اخبار ورزشی

همه مصائب لیگ بسکتبال بانوان؛ از نبود سالن مناسب تا جریمه یک مسئول به خاطر پاداش

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، لیگ بسکتبال بانوان در حالی پیگیری می‌شود که 8 تیم برتر راه یافته به مرحله پلی آف مشخص شده‌اند اما برخلاف سال گذشته که لیگ با حضور پرتعداد بازیکنان خارجی برگزار می‌شد و تیم‌ها پایاپای هم برای کسب عنوان قهرمانی پیش می‌رفتند، در لیگ امسال چنین کیفیتی از تیم‌ها شرکت کننده دیده نمی‌شود و فقط 2 تیم اقدام به جذب بازیکن خارجی کرده‌اند. از طرفی در لیگ برتر امسال 3 تیم از استان‌های دیگر در مسابقات حضور دارند و سایر تیم‌ها از تهران هستند. عدم امکانات و همین مشکلات مالی باعث شده تا تیم‌ها نتوانند در لیگ برتر تیمداری کنند و تمایل آنها بیشتر در لیگ دسته اول و دسته دوم است.

* چرا لیگ بسکتبال بانوان کیفیت بالایی ندارد؟

فریده شجاعی نایب‌رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در گفت‌وگو با فارس، با تاکید بر کیفیت پایین لیگ برتر، عدم حمایت مالی و همین طور عدم حضور بازیکنان خارجی عنوان کرد و گفت: سال قبل با حضور 10-12 بازیکن خارجی کیفیت بازی‌ها بهتر بود اما امسال شیمیدر و گروه بهمن بازیکن خارجی گرفته‌اند. پلی‌آف هم از 22 دی شروع می‌شود و باید دید تا آن زمان تیم دیگری بازیکن خارجی جذب می‌کند یا خیر. با مشخص شدن تیم‌های حاضر در پلی‌آف شاید بازی‌ها کیفیت بهتری داشته باشد.

* مسابقات مردان، زنان را از تهران دور کرد

مسابقات بسکتبال هر سال به‌ گونه‌ای برگزار می‌شد که تیم‌های مختلف سالن‌های خوبی را برای برگزاری مسابقات در نظر می‌گرفتند و حتی بارها شاهد برگزاری چند مسابقه در سالن آزادی بودیم اما امسال به دلیل برگزاری مسابقات مردان، این فرصت برای زنان فراهم نشده تا آنها مسابقات را در فاصله‌ای دورتر از تهران برگزار کنند. به نظر می‌رسد اولویت فدراسیون برگزاری مسابقات مردان است و اینکه بانوان برای لیگ باید مسافتی را تا خارج از تهران طی کنند نشان از عدم توجه فدراسیون به زنان دارد. 

شجاعی درباره اینکه چرا مسابقات لیگ زنان در شهر قدس برگزار می‌شود و آیا نمی‌توانستید در تهران سالن بگیرید، عنوان کرد: سالن آزادی در اختیار مردان است. ما سالن‌های آرارات، حکیمیه و انرژی اتمی را هم داشتیم اما انرژی اتمی همه سالن‌ها را قرارداد بسته، در حکیمیه هم کلاس‌ها حضوری تشکیل می‌شود به همین دلیل تنها گزینه شهرقدس بود. این سالن امکانات خوبی دارد و بعد از آزادی بهترین سالن است، فقط مشکلی که دارد اینکه دور است. سعی می‌کنیم در آزادی ساعت‌هایی را خالی کنیم تا دیدارهای رده‌بندی و فینال در آنجا برگزار شود. 

نایب‌رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سوال که چرا در شهر دیگری مسابقات را انجام نمی‌دهید، گفت: صورتجلسه اولیه این بود که تهران از نظر رعایت پروتکل‌ها بهتر از شهرهای دیگر است.

* لیگی بدون استقبال استان‌ها

عدم استقبال استان‌ها در لیگ برتر و حضور پرتعداد آنها در لیگ‌های دسته پایین‌تر هم یکی از مشکلات بانوان که نایب‌رئیس فدراسیون درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. شجاعی در این باره گفت: امسال تیم‌های سپاهان، پالایش نفت آبادان و گرگان در لیگ برتر حضور داشتند و دلیل استقبال کم شاید شرایط مالی باشد. تیم‌ها از نظر مالی امسال ضعیف بودند اما در لیگ یک که 17 تیم شرکت دارند، استقبال استان‌ها خوب بود.

نایب‌رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا شما از تیم‌های حاضر در پلی‌آف ورودیه جدید گرفته‌اید، اظهارداشت: ورودیه اولیه 50 میلیون تومان بود که تیم‌ها پیشنهاد کردند مقداری از آن را ابتدای لیگ و بقیه را در پلی‌آف پرداخت کنند. ما هم به پیشنهاد تیم‌ها انعطاف نشان دادیم. 

* پاداشی که دردسرساز شد

اواخر ماه گذشته بود که کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال حکم یک مقام مسئول از باشگاه شیمیدر را منتشر کرد؛ حکمی که در آن به محرومیت 3 ماهه صفرزاده قائم مقام باشگاه اشاره داشت اما دلیل این محرومیت در حکم منتشر شده اعلام نشده بود. در این خصوص شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه به دلیل پرداخت پاداش به بازیکنان ملی‌پوش شیمیدر از سوی باشگاه و دلخوری بازیکنان دیگر، حواشی به وجود آمده است اما نایب‌رئیس بسکتبال دلیل محرومیت را موضوع دیگری عنوان می‌کند. 

شجاعی در خصوص حواشی به وجود امده قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات آسیایی، تصریح کرد: بحث پرداخت پاداش نبود. مسئولان باشگاه قبل از اعزام تیم ملی در اردو حاضر شدند مبلغی را به بازیکنان ملی پرداخت کردند که 2 برابر آن به بازیکنان ملی‌پوش شیمیدر پرداخت شد اما مسئله این بود که این حضور بدون هماهنگی با مسئولان فدراسیون انجام گرفت و آنها بدون اینکه فدراسیون در جریان باشد در اردوی ملی حاضر شدند. 

* امید به حضور بسکتبال 3 نفره در بازی‌های آسیایی هانگژو

کمیته ملی المپیک در تلاش است تا یکی دو رشته توپی بانوان را به بازی‌های آسیایی 2022 اعزام کند. والیبال، هندبال و بسکتبال برای اعزام به مسابقات کاندیدا هستند که بررسی‌ها همچنان برای اعلام تصمیم نهایی ادامه دارد اما به نظر می‌رسد نظر مسئولان کمیته و ستاد عالی بازی‌ها برای اعزام بسکتبال 3 نفره مثبت است. 

شجاعی درباره برنامه کمیته ملی المپیک در خصوص اعزام رشته‌های تیمی بانوان به بازی‌های آسیایی 2022 و بررسی این موضوع برای اعلام تصمیم نهایی، گفت: برای بسکتبال 3 نفره از ما اسم خواستند و فکر می‌کنم این تمایل هست که تیم اعزام شود اما در خصوص بسکتبال 5 نفره جلساتی برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم این تیم هم اعزام شود. قرار است روی اعزام هندبال، والیبال و بسکتبال کار شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا