اخبار ورزشی

کی‌روش استقلالی؟ اسکوچیچ پرسپولیسی؟ مربی خارجی بوقچی نیست!

کی‌روش استقلالی؟ اسکوچیچ پرسپولیسی؟ مربی خارجی بوقچی نیست!

گویا تقدیر فوتبال ایران این است که حتی در روزهای شادی و موفقیت هم جنگ و جدل‌های عجیب و غریب در آن راه بیفتد و موجب ناراحتی عده‌ای شود. این روزها که تیم ملی ایران سریع‌ترین صعود تاریخش به مرحله نهایی جام‌ جهانی را رقم زده، شاهد بعضی کشمکش‌های رنگی بین هواداران پرسپولیس و استقلال هستیم. بعضی سرخ‌ها با اتکا به این که بیشتر بازیکنان اصلی تیم ملی سابقه حضور در پرسپولیس را دارند، این موفقیت را مصادره می‌کنند و برخی آبی‌ها هم به کادر فنی اتهام «استقلال‌ستیزی» می‌زنند. این وسط کشف و شهودهای حیرت‌انگیزی هم انجام می‌شود؛ این که مثلا دراگان اسکوچیچ کروات با هموطنش برانکو مشورت می‌کند و استقلالی‌ها را خط می‌زند! انصافا کدام آدم عاقلی به جای بهره‌برداری حداکثری از منابع موجود برای موفقیت خودش و تیمش، دنبال این حرف‌های بی‌ربط می‌رود؟ اسکوچیچ برای چه باید دل به دل برانکو بدهد؟ اصلا برانکو چرا باید ضد استقلالی‌ها باشد؟ به‌ نظر می‌رسد این بحث‌ها حتی زیبنده گروه سنی الف هم نیست اما در کمال تعجب مطالبی شبیه این را از زبان برخی پیشکسوتان و به‌اصطلاح کارشناسان می‌شنویم. باور کنید اسکوچیچ برای این که جواب منتقدان را بدهد و برای نخستین‌ بار راهی جام‌ جهانی شود، حتی اگر مناسب می‌دید خود فرهاد مجیدی را هم به اردو دعوت می‌کرد، شاگردان او در استقلال که جای خود دارند!
۲۰۱۴ را یادتان هست؟
چیز غریبی نیست که اسکلت فعلی تیم ملی در اختیار بازیکنان قدیمی یا کنونی پرسپولیس باشد. به هر حال سرخ‌ها در این چند سال تیم بهتر و موفق‌تری بوده‌اند و در نتیجه مهره‌های کارآمدتری داشته‌اند. مگر می‌شود کیفیت شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی یا وحید امیری را ندید؟ مهدی طارمی بهترین فوتبالیست حال حاضر ایران است. باید او را بیرون بگذارند و مهدی قائدی را بازی بدهند تا ترکیب رنگی تیم ملی متعادل‌تر شود؟ خداوکیلی لیدر جایگاه هشت ورزشگاه آزادی حاضر است دست به چنین شاهکاری بزند؟ عکس این شرایط در جام‌ جهانی ‌۲۰۱۴ وجود داشت؛ سال‌هایی که استقلال با نسل طلایی قبلی‌اش از جایگاه خوبی در فوتبال ایران برخوردار بود و کارلوس کی‌روش هم ترجیح می‌داد اسکلت تیمش را بر پایه بازیکنان همین تیم بنا کند. آن زمان ستاره‌هایی مثل پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مجتبی جباری و … ترکیب تیم ملی را می‌ساختند. آقای نکونام که امروز رکورددار بازی‌های ملی است، آن زمان وسط زمین جولان می‌داد و پرسپولیسی‌ها به رنگ آبی بازوبند کاپیتانی‌اش حساس شده بودند. با این حال نمی‌شد انتظار داشته باشیم جواد با آن کیفیت بیرون بنشیند و مثلا قاسم دهنوی بازی کند تا دل پرسپولیسی‌ها شاد شود. پیش از آن و در نیمه دوم دهه ۷۰ هم باز پرسپولیس به‌ خاطر وضعیت ممتازش در فوتبال ایران سهامدار اصلی تیم ملی بود. سرخ‌ها در فاصله سال‌های ۷۴ تا ۷۸ توانستند چهار قهرمانی در لیگ آزادگان به‌ دست بیاورند و تنها یک فصل قهرمان نشدند که دلیلش کنار گذاشته‌شدن این تیم از لیگ به‌ دلیل تعدد مسابقات عقب‌افتاده بود. در نتیجه تعجبی نداشت که اسکلت اصلی نسل ‌۹۸ را قرمزها بسازند؛ از احمدرضا عابدزاده تا مهدی مهدوی‌کیا، حمید استیلی، کریم باقری، علی دایی و سایرین. هر چند همان زمان هم گروهی محمد مایلی‌کهن را متهم می‌کردند به این که بیش از حد از سرخ‌ها جانبداری می‌کند؛ یک اتهام بی‌اساس.
مربی خارجی بوقچی نیست
همین آقای کارلوس کی‌روش که به‌ دلیل جدل‌هایش با برانکو به چهره محبوب برخی استقلالی‌های عزیز تبدیل شده و این روزها به خاطرش هوادار سرسخت تیم ملی مصر هستند، در جام‌ جهانی ‌۲۰۱۴ مهدی رحمتی را نقره‌داغ کرد و برای همیشه روی نام کاپیتان و یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ استقلال خط قرمز کشید. جالب اینجاست که او سال ‌۲۰۱۸ هم همین معامله را با وریا غفوری، دیگر استقلالی محبوب کرد. ساده است! مربی خارجی بوقچی تیم‌های باشگاهی نیست که به‌ خاطر خوشایند فن‌پیج‌ها تصمیم بگیرد. چه کی‌روش، چه اسکوچیچ و برانکو و چه هر مربی دیگری، بیشتر از پرسپولیس و استقلال به رزومه و کارنامه خودشان اهمیت می‌دهند. اینها تصمیماتی می‌گیرند که به سود تیم باشد و ضریب موفقیت را بالاتر ببرد، چون اگر غیر از این باشد، آینده شغلی‌شان به خطر خواهد افتاد. درک این موضوع چندان دشوار نیست، البته اگر حجاب رنگ و تعصب امان بدهد.

بیشتر بخوانید:
ملی‌پوش سابق شاگرد جواد نکونام شد/عکس
خانه کریس رونالدو به ستاره جدید یووه رسید/عکس
مالک باشگاه اورتون به دنبال خریدن پرسپولیس

258 251

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا