اجتماعی

چقدر بیماری بروسلوز یا تب مالت را می‌شناسید؛ تشخیص و درمان آن چگونه امکان‌پذیر است؟

چقدر بیماری بروسلوز یا تب مالت را می‌شناسید؛ تشخیص و درمان آن چگونه امکان‌پذیر است؟

به گزارش recive، این بیماری اغلب در هنگام خوردن مواد غذایی آلوده به این باکتری‌ها گسترش می‌یابد. این مواد غذایی می‌تواند شامل گوشت خام به صورت مستقیم و شیر به صورت غیرمستقیم باشد. باکتری‌ها همچنین می‌توانند از طریق هوا پخش شده و یا به واسطه تماس با زخم باز، فرد را مبتلا کنند.

طبق گزارشات مراکز کنترل بیماری و پیشگیری، سالانه حداکثر ۱۴۰ مورد ابتلا به این بیماری در ایالات متحده آمریکا گزارش می‌شود. افرادی که با حیوانات و گوشت خام سر و کار دارند (به عنوان مثال قصاب‌ها) بیشترین احتمال ابتلا به تب مالت را دارند.

چقدر بیماری بروسلوز یا تب مالت را می‌شناسید؛ تشخیص و درمان آن چگونه امکان‌پذیر است؟

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت، از خوردن گوشت خام و محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید. همچنین هنگام کار با حیوانات یا بافت‌های حیوانی حتماً از لباس‌های محافظ استفاده کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند؟

انواع حیوانات از جمله بز، گاو و سگ ممکن است دچار این بیماری شوند؛ طبعاً انسان‌ها نیز از طریق این حیوانات آلوده، بیماری را دریافت می‌کند. باکتری‌های عامل بیماری می‌توانند از طریق بلع، استنشاق یا تماس با زخم باز منتقل شوند.

افرادی که محصولات حیوانی خام مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. شیر و پنیر غیرپاستوریزه و گوشت خام ممکن است باکتری‌های بروسلا را در خود داشته باشند.

علائم بروسلوز یا تب مالت

علائم بروسلوز در انسان مشابه علائم آنفولانزا و شامل موارد زیر است:

بی‌اشتهایی، کمر درد، لرز، بی‌حالی، سردرد، دل درد، دردهای مفصلی، تب موقت و کاهش وزن.

درمان تب مالت

این بیماری معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است. پزشک ممکن است ریفامپین و داکسی سایکلین را تجویز کند. دوره مصرف این داروها برای بهبود یافتن، حداقل شش هفته است.

آیا واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت وجود دارد؟

متأسفانه هیچ واکسنی برای تب مالت در انسان وجود ندارد. به همین دلیل انجام اقدامات دیگر برای محافظت از خود در برابر این باکتری‌ها بسیار مهم است. اقداماتی چون:

· پرهیز از مصرف گوشت خام یا شیر، پنیر و بستنی غیر پاستوریزه

· استفاده از از دستکش و عینک محافظ و پوشاندن زخم‌های روی پوست هنگام دست زدن به حیوانات

واکسن تب مالت تنها برای حیوانات موجود است. اگر با حیوانات اهلی سر و کار دارید، باید واکسیناسیون آنها را به موقع انجام دهید.

منبع: Healthline/ مترجم: الهه جعفرزاده

۲۳۳۲۳۳

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا