اجتماعی

ورود بیش از یک میلیون گردشگر خارجی به ایران

ورود بیش از یک میلیون گردشگر خارجی به ایران

علی‌اصغر شالبافیان در نشست خبری که چهارشنبه ۲۵ اسفندماه در آستانه سفرهای نوروزی برگزار شد، با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی از آبان‌ماه به دنبال کاهش محدودیت‌های سفر در داخل کشور، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی حجم سفرهای نوروزی، برنامه‌ریزی‌ها در سطوح شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهیاری‌ها با مرکزیت دادن به ستادهای استانی انجام شد. درباره سفرهای ایمن نیز دستورالعملی در آبان‌ماه درباره چگونگی رعایت پروتکل‌ها و اطمینان از سلامت کارکنان تاسیسات گردشگری ابلاغ شد.  

او افزود: تاسیسات گردشگری ملزم شدند اطلاعات خود را مبنی بر اطمینان‌بخشی مسافران در سامانه‌های «جانا» و «ایران من» وارد کنند و تاییدیه یا QR code آن را از سامانه «ایران من» دریافت و در معرض دید عموم نصب کنند.

او همچنین از فعال شدن  سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سفر، ثبت شکایات و انعکاس اقدامات از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۹ و پایگاه اینترنتی www.۰۹۶۲۹.ir  خبر داد.

مدارس اجازه مسافرگیری دارند؟ 

معاون گردشگری در پاسخ به سوال ایسنا درباره مجوز فعالیت مدارس به عنوان اقامتگاه عمومی مسافری در نوروز، اظهار کرد: به جز مکان‌های اقامتی دارای مجوز بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از بقیه مراکز اقامتی در صورت تشخیص و ضرورت از سوی استاندار، استفاده است، اگر  اضطرار و شرایط حاد پیش آمد که ستاد سفر استانی این تشخیص را داد، استاندار اختیار دارد سایر اماکن اقامتی را وارد چرخه مصرف کند.  

شالبافیان درباره مدیریت سونامی سفر پس از دو دوره محدودیت نوروز کرونایی، اظهار کرد: اگرچه طبق دستورالعمل ستاد کرونا اولویت دادن به مراکز اقامتی رسمی در رأس کار ما است، ولی این اختیار به استانداران داده شده تا در صورت نیاز از امکانات موجود در استان، از جمله خوابگاه‌های دانشجویی و ظرفیت آموزش و پرورش استفاده شود. علاوه‌بر این، از ظرفیت نیروهای جهادی و دهیاری‌ها استفاده می‌شود. حدود ۷۰ هزار نفر درحال حاضر در طرح نوروز در جاده‌ها و مشتقات مسیرهای مواصلاتی خدمت‌رسانی می‌کنند. علی‌رغم این، در برخی استان‌ها به همراهی جامعه میزبان نیاز داریم.

درباره هرج و مرج هزینه‌ها و از دسترس خارج شدن سفر

او درباره هرج مرج در هزینه سفر نیز گفت: ما اینجا هستیم که از حقوق مردم صیانت کنیم. بر همین اساس، در نظارت‌های پیش از انجام سفرهای نوروزی حدود ۱۶۰۰ مورد تذکر، ۳۹۲ اخطار، ۴۳ مورد تعلیق و ۲۲ مورد تعطیلی داشتیم. در رعایت حقوق مردم مسامحه نخواهیم داشت.  

رییس ستاد خدمات سفر درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر محرومیت حدود هشت و نیم میلون خانوار ایرانی از سفر در ۱۰ سال گذشته، ‌ اظهار کرد: به طول کل، افزایش چشمگیری در هزینه‌های صنایع داشتیم که یکی از آن‌ها گردشگری است. قیمت تمام‌شده سفر معلول عواملی است. همان‌طور که قیمت لبنیات برای خانوار افزایش یافته، برای هتل هم افزایش قیمت دارد. با این حال،  یکی از محورهای “سند تحول”، کمک به در دسترس قرار دادن سفر است. ما الان اطلاع دقیق نداریم چه میزان ظرفیت اقامتی در کشور وجود دارد، ما از ظرفیت در اختیار خود خبر داریم، ‌ ولی از آنچه در اختیار سایر دستگاها است، اطلاع نداریم.

او افزود: تاکنون تسهیلات در مسیر حمایت از عرضه بود، برای این‌که مراکز جدید ساخته شود. کمتر سیاست موفقی برای حمایت از تقاضا داشتیم. دولت اکنون مکلف شده به خدمات و تاسیسات سفر یارانه بدهد که اگر اجرا شود به ارزان‌سازی سفر کمک خواهد شد. علاوه‌بر این برای ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن سفر، اختیارات همه دستگاه‌ها باید به کار گرفته شود.

سفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خارجی به ایران در کمتر از ۵ ماه 

معاون گردشگری در ادامه با اشاره به اقداماتی که برای تقویت گردشگری در دوران کرونا صورت گرفته است، اعلام کرد: از ابتدای آبان که صدور ویزای گردشگری ایران از سر گرفته شد، تا ۲۰ اسفندماه امسال، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر ‌و گردشگر خارجی به ایران سفر کرده‌اند.

او اضافه کرد: در این بازه زمانی، بیشترین ورودی از کشورهای همسایه بوده است، ولی با توجه به کاهش محدودیت‌ها و علاقه به بازگشت به بازارهای قدیمی، برای فصل‌های پیش ‌رو غیر از بازار همسایه، تقاضای خوبی از بازارهای قدیمی برای سفر به ایران داریم.

معاون گردشگری همچنین ایجاد مسیرهای جدید گردشگری را در اولویت اعلام کرد و مصوبه اخیر مجلس درباره امتیاز مالیاتی به تولیدکنندگان محتوا به زبان خارجی را اقدام دیگری برای توسعه گردشگری خارجی ایران دانست.

شالبافیان همچنین با اشاره به آیین‌نامه‌های حمایتی در هیأت دولت، گفت: تصویب تعرفه‌هایی برای حامل‌های انرژی و در اولویت قرار گرفتن گردشگری در تخصیص بودجه‌های استانی، اقداماتی برای معرفی ایران و تصویب تخصیص سوخت یارانه‌ای به شناورها، قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی، حمایت از فعالان گردشگری و صنایع دستی در قالب تبصره ۱۸ به این شکل که پروژه‌های بازسازی و تجهیز نیز در قالب این تبصره حمایت مالی می‌شوند، بخشی از این اقدامات حمایتی بوده است.

به گفته او، ‌ حدود ۱۲۷۵ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به حدود دو هزار پروژه گردشگری اختصاص داده شده که است که در کنار چهار هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که از منابع بانکی تامین می‌شود تجهیز و بازسازی پروژه‌های گردشگری انجام می‌شود.  

او بیان کرد: ما باید گردشگری را ابتدا برای فعالان فعلی جذاب کنیم تا سرمایه‌گذار بیرونی برای راغب شود.

معاون گردشگری در همین راستا اضافه کرد: شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف شده‌اند پروژه‌های گردشگری را در اولویت تخصیص اعتبار قرار دهند.

کرونا ۳۰ هزار میلیارد تومان به تاسیسات اقامتی ایران خسارت زد

او در ادامه درباره برآورد خسارت ناشی از کرونا در گردشگری، گفت: به دلیل این‌که خسارت غیرمستقیم گردشگری در نظام آماری کشور لحاظ نشده است نمی‌توان آمار دقیقی از زیان واردشده به این بخش اعلام کرد، اما حداقل خسارتی که به تاسیسات اقامتی وارد شده عددی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

شالبافیان درباره تبصره زیست‌محیطی درباره سفرهای نوروزی، تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین نکات در بخشنامه ابلاغی به مدیران استان‌ها ناظر بر دغدغه‌هایی بود که سفر کمترین خسارت را به محیط زیست وارد کند، برای همین تاکید شد تمهیدات محیط زیستی لحاظ شود و اگر موارد و تخلفاتی بود از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ اعلام شود. این سامانه قابلیت بارگذاری و اطلاع‌رسانی از سوی مردم را دارد.

بیشتر بخوانید: 

معرفی ظرفیت‌های گردشگری قزوین موجب تحول اقتصادی می‌شود

۴٧۴٧

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا