همدان

پیش‌بینی رشد ۲.۵ درصدی اشتغال در بودجه ۱۴۰۱/ اصلاح نظام بانکی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی وجود دارد که برخی استان‌ها چون تهران همه را یک جا دریافت کرده‌اند اظهار کرد: این در حالی است که در استان همدان فقط شهرداری، آبفا و علوم پزشکی موفق شده‌اند از این اوراق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور است افزود: ۷۰ هزار میلیارد تومان لایحه بودجه استانی است که ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای ۴۰۷ طرح ملی استانی شده پیش‌بینی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه بر اساس اینکه چه استانی نفت‌خیز است، چند درصد استان‌ها محروم هستند و بر اساس میزان جمعیت و اشتغال توزیع خواهد شد که مدیران باید بر اساس نیاز استانی نیز برای جذب بودجه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام رییس جمهور قرار است ارتقای سرمایه‌گذاری و اشتغال را داشته باشد، اصلاح نظام بانکی را نیز در برنامه داریم که به سمت اشتغال و سرمایه‌گذاری سوق خواهد یافت بنابراین از بانک‌ها تقاضا می‌کنیم هر آنچه سرمایه دارند، به استاندار اعلام کنند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه دولت قبل از ابتدای امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از دولت گرفته و الان هم به بانک مرکزی بدهکار است گفت: بر این اساس قرار است دولت فعلی از بانک مرکزی برداشتی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر استانی ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد که با مساعدت بانک‌ها می‌تواند به ۶ هزار میلیارد تومان برساند گفت: این بودجه باید در اختیار استاندار باشد تا در هر جایی که نیاز بود تزریق شود و در اشتغال نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نرخ بیکاری و جمعیت مشکل داریم افزود: نرخ بیکاری استان همدان ۱۸ تا ۲۳ درصد است و ۱۳۰ هزار نفر جمعیت شهرستان همدان، حساب نشده‌ بود که در سرشماری اخیر لحاظ شد.

وی با بیان اینکه ۲۶۵ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه آبادان گذاشته شده است تصریح کرد: همچنین مقرر شده یک پالایشگاه جدید با ۳۰۰ هزار ظرفیت ایجاد شود که ۲ میلیارد دلار در بودجه برای آن پیش‌بینی شده است.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: نقطه کلیدی دولت در بودجه ۱۴۰۱ مسکن است به طوری که دولت در این سال تمام ظرفیت را به کار می‌گیرد که رضایت عمومی را جلب کند و طی سال آتی ۲ میلیون واحد مسکونی بسازد.

وی با تاکید بر اینکه این مسکن‌ها نه تنها برخی را خانه‌دار می‌کند بلکه ۳ هزار و ۵۰۰ شغل را فعال می‌کند و بانک‌ها رونق پیدا می‌کنند خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به حمل نقل و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آماده سازی زیرساخت‌های مسکن پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون برنام و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد دولت پیش‌بینی شده است گفت: ۴۲۴ هزار میلیارد تومان از این درآمد مربوط به استان‌هاست که باید وصول کنند.

وی یادآور شد: در دولت قبل یک و نیم میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها داده شد که کمتر از ۵۰ درصد طی سه سال انجام شد و در این میان بهترین عملکرد را کمیته امداد و بدترین عملکرد را اداره کار داشت.

حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه برخی مدیران ۹۰ درصد وقت خود را صرف ۵ درصد بودجه در استان می‌کنند افزود: این در حالی است که۴۰ ردیف مختلف در بودجه وجود دارد که ۲۸۰ هزار میلیارد تومان پول دارد و می‌توان جذب کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و دنبال تغییر نوع آن است گفت: در بودجه پیش‌بینی می‌شود تورم مهار شود، اشتغال رشد ۲.۵ درصدی داشته باشد و انرژی هم گران نخواهد شد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا