سمنان

کتاب “کتابشناسی مفاخر و مشاهیر استان سمنان” با حضور رییس انجمن مفاخر کشور رونمایی شد

کتاب “کتابشناسی مفاخر و مشاهیر استان سمنان” با حضور رییس انجمن مفاخر کشور رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، کتاب “کتاب‌شناسی مفاخر و مشاهیر استان سمنان ” تالیف دکتر علیرضا شاه حسینی است که با پیشگفتار فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پیشگفتار این کتاب با تاملی گذرا در تاریخ زرین و تابنک سرزمین قومس نوشته است: در فراخنای این دیار کهن مانند دسگر شهرهای گهرخیز ایران، چه فرزانگان و فرهیختگان نام آوری با جان و دل پرچم علم و دانش را برافراشته نگه داشته و همت بلند خویش را مصروف اعتلای فرهنگ اسلامی و ارتقای خردورزی کرده اند.

در ادامه آمده است: شخصیت های برجسته علمی و عرفانی که در دامان خاک عالم خیز قومس بالیدند همچون بایزدید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، علاء الدوله سمنانی وشاعران صاحب قریحه و ناموری چون منوچهری دامغانی، ابن یمین فریومدی، فروغی بسطامی و صدها شخصیت دیگر که رهیار علم بودند و تاریخ ادبیات ایران مرهون و وامدار اهتمام آن ها است.

فلاح در بخش دیگری از این پیشگفتار به اهمیت علم کتابشناسی پرداخته و نوشته است: یکی از روش های علمی پژوهش که می تواند کمک شایانی به نویسندگان عرصه تحقیق کند علمک کتابشناسی است. دانشمندن کتاب شناسی را دانشی می دانند که پیشینه ای به درازای دو هزار و ۵۰۰ سال ثدمت دارد و در طول تاریخ و پیشرفت دانش بشری تکامل یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه امروزه کتب کتابشناسی به عنوان کتب مرجع در کتابخانه ها در تسهیل امر پژوهش کارکردی بسزا داشته و محققان ماهر لازم می بینند که از تضارب آرا و اندیشه دیگران پژوهشگران بهره ببرند افزود: از بایسته ترین کارهایی که لازم بود در طی این چندسال در استان سمنان به نحو احسن انجام شود و همواره خلایی علمی برای محققان به شمار می رفت و کسی تاکنون برای تبویت و تدوین آن کمر همت نبسته و اقدام نکرده بود کتابشناسی مشاهیر استان سمنان بود که به همت نویسنده فرهیخته دکتر علیرضا شاه حسینی با همیاری خالق شاه حسینی به واقعیت پیوست.

کتاب مکور که توسط انتشارات حبله رود در سال ۱۴۰۱ چاپ و منتشر شده است مشتمل بر قریب ۳۰۰ صفحه است که در آن کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها، نمایه عناوین، مشاهیر و مفاخر، نمایه اشخاص و نمایه نشریات به چشم می خورد.

در بخش کتابها اسامی یک هزار و ۲۶۶ کتاب همراه با نام نویسنده، ناشر و شمار صفحات به همراه سال چاپ به چشم می خورد.

کتاب “کتابشناسی مشاهیر و مفاخر استان سمنان” در چاپ نخست در شمارگان ۵۰۰ نسخه به انتشار رسیده است.

این کتاب در نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان با حضور استاندار سمنان، رییس انجمن آثار و مفاخر کشور به همراه جمعی از مدیران و مسوولان فرهنگی در سالن غدیر استانداری سمنان رونمایی شد.

۴۶

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا