فرهنگ و هنر

گزارش یک دعوا: حق با هومن حاجی‌عبداللهی است یا صداوسیما؟

گزارش یک دعوا: حق با هومن حاجی‌عبداللهی است یا صداوسیما؟

هومن حاجی‌عبداللهی دو روز پیش در گفت‌وگویی تصویری، درباره عروسک «پنگول» گفت: «مالکیت فکری و معنوی آن مال ما بود، من و امیررضا کاوه تهیه‌کننده رنگین‌کـمـان». او همچنین بـا اشـــاره به بازگشت پنگول به شبکه پنج سیما بدون حضور او به عنوان صداپیشه اظهار کرد: «آن‌ها (صداوسیما) می‌توانند این کار را بکنند. این کار را هم کردند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. آب از آب تکان نخورد و هیچ کس نفهمید که پنگول برگشت.» 

هومن حاجی‌عبداللهی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر این که آیا به وی پیشنهادی مبنی بر صداپیشگی «پنگول» داده شده یا نه، بیان کرد: «ما این پیشنهاد را دادیم. چون من و امیررضا کاوه، تهیه‌کننده «رنگین‌کمان» با هم کار می‌کردیم، سال‌هاست دوست و شریکیم، می‌خواستیم با هم کار کنیم، اما آن‌ها گفتند نه و من هم با کسی جز امیررضا کاوه نخواستم کار کنم.»

شبکه ۵ :جلوی سرقت را گرفتیم

صبح دیروز روابط‌عمومی شبکه پنج سیما در پاسخ به سخنان هومن حاجی‌عبداللهی، در اطلاعیه‌ای از یک اتفاق عجیب پرده برداشت و نوشت: «مالکیت حقوقی، فکری و معنوی تمام شخصیت‌های تـلـویـزیـونـی، کـــارتـــونـــی، عــــلامت‌هــــا، نــام، نشان، لوگو و… بـرنـامـه‌هـای شبکه پنج سیما بــــه ســـازمـــان صـداوسـیـمـا تــعــلــق دارد و طــــــــرف قـــرارداد اعـم از تهیه‌کننده و مجری طرح و… حـق ثـــــبـــــت و استفاده از آن را به عنوان علامت یا نام تجاری و دامنه ندارد. به رغم تعهدات فوق، متاسفانه صداپیشه بـا هـمـراهـی فـــردی دیـگـر طی رفتاری سرقت‌گونه نسبت به ثبت و تصاحب شخصیت عروسک پنگول اقدام کردند که با واکنش دقیق معاونت حقوقی و مجلس رسانه ملی از تضییع حقوق عامه جلوگیری به عمل آمد. شبکه پنج در مقطع فوق با هدف آبـروداری و حفظ شأن این افراد از شکایت صرف نظر کـــرد، امــا تاکید می‌شود در صــــورت تـــکـــرار ادعـــاهـــای بی‌اساس و پافشاری بر خطای پیشین، قطعا پیگیری‌های جدی‌تری در دستور کار قرار خواهد گرفت.» بـــه نــظــر مــی‌رســد در ایـــن اطـلاعیه، فـــرد هــمــراه هومن حاجی‌عبداللهی، همان امیررضا کـاوه، تــهــیــه‌کــنــنــده ســابــق «رنگین‌کمان» است که حاجی‌عبداللهی او را به عنوان یکی از صاحبان عروسک «پنگول» معرفی مــی‌کــنــد، اگـــرچـــه در اطلاعیه شبکه پنج نامی از وی برده نشده است.

واکنش هومن حاجی‌عبداللهی

بعدازظهر دیروز حاجی‌عبداللهی که با سریال «پایتخت» بسیار دیده شد به اطلاعیه شبکه پنج پاسخ داد و پاسخش در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شد. او با انتشار متن اطلاعیه این شبکه، نوشت: «هر بچه‌ای هرجا جـاش نباشه، پیش باباننه‌اش جا داره… وقتی یـه بابا بـه بـچـه‌اش بگه دزد و سـارق، از بقیه توقعی نیست. دلـم خـوش بـود بچه تلویزیونم… ولـی حیف.» نکته جالب این که حاجی‌عبداللهی، اگرچه از اتهام سرقت ناراحت به نظر می‌رسد، اما آن را رد نکرده و درباره حقوق مادی عروسک «پنگول» اظهار نظر نکرده است. این در حالی است که حقوق مادی عروسک‌هایی مثل «پنگول» و «کلاه قرمزی» که اولین بار در یک برنامه تلویزیونی دیده شدند، به سازمان صداوسیما تعلق دارد و از این لحاظ، با «جناب خان» که برای نخستین بار در برنامه‌های شبکه نمایش خانگی حاضر شد و حقوق آن پیش از قــرارداد با صداوسیما، به تهیه‌کننده آن تعلق داشـت، متفاوت است. هومن حاجی‌عبداللهی در عین حال به عنوان بازیگر و صداپیشه باسابقه تلویزیون همچنان بر نظر خود مبنی بر تعلق حقوق این عروسک به خودش و تهیه‌کننده برنامه اصرار دارد و از اقدامش برای ثبت عروسک «پنگول» پشیمان نیست.

۵۷۲۵۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا