سمنان

چرا ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام به تعویق می‌افتد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آثار ارزشمند بسطام یکی از مجموعه‌های زیبا، مهم و تاریخی در شهرستان شاهرود است.

بسطام در دوره‌های قبل از سلجوقی تا قاجار ساخته شده و شامل بقعه متبرکه امام‌زاده محمد بن جعفر صادق (ع) و آرامگاه بایزید بسطامی، صومعه بایزید، مسجد بایزید و ایوان الجایتو، آرامگاه غازان، مسجد و منار سلجوقی و مسجد جامع و برج کاشانه و مدرسه شاهرخیه است. این بناها از معماری زیبا و جالبی برخوردارند.

مجموعه تاریخی بسطام در مسیر ثبت جهانی قرار دارد؛ اما چه الزاماتی باید برای تحقق این خواسته دیرینه مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ کشورمان رعایت شود؟

حفظ اصالت بنا؛ اولویت نخست

حمیدرضا دوست‌محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان می‌گوید: ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام به حفظ اصالت بنا و وفاق مسؤولان و جامعه محلی نیاز دارد.

او بیان کرد: مجموعه تاریخی بسطام به دلیل استفاده از بنر، نورافکن‌ها، فضاهای الحاقی و … دچار اغتشاشات بصری زیادی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: اغتشاشات بصری مانع از ثبت جهانی این مجموعه تاریخی می‌شود و باید با مشارکت مسؤولان و مردم، اصالت تاریخی این مجموعه حفظ شود.

دوست‌محمدی گفت: سنگ جدید مقبره بایزید بسطامی و سکوی اطراف در حال آماده‌سازی است و به‌زودی نصب می‌شود.

تنوعی کم‌نظیر در کنار هم

حمیدرضا حسنی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود هم عقیده دارد: بسطام بخش مهمی در گردشگری شهرستان شاهرود است و در حوزه تاریخی و طبیعی دارای آثار بسیار فاخری است.

او ادامه داد: پنج روستای هدف گردشگری، دو هتل و ۱۵ اقامتگاه و ۳۰ خانه مسافر در بسطام فعال است و این منطقه ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: مجموعه بسطام دارای تنوع و ظرفیت عرفانی و فرهنگی، آب‌وهوای متبوع و مجموعه‌ای از آثار تاریخی بوده که کم‌نظیر و فاخر است و باید ماندگار بماند.

ظرفیتی که باید توسعه یابد

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، امروز گردشگری به‌عنوان صنعتی پاک می‌تواند جایگزین نفت شود.

روستاهای فاخر و گردشگرپذیر در شهرستان شاهرود و بخش بسطام وجود دارد که امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه رشد گردشگری می‌تواند بسیاری از صنوف را احیا کند.

یکی از ظرفیت‌های بسطام، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی است که باید با عزمی همگانی توسعه یابد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا