اردبیل

پیکر بانوی پژوهشگر اردبیلی در زادگاه خود آرام گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس اردبیل، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، پیکر بانوی عالمه، سیده نرجس مجتهد اردبیلی معروف به مجتهد نجفی، ظهر امروز با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی در اردبیل تشییع و به خاک سپرده شد.

مراسم تشییع و نماز بر پیکر این مرحومه با حضور آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس و هیات همراه و همچنین جمع کثیری از مردم ولایی استان در شهیدگاه عالی قاپو اردبیل برگزار و پس از آن مراسم تدفین انجام شد.

وی نوه سیدیونس اردبیلی، از رهبران قیام گوهرشاد بوده و از اساتید حوزه علمیه به شمار می‌رفت که در زمینه ارتباط محیط زیست و اقتصاد مقاومتی پژوهش نموده و برای تالیف کتابی در این خصوص، با هزینه شخصی به کشورهای متعددی سفر نمود.

کتاب سیده نرجس مجتهد نجفی اولین بار در سال ۱۳۹۴ با عنوان اقتصاد مقاوم‌تر، محیط سالم‌تر به چاپ رسیده و چندین بار تجدید چاپ شد که طی سال‌های اخیر، با تلاش گروه‌های داوطلب مردمی در شهرهای مختلف در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

این بانو به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا آشنایی داشته و غیر از ترکی آذری و فارسی به زبان‌های ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی مسلط بود.

مرحومه «سیده نرجس مجتهد» فارغ‌التحصیل سطح ۴ جامعةالزهرای قم، صاحب ایده باغ-مزرعه قرآنی و کاشت گیاهان مثمر و بومی به جای گیاهان غیرمثمر و از بانیان اصلی مؤسسه «ثقلین راه زندگی» در قم بود.

وی همچنین حافظ قرآن بوده و ملک شخصی خود در قم را برای استفاده حافظان قرآن و نشر معارف اسلامی وقف نموده است.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی خمین، امام جمعه بروجرد و همسر این بانوی فرهیخته در مراسم تشییع پیکر وی اظهار کرد: در طول سال‌ها زندگی با سیده نرجس، هیچ‌گاه ندیدم برای منافع شخصی تلاش کند بلکه تمامی تلاش‌های وی برای علاقمند کردن مردم به دین اسلام و رفع مشکلات زیست محیطی بود.

وی افزود: بانو مجتهد، معتقد بود فعالیت‌های جنبی و اجتماعی راهی برای جذب جوانان به دین است.

امام جمعه بروجرد بیان کرد: حدود ۷ کتاب از سیده نرجس به یادگار مانده که تاکنون فقط یکی از آنها به چاپ رسید و طبق وصیت وی، بنده در سال‌های آتی اقدام به انتشار تألیفات و پژوهش‌های وی خواهم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین همسرم وصیت کرده بود در شهیدگاه اردبیل، محل سابق منزل پدری خود، به خاک سپرده شود که در حال حاضر امکان دفن در این مکان عمومی نبود و تصمیم بر این شد که در آرامستان غریبان به خاک سپرده شود.

حسینی گفت: بانو مجتهد در سال‌جاری به عنوان پژوهشگر نمونه کشوری انتخاب شده بود.

گفتنی است، مراسم شام غریبان و ختم این بانوی دانشمند اردبیلی بعد از نماز مغرب و عشا در حوزه علمیه خواهران اردبیل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/3463/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا