علمی و فناوری

هند از نخستین موتورسیکلت CNG جهان رونمایی می‌کند

هند از نخستین موتورسیکلت CNG جهان رونمایی می‌کند

به گزارش recive، موتورهای احتراق داخلی یا خارجی بر اساس تولید حرارت کار می‌کنند و روی کاغذ می‌توان از هر ماده سوختنی برای به کار انداختن موتور استفاده کرد؛ مشکل کار در صرفه اقتصادی موتور و بهینه‌سازی نسبت درآمدها به هزینه‌ها است.

مثلا بعضی مسؤولان با در نظر نگرفتن هزینه‌های زیست‌محیطی و مشکلات سلامت شهروندان، سوزاندن مازوت را اقتصادی جلوه می‌دهند، به این بهانه که نه خریداری ندارد و نه می‌توان آن را جایی انبار کرد. در برخی کشورها هم که سلامت شهروندان در کوتاه‌مدت و بلندمدت، هوای پاک، اثرات زیست‌محیطی و مانند آن‌ها دغدغه دولتمردان است، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بدون آلایندگی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش recive، شرکت «باجاج اوتو» هم که به ساخت سه‌چرخه‌های محبوب در هند شهرت دارد، در تلاش است تا آلایندگی‌های سوخت فسیلی را کاهش دهد و در این راستا به توسعه استفاده از گاز به عنوان تمیزترین سوخت فسیلی فکر می‌کند. رایج‌ترین سوخت‌های گازی برای وسایل نقلیه، CNG (سرنام عبارت «گاز طبیعی فشرده») و LPG (گاز طبیعی مایع) است. CNG با فشرده‌سازی گاز طبیعی به کمتر از ۱ درصد حجم آن در فشار استاندارد جو تولید می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان منبع سوخت برای موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد؛ بدین‌شکل که مخلوط گاز و هوا وارد سیلندر می‌شود تا با جرقه شمع، روشن شود.

هند از نخستین موتورسیکلت CNG جهان رونمایی می‌کند

هرچند «راجیو باجاج»، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده که موتورسیکلت CNGسوز خود را در ژوئن پیش‌رو رونمایی خواهد کرد، اما اطلاعات بیشتری رسما منتشر نشده است. طی ماه‌های اخیر، تصاویری از ۲ موتورسیکلت استتارشده در حال آزمایش منتشر شد. به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها با پیشرفانه ۱۱۰ سی‌سی و دیگری از پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی و تنظیمات دوگانه‌سوز بهره می‌برد.

۵۴۵۴

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا