خوزستان

چگونه در محیط کار کرونا نگیریم؟

چگونه در محیط کار کرونا نگیریم؟

با اشاره به مشاغلی که بیشتر از دیگر مشاغل در معرض مواجهات شغلی و ریسک بالای ابتلا به کووید – ۱۹ هستند، بیان کرد: کارکنان بیمارستان‌ها و بخش‌های بهداشت و درمان خانه‌های بهداشت کارگری و مراکز بهداشت کار، کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، گروه‌های شغلی مرتبط با کفن و دفن افراد آلوده (انتقال، شستشو، مراسم مذهبی و دفن)، کارکنان بخش‌های حمل و نقل (رانندگان اتوبوس، تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی، کارکنان خطوط هواپیمایی)، کارکنان بخش مدیریت ضایعات، پسماندها و پساب(شهرداری‌ها و تاسیسات تصفیه و بازیافت)، مشاغل با الزامات مسافرت شغلی، کارکنان مرزبانی، شاغلین سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای، کارکنانی که در مواجهه با مواد شیمیایی آسیب‌زننده به ریه شامل گازها و بخارها التهاب‌آور هستند و شاغلین باردار بیشتر در ریسک بالای ابتلا به بیماری قرار دارند. 

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: این بیماری از سه طریق افزایش غیبت کارکنان، تغییر در الگوهای کار و تجارت و اختلال در زنجیره تامین و تحویل بر اقتصاد بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد بنابراین برای آسیب کمتر باید به توصیه‌ها دقت شود.

معلم گفت: مسئولیت اجرای کلیه دستورالعمل‌های پیشگیری از بیماری و متناسب‌سازی محل کار بر اساس شیوه‌نامه‌ها به عهده کارفرمایان است؛ کارفرمایان و کارگران در کارهایی 

که مواجهه خاصی با ویروس کرونا وجود ندارد، باید از گسترش وضعیت شیوع بیماری آگاه شوند و سه اصل پیشگیری از ابتلا به این بیماری یعنی رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: کارفرمایان باید بسته به وظایف کاری و مواجهه احتمالی، وسایل حفاظت فردی مناسب از جمله دستکش، لباس، ماسک، عینک یا محافظ صورت برای محافظت از کارکنان را در اختیار کارکنان قرار دهند. 

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین در محیط‌های سربسته باید دستگاه‌های تهویه متناسب با فضای کاری نصب شود.

وی گفت: کارفرمایان درگیر در مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان در تماس با اجساد، آزمایشگاه، خطوط هوایی، حفاظت مرزی یا عملیات مدیریت پسماند و فاضلاب یا سفر به مناطق آلوده به ویروس کرونا باید از وضعیت رو به رشد شیوع آگاه باشند.

معلم بیان کرد: کارفرمایان باید وضعیت مواجهه کارکنان‌شان با ویروس کرونا و خطر مواجهه را برآورد و ارزیابی کنند؛ روش‌های کنترلی را انتخاب و اجرایی کنند و مطمئن شوند کارکنان از کنترل‌ها برای جلوگیری از مواجهه استفاده می‌کنند. اقدامات کنترلی ممکن است شامل تلفیقی از کنترل‌های مهندسی و مدیریتی روش‌های کار ایمن و وسایل حفاظت فردی باشند. 

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همه کارکنان موظف هستند در صورتی که ابتلای‌شان به ویروس کرونا قطعی است همکاران و کارفرمای خود را مطلع کنند. برنامه و استراتژی کارفرما جهت برخورد با ویروس کرونا نیز باید مکتوب و مشخص و البته انعطاف‌پذیر باشد تا بدین وسیله نقاط ضعف آن برطرف شود. این برنامه هم باید با کارکنان به اشتراک گذاشته شود.

معلم افزود: کارفرمایان باید آموزش کارکنان در مورد راه‌های انتقال عفونت، علایم بیماری، شیوه صحیح شستن دست و روش‌های کنترل عفونت را در برنامه داشته و این موارد را به طور جدی دنبال کنند. همچنین کارفرمایان به منظور جلوگیری از انگ زدن یا انزوای روحی افراد مشکوک یا مبتلا، سیاست‌های لازم را پیش‌بینی کنند و جو ترس را از بین ببرند و اقدامات عملی پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: طبق الگوی معمول ایمنی و بهداشت، پس از شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با کروناویروس، باید به کنترل آن پرداخته شود. کنترل باید طبق سلسه مراتب یعنی حذف یا جایگزینی خطر، کنترل‌های سازمانی شامل آموزش و اجرای دستورالعمل‌های مرتبط، استفاده از وسایل یکبار مصرف و غیره و استفاده از وسایل حفاظت فردی، بهداشت ساختمان و نظافت و گندزدایی خودروهای خدمت و وسایل ایاب و ذهاب کارمندان را انجام دهند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا