اجتماعی

پاسخ وزارت بهداشت به یادداشت «محمد مهاجری»

پاسخ وزارت بهداشت به یادداشت «محمد مهاجری»

وزارت بهداشت در پاسخ به یادداشتی مبنی بر «آقای وزیر بهداشت؛ سوراخ دعا را گم کرده اید» به recive اعلام کرد: یکی از نیازهای ویژه ای که بیماران و همراهانشان دارند، توجه به سلامت معنوی و کمک به تقویت فضای روحی و معنوی بیمارستان است که به روند درمان نیز کمک می کند. این مقوله مهم در سایر کشورهای دنیا نیز پذیرفته شده است.

در حال حاضر بیماران و همراهانشان به تقویت فضای معنوی در مراکز درمانی نیاز عمده ای دارند. ساخت مکانی برای نماز و راز و نیاز و مناجات در مراکز درمانی و بیمارستان ها، بسیار کم هزینه است، کما اینکه در بسیاری از بیمارستان ها فضاهای مناسبی برای اقامه نماز و مناجات در نظر گرفته نشده است.

وزیر بهداشت بیش از ۹۹ درصد وقت خود را در بخش‌ های مرتبط با سلامت مردم چه در حوزه دارو، چه در حوزه درمان و .. اختصاص می دهد و باید گفت که ۹۹ درصد بودجه های حوزه سلامت نیز در بخش بهداشت و درمان صرف می شود و توجه به نیازهای معنوی، در کنار ارائه خدمات مرتبط با سلامت همچون دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مناسب پزشکی که توسط متخصصین و فوق تخصصان ارائه می شود، یک ضرورت درنظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، اولویت و هدف وزارت بهداشت توجه به حوزه بهداشت و پیشگیری است، کما اینکه در حوزه سلامت و بهداشت و پیشگیری، اقدامات خوبی در کشور انجام شده و می شود، برای این منظور نیز بودجه های مناسبی در نظر گرفته شده است. مانند، فراگیر شدن بیمه سلامت و امثالهم.

در مورد تعرفه پزشکان نیز وزارتخانه در نظر دارد تعرفه ها در حدی افزایش پیدا کند که هم پاسخگوی هزینه‌ های پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستان ها باشد و هم اینکه اجحاف و ظلمی در حق مردم نباشد؛ یعنی در حق دو طرف ناحقی صورت نگیرد. از طرفی، وزارت بهداشت در نظر ندارد تعرفه ها افزایش سه برابری داشته باشد.

یکی از اولویت ‌های دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان‌ های دولتی ساخت همراه سرا است و بخش عمده هزینه های ‌ساخت همراه سراها نیز از کمک های خیّرین تامین می شود. در بخش ساخت مساجد و نمازخانه ها نیز از کمک‌ های خیّرین و نیکوکاران و کمک ‌های مردمی استفاده می شود.

یکی از وظایف و تلاش های معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، رشد استعدادها و ظرفیت‌ های معنوی دانشجویان، اساتید و کارکنان و حتی مراجعین به مراکز درمانی است و در سیاست‌ های کلی سلامت نیز تاکید شده که مراکز درمانی باید به مراکز اثرگذار در حوزه معنوی و اخلاقی تبدیل شوند. برای این بحث، قوانین متعددی مصوب مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد، بنابراین این امر یکی از وظایف قانونی است که بر اساس سیاست‌ های کلی و قوانین مجلس و سایر اسناد بالادستی، برعهده وزارت بهداشت نیز گذارده شده است.

بیشتر بخوانید:

آقای وزیربهداشت! سوراخ دعا را گم کرده اید

۲۳۳۲۳۳

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا