اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموزان را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم

وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموزان را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم

یوسف نوری در مراسم افتتاحیه و تبیین «طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی»، ضمن گرامیداشت سالروز حماسه ۱۹ دی‌ماه اظهار کرد: از مدیران و معلمان عزیز که در خط مقدم آموزش تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم. آنها کار سختی در این شرایط بیماری فراگیر جهانی کرونا که دو سال است با آن درگیر هستیم انجام دادند.

وی با اشاره به طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی اظهار کرد: فرصتی فراهم شده است تا به یکی از حلقه‌های مفقوده‌ آموزش که به آن توجه نشده بود، توجه کرده و برای آن برنامه داشته باشیم. در سال ۹۰ یک سخنرانی درباره فناوریِ همراه داشتم و این موضوع را مطرح کرده بودم که در آینده نه چندان دور دگرگونی‌هایی رخ داده و باید از شیوه‌های جدید آموزش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: علت در این است که در عصر رسانه نمی‌توان مانند عصر کشاورزی کار کرد. آموزه‌های دینی ما هم تاکید دارد که باید فرزندانتان را برای عصر خود تربیت کنید. در آموزش‌وپرورش باید یک آینده‌نگری وجود داشته باشد و زمان آینده را در نظر داشته باشد.

نوری با بیان اینکه در دنیا از روش‌هایی که برای دانش‌آموزها جذاب باشد برای این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند گفت: ما به میل خودمان دانش‌آموزان را سوژه، ابژه یا کنشگر اجتماعی می‌بینیم، ولی امروز می‌گویند دانش‌آموز باید همراهِ پژوهشگر بوده و در دانش‌بنیان‌ها حضور داشته باشد و محیط آموزشی‌اش، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ باشد. این موارد مربوط به سال ۲۰۰۰ است و نه حالا. اکنون باید  پیش‌بینی‌های مربوط به آینده را مطالعه کرد.

وی ادامه داد: سواد دیجیتال منجر به پر کردن شکاف‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌شود و لازم است جدی گرفته شود. نباید به سمت سواد اسمی برویم؛ سواد اسمی یعنی یک‌ موضوع را انتقال می‌دهیم و در لایه اول، “دانش” قرار می‌گیرد در حالی که در طبقه‌بندی‌های جدید علوم، عمق یادگیری زیاد شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش  با طرح این پرسش که در این شرایط اجرای طرح “سواد دیجیتالی” چه اهمیتی برای ما دارد؟ اظهار کرد: وقتی این آموزش برای دانش‌آموز جذاب است، به یک رویداد تبدیل می‌شود و دانش‌آموز نتیجه کار خودش را می‌بیند. یکی از رسالت‌هایی که ما داریم تربیت شش ساحتی است که از جمله آنها می‌توان به تربیت علمی و فناوری اشاره کرد. مهم‌ترین موضوع در این طرح تحولی این است که دانش‌آموز از این کار لذت ببرد. به نظر می‌رسد طرح مذکور گام خوبی برای شروع تربیت در ساحت‌های دیگر باشد. متاسفانه در ساحت آموزش، متوقف شده‌ایم.

نوری اضافه کرد: رشد ساحت تربیتی علمی و فناوری، ما را به سمت مدارس نسل سوم یعنی مدارس کارآفرین هم می برد و سواد را از سواد اسمی به سمت سواد مفهومی و بعد سواد عملکردی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه لازم است چند کار برای استقرار سواد چندبعدی یا دانش‌آموز و مدرسه با مسئولیت اجتماعی انجام شود گفت: نخست اینکه زمینه‌ها یعنی شخصیت، هوش، استعداد و رغبت دانش‌آموز را بشناسیم. باید تربیت را از جایی شروع کنیم که متربی می‌خواهد و به جایی ختم کنیم که او مسئولیت‌آفرین شود. دوم اینکه پس از انتقال آموزش، مهارت را کامل به او بیاموزیم، به‌گونه‌ای که برای وی جذاب و با استفاده از روش‌های نوین باشد. لزومی ندارد مهارت کدنویسی را در کلاس‌های خشک ارائه کنیم. لزومی ندارد حتماً خود ما آموزش را اداره کنیم. اگر از بیرون مشارکت نگیرید نتیجه نمی‌گیرید. مراکز دانش‌بنیان هستند که می‌توانند کمک کنند. از مسئولیت اجتماعی افراد استفاده کنید، آنها کمک می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: اگر ما از مردم، طلب کنیم، مردم به آموزش‌وپرورش اعتماد دارند و وارد می‌شوند. دانشجوهای توانمند را شناسایی کنید که بیایند آموزش کدنویسی و سواد دیجیتال را برای دانش‌آموز انجام دهند؛ منتها با رعایت پروتکل‌های آموزش‌وپرورش همراه باشد. آموزش‌وپرورش باید محل تردد مردم باشد و اگر این‌گونه نباشد آب جاری و موج خروشان نخواهد بود. از ظرفیت اولیاء نیز استفاده کنید.

نوری با بیان اینکه امید است این مدارس که برای اجرای آزمایشی طرح سواد دیجیتالی انتخاب شده‌اند نزدیک مراکز نوآوری باشند گفت: وزیر علوم قبلاً وعده‌ای برای در اختیار قرار دادن مراکز نوآوری به دانش‌آموزان داده بود. مهارت را حتی‌المقدور در مکان‌های جذاب و جالب به دانش‌آموزان، آموزش دهید.

وی افزود: مرحله بعدی، فراگیری مسئولیت اجتماعی است. اکنون بحث مسئولیت اجتماعی شرکتی مطرح است که باید از آن استفاده کرد؛ مخصوصاً از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کار می‌کنند بخواهیم به مدرسه بیایند و کدنویسی را آموزش دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش از طراحی و اجرای این طرح در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت های تربیتی تشکر و تاکید کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش‌آموز را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم، باید این کار به جد و همه‌جانبه پیگیری شود و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.

بیشتر بخوانید:

حذف شرط واکسن و آزمایش منفی کرونا برای کلاس‌های حضوری دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان آغاز می‌شود

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا