فرهنگ و هنر

کوچک شدن چتر ایران در جشنواه کن و حرکت عربستان برای تبدیل شدن به قوی‌ترین سینمای منطقه

کوچک شدن چتر ایران در جشنواه کن و حرکت عربستان برای تبدیل شدن به قوی‌ترین سینمای منطقه

به گزارش خبرگزاری recive، علیرضا فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، امروز (سه‌شنبه ۱۰ خرداد) در یک نشست رسانه‌ای که سالن عباس کیارستمی برگزار شد، به تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ پرداخت.

او که به عنوان نماینده فارابی، مسوول چتر سینمایی ایران در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن بوده است، درباره تغییرات در شیوه تولید فیلم در جهان امروز گفت: «امروز کم‌تر کشوری، خود تولیدکننده و مصرف کننده آثار سینمایی است؛ امروز فیلم‌ها چندملیتی هستند یعنی به وسیله تسهیل امکانات و همکاری چند کشور ساخته می‌شوند و رابطه تولیدکنندگان با پخش‌کنندگان، مبنای عرضه بین‌المللی است.»

فریدزاده ادامه داد: «هرچه بتوانید تولیدات را باکشورهایی که با شما اشتراکات فرهنگی و ایدئولوژیک و ارزشی بیشتری دارند، پیش ببرید، بازارهای شما گستره‌تر خواهند بود.»

معاون بنیاد سینمایی فارابی، با اشاره به گفت‌وگو با کشورهای صربستان، پاکستان، ارمنستان، هند و استرالیا برای تولید مشترک، افزود: «در این راستا، ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران داشتیم که ۲۵ نشست با مدیران جشنواره‌ها و ۱۵ دیدار برای تولید مشترک از جمله جلسه‌های ما بود.‌»

او با تاکید بر این‌که در جشنواره کن، ۱۲۱ کشور، چتر سینمایی یا پاویون کشور خود را داشتند، گفت: «چتر سینمای ایران سالهاست در کن برپا می‌شود، ولی امسال، عربستان، با سرمایه‌گذاری زیاد، حضور فیزیکی بسیار خوبی داشت و برای تولیدات سینمایی مشترک، تبلیغات و عملکرد خوبی از خود ارائه کرد. آن‌ها، ادعای تبدیل شدن به قوی‌ترین سینمای منطقه را دارند. ما باید به هوش باشیم که در این ماجرا، با اندکی غفلت، چتر سینمای ایران قابل حذف و جایگزینی است.»

فریدزاده افزود: «متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی، هر سال جلوه و حضور ما در این بازار کم‌تر و کوچک‌تر می‌شود؛ همچنان که امسال فقط دو نفر از بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند و نتوانستند آن‌چنان که باید، مثمرثمر باشند.»

معاون بنیاد سینمایی فارابی، در بخشی از این دیدار، در واکنش به پرسشی درباره نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن توضیح داد: «من فیلم را به دلایل شخصی ندیدم. ولی اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی که دارد، می‌تواند به ساحت امام رئوف توهین کند، خیال واهی است، اما می‌تواند روحیه مومنین را خدشه‌دار کند. آقای عباسی، کارگردان «عنکبوت مقدس» هم در این‌باره گفته که پیرامون جامعه سعید حنایی، کاراکتر اصلی «عنکبوت مقدس»، فیلم ساخته و براین اساس به ملتی که دلبسته امام بوده توهین کرده است. »

۵۷۵۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا