اخبار بورس

کیسه هوای‌ «ارابه‌های مرگ» باز نمی‌شود؟ / نقش خودروسازان در تصادف جاده بهبهان

کیسه هوای‌ «ارابه‌های مرگ» باز نمی‌شود؟ / نقش خودروسازان در تصادف جاده بهبهان

به گزارش تجارت‌نیوز، صبح روز دوشنبه ۲۰ دی، رسانه‌ها از حادثه‌ای تلخ در خوزستان خبر دادند. تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در نزدیکی بهبهان، پنج هم‌وطن را به کام مرگ فرستاد و ۴۱ نفر را راهی بیمارستان کرد.

آن روز عامل اصلی تصادف جاده بهبهان بی‌احتیاطی رانندگان اعلام شد؛ همان بهانه همیشگی خطای انسانی.

مسئولان، مه‌گرفتگی و سرعت زیاد رانندگان را در این حادثه دخیل دانستند.

اما حالا با گذشته دو روز، رئیس پلیس راهور کشور به واقعیت دیگری اشاره کرده است؛ موضوعی که عامل تصادف جاده بهبهان نیست اما احتمالا، در آمار بالایی فوتی‌ها و مصدومان آن نقش داشته است.

ایربگ‌ «ارابه‌های مرگ» باز نشد!

کمال هادیانفر با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفته است که در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده بود.

او خودروهای تولیدی را «ارابه مرگ» نامیده و از اینکه استانداردها کنترل نمی‌شوند و وزارت صمت نظارت دقیقی بر موضوع ندارد، گلایه کرده است.

رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرده که «باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند، درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟»

در این میان، مسئولیت خودروسازان در تصادف جاده بهبهان چیست؟

نگرانی از کیفیت خودروها

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است باید بررسی دقیقی در مورد تصادف جاده بهبهان انجام شود؛ چرا که معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد؛ ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود ۶۰ خودرو به درستی عمل نکرده است.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: در مورد این حادثه، علاوه بر مسائلی چون غیراستاندارد بودن جاده‌ها و خطاهای انسانی، نگرانی‌هایی در مورد کیفیت خودروها وجود دارد.

کاکایی به وجود خودروهای سواری ایرانی و خارجی و خودروهای دیزل در این تصادف زنجیره‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: نهادهای مختلفی باید پاسخگوی کیفیت پایین قطعات ایمنی این تعداد خودروی مختلف باشند.

ورشکستگی یک شرکت برای ایربگ‌های غیراستاندارد

او تاکید می‌کند: افراد هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند که خودروی آنها برای لحظه‌ای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد، اما درست در همان ثانیه‌ای که باید، این قطعه کار نمی‌کند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.

کاکایی برای توضیح اهمیت موضوع به مثالی بین‌المللی استناد می‌کند؛ شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید می‌کرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.

می‌تواند «فاجعه‌ای ملی» باشد

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است، پلیس راهور بدون انجام کارشناسی چنین موضوعی را اعلام نمی‌کند اما تایید نهایی آن، نیاز به بررسی از سوی کمیته‌ای ملی دارد.

او می‌گوید: این موضوع می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد. باید مشخص شود که آیا این مشکلی عمومی در خودروهای داخلی است یا خیر.

نگرانی از کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش

کاکایی موضوع نگران‌کننده بعدی را کیفیت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش می‌داند و می‌افزاید: عمر مفید قطعه‌ای مانند ایربرگ پس از چند سال تمام می‌شود اما در ایران، مرکزی برای معاینه فنی چنین قطعه‌ای وجود ندارد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، حتی در صورتی که بررسی‌های لازم انجام شود، قطعه جایگزینی برای آن در دسترس مردم نیست.

معضل «نگران‌کننده» خودروهای فرسوده

او در ادامه به معضل «نگران‌کننده» خودروهای فرسوده اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا مقامات مختلف تعداد خودروهای فرسوده را سه میلیون عدد اعلام کرده‌اند و تخمین زده‌اند که تعداد آنها تا سال ۱۴۰۴ به هشت میلیون عدد می‌رسد.

کاکایی می‌افزاید: این خودروها نه تنها از نظر قطعه‌ای مانند ایربگ که حتی در ترمز نیز دچار نقص هستند.

لزوم پاسخ‌گویی خودروسازان، استاندارد و وزارت صمت

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، اگر خبر اعلام شده در مورد ایربگ‌ها دقیق باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید پاسخگو باشند.

او به روند داخلی‌سازی قطعات مختلف در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود اهمیت این موضوع، اما تولید محصولات های‌تکی چون ایربگ نیاز به بررسی‌های فنی دقیقی دارد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اینگونه قطعات های‌تک، نیاز به نظام تضمین کیفیت سخت‌گیرانه‌ای، هم در مورد مواد اولیه و هم در فرایند تولید دارند.

هزینه بالای آزمون‌های کیفیت

او تاکید می‌کند: در مورد کیفیت قطعات خودرو هیچ تعارفی نباید وجود داشته باشد و بعضا هم ندارد. اما هزینه تست ایربگ بسیار بالاست و امکان دارد تواتر آزمون‌هایی که در خط تولید انجام می‌شود، کم باشد.

کاکایی می‌افزاید: ادعا نمی‌کنم در این زمینه کم‌کاری صورت می‌گیرد اما بروز حادثه بهبهان هشداری برای ماست.

او تاکید می‌کند: باید مشخص شود که خودروسازان برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چه برنامه‌ای دارند.

امکان تعقیب قضایی خودروسازان

کاکایی معتقد است: در صورت اثبات قصور شرکت‌های خودروساز در تصادف جاده بهبهان، امکان تعقیب قضایی آنها وجود دارد.

او می‌افزاید: ممکن است دوره گارانتی خودرو گذشته باشد که در این صورت دیگر خودروساز مسئول نیست؛ در غیر این صورت می‌توان از این شرکت‌ها خسارت نیز مطالبه کرد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، فرایند شکایت قضایی در ایران طولانی است و حمایت نهادی مانند پلیس راهور می‌تواند به شاکیان احتمالی کمک کند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

 

 

 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا