سلامت

پیشگیری از بارداری به دلیل پاندمی کرونا علمی نیست

کتایون برجیس به مناسبت هفته سلامت بانوان، امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه که به روز زنان و سلامت باروری در بحران کرونا (روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی) نامگذاری شده است، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا در مورد روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن در همه گیری کرونا اظهار داشت: طبق پروتکل های بهداشتی ممنوعیتی برای اقدام به بارداری و روابط زناشویی اعلام نشده است و پیشگیری از بارداری به خاطر پاندمی کووید ۱۹ تا کنون در هیچ مرجع علمی عنوان نشده است.

وی با بیان اینکه زنان باردار شدیدتر یا بیشتر از افراد دیگر در معرض درگیری با کرونا ویروس قرار ندارند، به این افراد توصیه کرد: از این بابت نگرانی مضاعف نداشته باشند ولی در تمام دوران بارداری، خصوصا در ۳ ماهه سوم یعنی از ۲۸ هفته به بعد مراقبت های عمومی جهت پیشگیری از انتشار کرونا ویروس توصیه می شود.

بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی شود

برجیس یادآور شد: بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به کووید۱۹ نمی‌شود ولی در صورت ابتلا مادر باردار، با توجه به‌ وضعیت عمومی فرد و فشاری که به رحم مادر می آید احتمال درگیری با نوع شدیدتر بیماری و بستری شدن در ICU را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا مادر باردار به کووید۱۹، احتمال سقط و زایمان زودرس افزایش خواهد داشت، تاکید کرد: مادران شیرده نباید پس از زایمان، در صورت ابتلا به کرونا، شیردهی به نوزاد را قطع کنند زیرا شیر مادر محتوی انواع آنتی بادیها است و فواید استفاده از آن بی شمار است.

متخصص زنان و مامایی به مادران شیرده توصیه کرد: در صورت ابتلا به کرونا، اگر شرایط جسمی برای شیردهی به نوزاد را دارید حتما با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر شستن دستها و استفاده از ماسک کماکان به شیردهی ادامه دهید. به این ترتیب نوزاد از انواع آنتی بادی های موجود در شیر مادر استفاده خواهد کرد.

رد شایعه ناباروری با تزریق واکسن کرونا

متخصص زنان و مامایی با رد شایعاتی مبنی بر احتمال ناباروری با تزریق واکسن های ساخته شده علیه کرونا،  بر واکسیناسیون و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی قبل از اقدام به بارداری، در دوره بارداری،  هنگام اقدام به بارداری و طی دوران شیر دهی تاکید کرد تا مادر باردار این ایام را بدون آسیب و به سلامت سپری کند.

وی یادآور شد: مادران شیرده در صورت اقدام به واکسیناسیون، به هیچ عنوان قطع شیردهی نکنند زیرا انتقال انواع آنتی بادی ها از طریق شیر مادر به نوزاد در این افراد هم مترتب است.

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری و «زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا» به عنوان شعار هفته ملی سلامت بانوان “سبا” اعلام شده است.

 روزشمار این هفته هم عبارت است از: ۲۴ مهرماه؛ زنان، مدیریت اطلاعات و ارتقای سواد سلامت در بحران کرونا (دریافت اطلاعات از منابع معتبر، تشخیص منابع معتبر از غیر معتبر، استفاده صحیح و انتشار اطلاعات در شبکه های مجازی)، ۲۵ مهرماه؛ زنان، مدیریت سلامت روان خود و خانواده در بحران کرونا (مدیریت سوگ، مدیریت استرس، خشونت خانگی، روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارتهای ارتباطی، حمایت همسران از یکدیگر)، ۲۶ مهرماه؛ زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل)، ۲۷ مهرماه؛ زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا (فقر- بیکاری-از دست دادن سرپرست خانواده- زنان سرپرست خانواده- فرصت کار آفرینی-آموزش راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای زنان)، ۲۸ مهرماه؛ زنان و سلامت باروری در بحران کرونا (روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی)، ۲۹ مهرماه؛ زنان و واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹(اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط – دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون و مدیریت آن- واکسیناسیون زنان باردار – واکسیناسیون نوجوانان و جوانان – مشاغل پرخطر و واکسیناسیون کرونا) و ۳۰ مهرماه؛ زنان و مدیریت سلامت خانواده(حمایت از همسر و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده).

۱۳۵۲

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا