برخوردار است‌.

انتهای پیام/۸۸۰۵۹


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا