سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
سایت خبری

سرتیتر خبرها

انتشار نسخه ویژه نابینایان «آمارکورد» با صدای صالح میرزاآقایی

5 ماه پیش

دیدار با تهیه‌کننده پیشکسوت در خانه سینما با ذکر چند خاطره

5 ماه پیش

گرافیست مشهور ایرانی به دنیای بازیگری قدم گذاشت

6 ماه پیش

جایزه‌ای تخصصی برای پاسداری از زبان فارسی در رسانه ملی

6 ماه پیش

رادیو مقاومت افتتاح شد/ رادیو مقاومت؛ روایت استقامت در دفاع مقدس ۱۲ روزه 

6 ماه پیش

وقتی اندیشه روی صحنه می‌آید/ ۵۱ چکیده مقاله به مرحله نهایی داوری جشنواره تئاتر فجر راه یافت

6 ماه پیش

کارگردان مشهور علیه بازیگر مشهور: نقش تو بی‌اثر بود!

6 ماه پیش

اگر می‌خواهید کلیشه‌ای نشوید، جنسیت‌تان را عوض کنید/ راز کارگردان مردی که فیلم‌هایش تم زنانه دارند

6 ماه پیش

زنی در آستانه فروپاشی روانی/ نگاهی به «کلسیم»

7 ماه پیش

کرملین: طرح صلح ۱۹ ماده‌ای درباره اوکراین را دریافت نکرده‌ایم

7 ماه پیش

کمک به هوشیاری مغز با مصرف ماهی

زمان انتشار: 13 نوامبر 2021 ساعت 11:34

دسته بندی: اخبار

شناسه خبر: 224326

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کمک به هوشیاری مغز با مصرف ماهی

خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داد، مطالعات قبلی نشان داده بودند که میان مصرف ماهی و خطر ابتلا به زوال شناختی و زوال عقل در سال های بعدی یک ارتباط پیشگیرانه وجود دارد.

نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که در بزرگسالان سالم ۶۵ ساله یا مسن تر، مصرف ماهی برای ۲ بار در هفته یا تعداد دفعات بیشتر از مغز در برابر ابتلا به ضایعات عروقی قبل از اینکه علائم آشکار زوال عقل ظاهر شود، محافظت می کند.

اما در عین حال این مطالعه نشان داد که این اثر محافظتی تنها در میان سالمندان کمتر از ۷۵ سال دیده می شود. محققان مرکز تحقیقات سلامت جمعیت» در دانشگاه بوردو در فرانسه در این مطالعه نتایج اسکن مغزی بیش از هزار و ۶۰۰ مرد و زن بالای ۶۵ سال را با میانگین سنی ۷۲ سال گزارش کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه قبلی زوال عقل، سکته مغزی یا بیماری قلبی نداشتند. اسکن ها برای سه نشانه آشکار بیماری عروقی مورد بررسی قرار گرفتند. اسکن ها نشان داد که ضایعات مغزی کوچک در ۲ درصد از بیماران، حفره های مغزی در هشت درصد از بیماران و تجمع مایع در بافت مغز در ۶ درصد از بیماران وجود داشت.

اگرچه هر سه این عوارض می توانند مدت ها قبل از بروز علائم واضح زوال عقل ایجاد شوند، اما همه آنها با افزایش طولانی مدت خطر زوال عقل و کاهش کلی در هوشیاری ذهنی مرتبط هستند.

محققان در این مطالعه از افراد شرکت کننده در مورد رژیم غذایی آنها، تعداد دفعاتی که در هفته ماهی از جمله ماهی سالمون، تن یا ساردین مصرف می کردند، سوال کردند. در برنامه غذایی این گروه به طور متوسط حدود ۲ بار در هفته ماهی بود.  

پژوهشگران سپس توسعه ضایعات مغزی، حفره‌ها و مایعات را در مقابل عادات مصرف ماهی هر شرکت‌کننده قرار دادند.

نتیجه این مطالعه نشان داد گه بیماری عروقی که می تواند بر جریان خون، مغز تأثیر بگذارد تنها در بین ۱۸ درصد از افرادی که چهار بار در هفته ماهی می خوردند و در ۲۳ درصد از سالمندان زیر ۷۵ سال که سه بار در هفته ماهی مصرف می کردند، وجود داشته است.

در مقابل، تقریباً یک سوم از افرادی که ماهی مصرف نمی کردند، نشانگرهای مهمی برای ابتلا به بیماری عروقی داشتند. نویسندگان این مطالعه تاکید کردند که یافته‌های  مطالعه آنها یک ارتباط را برجسته می‌کند و در واقع ثابت نمی‌کند که مصرف ماهی از شروع زوال عقل جلوگیری می کند.

اما چرا چنین ارتباطی در بین افراد ۷۵ سال به بالا مشاهده نشد؟

محققان گفتند: دلایل این موضوع هنوز مشخص نیست اما یک فرضیه این است که مصرف ماهی ممکن است در مراحل اولیه بیماری مفیدتر باشد، بنابراین در میان شرکت کنندگان جوان تر موثرتر است.

آنها با بیان اینکه بافت مغز از چربی های سالم تشکیل شده است، توضیح دادند: این ارگان برای برای رشد و سالم ماندن در طول زندگی به چربی های امگا ۳ موجود در ماهی سالمون و ساردین نیاز دارد. امگا ۳ به همان اندازه که برای سلامت قلب مهم است برای سلامت مغز و تقویت عروق مغزی نیز مهم است.

محققان تاکید کردند که نیاز به چربی های سالم از دوران نوزادی برای رشد و تکامل مناسب مغز شروع می شود و تنها سالمندان نیستند که از مزایای سلامتی قابل توجه این چربی های سالم بهرمند می شوند.

نتایج این مطالعه در مجله نئورولوژی Neurology منتشر شده است.

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • بهترین مرکز فروش ورق ام دی اف در چهاردانگه
    بهترین مرکز فروش ورق ام دی اف در چهاردانگه 9 ماه پیش
  • ۱۰ نکته انتخاب دستگاه بسته‌بندی متناسب با تولید شما
    ۱۰ نکته انتخاب دستگاه بسته‌بندی متناسب با تولید شما 9 ماه پیش
  • تون کوین، اتریوم یا سولانا؟ راهنمای کامل برای انتخاب درست 10 ماه پیش
  • نکات کلیدی برای شروع معامله در صرافی های ارز دیجیتال
    نکات کلیدی برای شروع معامله در صرافی های ارز دیجیتال 12 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 257
  • آذربایجان غربی 189
  • اجتماعی 8698
  • اخبار 24777
  • اخبار استانها 2901
  • اردبیل 354
  • اصفهان 506
  • اقتصادی 8298
  • البرز 475
  • بین المللی 8411
  • تکنولوژی 1046
  • تهران 22
  • چهارمحال و بختیاری 1216
  • خراسان رضوی 563
  • خوزستان 1688
  • زنجان 226
  • سبک زندگی 117
  • سلامت 76
  • سمنان 3016
  • سیاسی 10664
  • سیستان و بلوچستان 10
  • علمی فناوری 5086
  • فارس 338
  • فرهنگ و هنر 9376
  • فیلم 12771
  • قزوین 910
  • قم 63
  • کردستان 744
  • کرمان 1344
  • کرمانشاه 620
  • کهگیلویه و بویراحمد 85
  • گلستان 33
  • گیلان 698
  • لرستان 214
  • مازندران 207
  • مرکزی 5
  • موبایل 403
  • میزبانی وب 11
  • هرمزگان 264
  • همدان 459
  • ورزشی 20144
  • یزد 171

جدیدترین مقالات

  • ادارات، مدارس و دانشگاه‌های مشهد و خراسان رضوی فردا (چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۴) تعطیل شد 4 ماه پیش
  • انتشار نسخه ویژه نابینایان «آمارکورد» با صدای صالح میرزاآقایی 5 ماه پیش
  • روشنی مدیر جدید پخش فرآورده های نفتی در البرز
    روشنی مدیر جدید پخش فرآورده های نفتی در البرز 5 ماه پیش
  • کرج باید به هویت تاریخی و فرهنگی خود ببالد
    کرج باید به هویت تاریخی و فرهنگی خود ببالد 5 ماه پیش
  • از اول دی‌ اعتبار مالیاتی فقط با فاکتور الکترونیکی محاسبه می‌شود 5 ماه پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور