اجتماعی

کرونا برای کدام گروه کشنده‌تر است؛ زنان یا مردان؟

کرونا برای کدام گروه کشنده‌تر است؛ زنان یا مردان؟

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در مردان به طور متوسط ۱.۷ برابر بیشتر از نرخ مرگ و میر زنان در ۳۸ کشور بود. تحقیقات جدیدتر دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که اگرچه مردان ۴۹ درصد از موارد ابتلا به کرونا را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند، اما ۵۵ درصد از مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را از آوریل ۲۰۲۰ تا می ۲۰۲۱ به ثبت رسانده‌اند.

“ان‌بی‌سی” در این باره نوشت, مطالعه اخیر از یک نظریه پیشرو در مورد این اختلاف حمایت بیشتری کرد؛ استروژن ممکن است محافظتی در برابر کووید۱۹ شدید ارائه دهد.

در این مطالعه که در مجله “Family Practice” در انگلیس منتشر شد، محققان زنانی را در انگلیس که تحت درمان جایگزینی هورمونی قرار گرفته بودند در عرض ۶ ماه پس از تشخیص کووید۱۹ با آن‌هایی که این کار را نکرده بودند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که گروه اول نسبت به گروه دوم ۷۸ درصد کمتر جان خود را از دست دادند.

در مجموع، این مطالعه شامل بیش از ۵۴۰۰ زن بود که بیشتر آن‌ها به طور متوسط حدود ۵۹ سال سن داشتند. محققان وضعیت اجتماعی, اقتصادی و مشکلات سلامتی از قبل موجود را کنترل کردند.

“آنیتا راج”، استاد بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: این به مجموعه شواهدی می‌افزاید که چرا به‌ویژه در اوایل همه‌گیری، ما شاهد نتایج بالینی متفاوتی برای زنان نسبت به مردان بودیم.

فرضیه‌های مختلفی برای توضیح تفاوت مرگ و میر ناشی از کرونا بین مردان و زنان در دو سال گذشته مطرح شده است. در مطالعه هاروارد، محققان پیشنهاد کردند که انواع مشاغلی که زنان دارند و تمایلات رفتاری آن‌ها می‌تواند بر پیامدهای کووید۱۹ تأثیر بگذارد.

اما کارشناسان می‌گویند منطقی است که استروژن می‌تواند نقش محافظتی در برابر ویروس کرونا داشته باشد، زیرا این هورمون به عنوان تحریک کننده پاسخ ایمنی از طریق تولید آنتی بادی شناخته شده است. در عین حال، سطوح بالاتر استروژن می‌تواند سیستم ایمنی را از واکنش بیش از حد تهاجمی به یک عفونت ویروسی که می‌تواند منجر به التهاب تهدید کننده زندگی شود، باز دارد.

“کریستوفر ویلکاکس”، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما در زنان می‌بینیم که آن‌ها پاسخ آنتی بادی سریع‌تر و بالاتری به عفونت کووید۱۹ دارند که احتمالاً به این معنی است آن‌ها می‌توانند عفونت را سریع‌تر از مردان پاک کنند.

این تحقیق جدید همچنین با مطالعه سال ۲۰۲۰ مطابقت دارد که نشان داد درمان جایگزینی هورمونی خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را در بین زنان بالای ۵۰ سال به نصف کاهش می‌دهد.

محققان همچنین نسبت به این امر هشدار دادند که درمان جایگزینی هورمون خطرات خود را دارد, زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است احتمال سکته مغزی، لخته شدن خون یا حمله قلبی را افزایش دهد.

4747

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا