اجتماعی

پنج عاملی که خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش می‌دهد

پنج عاملی که خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش می‌دهد

به گزارش recive، دکتر صالح القهطانی، مدیر تحقیقات بالینی کبد در مرکز درمانی جان هاپکینز ، تأکید دارد که نباید منتظر بمانید تا علائم آسیب به کبد ظاهر شوند و سپس به دنبال درمان باشید، بهتر است پیش از بروز هر اتفاق یا بیماری، جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

او اضافه می‌کند: شما باید پیش از اینکه به بیماری یرقان (زردی) مبتلا شوید یا در قسمت فوقانی شکم خود احساس درد کنید، به فکر کبد خود باشید؛ زیرا همین اتفاق ساده نیز از علائم آسیب شدید به کبد است. بهتر است قبل از جدی شدن آسیب کبدی، آن را کنترل و متوقف کنید.

در این مطلب پنج مورد از خطراتی که سلامت کبد را تهدید می‌کنند، معرفی شده است:

قرار گرفتن در معرض سموم

در حالی که کبد مسئول پاکسازی سموم از خون است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض سموم می‌تواند مضر باشد. برچسب‌های هشداردهنده موجود بر روی مواد شیمیایی که در خانه استفاده می‌کنید را بخوانید و میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف بشویید و مطمئن شوید که مواد آفت‌کش از سطح خوراکی‌ها زدوده شدند.

مصرف مکمل‌های مضر

وجود برچسب‌هایی تحت‌عنوان «طبیعی» بر روی مکمل‌ها به این معنی نیست که این مواد حتماً برای بدنتان مفید هستند. بسیاری از گیاهان و مکمل‌های گیاهی، می‌توانند به کبد آسیب برسانند. جالب است بدانید علت بیست درصد از آسیب‌های کبدی در ایالات متحده آمریکا گیاهان هستند؛ به عبارتی مصرف بیش از حد داروها یا گیاهان دارویی که تأثیر مستقیم بر روی کبد دارند، می‌تواند مشکلات جدی برای این اندام رقم بزند.

مصرف الکل

کبد چرب الکلی که باعث التهاب کبد (هپاتیت الکلی)، در نهایت زخم (سیروز) و حتی سرطان کبد می‌شود، فرآیندی است که با نوشیدن روزانه الکل آغاز می‌شود. خوشبختانه اغلب افرادی که در مرحله کبد چرب، مصرف مشروبات الکلی را متوقف می‌کنند، می‌توانند آسیب به کبد خود را درمان کرده و به حالت قبل بازگردانند.

پنج عاملی که خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش می‌دهد

چاقی، دیابت یا کلسترول بالا

این شرایط می‌تواند باعث بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی شود که ممکن است به سیروز و سرطان کبد نیز منجر شود. طبق گفته کارشناسان، بیماری کبد چرب اصلی‌ترین دلیل برای نیاز به پیوند کبد در جهان است. همانند کبد چرب الکلی، می‌توان با قطع مصرف کربوهیدرات‌های ساده (مانند نان و شکر) و خوردن میوه، سبزیجات و پروتئین بیشتر، این روند را معکوس و بیماری را خنثی کرد.

سابقه بیماری کبدی

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده بیماری کبدی را تجربه کرده باشید، ممکن است در برابر آسیب‌های کبدی مستعدتر باشید. به عنوان مثال، هپاتیت B یا C و هموکروماتوز از عوامل خطر سرطان کبد هستند. اگر یکی از بستگان نزدیک شما به بیماری ژنتیکی کبدی مانند هموکروماتوز، بیماری ویلسون یا کمبود آلفا-1-آنتی تریپسین مبتلا شده باشد، باید مراقب علائم باشید. همچنین اگر شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده شما بیماری کبدی داشته‌اید، باید از مصرف الکل پرهیز کنید.

منبع: / hopkinsmedicine مترجم: الهه جعفرزاده

4747

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا