همدان

واگذاری مدیریت ۲ هزار هکتار از مراتع نهاوند به بهره‌برداران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، داریوش عباسی ظهر امروز و در حاشیه اهدای سند مدیریت مراتع به نماینده بهره‌برداران با اشاره به واگذاری مدیریت ۲ هزار هکتار از مراتع نهاوند به نماینده بهره‌برداران اظهار کرد: با امضای سند حق چرا برای دامداران، طرح‌های مرتعداری در پلاک‌های سراب  بنفشه، گورزرین، حسین آباد گیان و قشلاق ولی‌اله شهرستان نهاوند به نماینده دامداران و بهره برداران مراتع این مناطق واگذار شد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع است گفت: مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بر عهده دارند و مشارکت و همکاری آنان در کنار بهره برداران برای حفاظت منابع طبیعی امری مهم است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: بر اساس اعلام مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال جاری باید طرح های مرتعداری تهیه کنند در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آن‌ها که به صورت موقت و یک ساله صادر شده باطل می‌شود و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

وی گفت: طرح مرتعداری یک سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بر اساس آن بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز به فعالیت بپردازند.

عباسی گفت:  دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی یاداوری کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری به اجرای پروژه‌های اصلاحی واحیائی مراتع، کپه کاری، ذخیره نزولات جوی، کودپاشی و قرق مراتع با منابع طبیعی همکاری و مشارکت می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در پایان گفت:  نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ 3140/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا