سلامت

همه‌گیری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، با این حال نتایج مطالعه مشترک محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «براون» در رود آیلند و دانشکده «بهداشت عمومی دانشگاه بوستون» در ماساچوست، نشان داد که همه گیری کووید-۱۹ تاثیری بر مرده زایی نوزادان نداشته است.

محققان در این مطالعه تاثیرات غیرمستقیم همه گیری کرونا را بر زنان باردار مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که میزان دیابت بارداری، فشار خون بالا و پره اکلامپسی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

پره اکلامپسی از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چند عضوی است که در پنج تا هفت درصد از حاملگی‌ ها رخ می‌ دهد. این بیماری یکی از علت‌ های مهم مرگ و میر مادران باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری می‌ شود. این عارضه بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه تشخیص داده می‌شود.

با این حال نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش تولد نوزادان مرده و نیز افزایش موارد جدا شدن جفت در این بازه زمانی بسیار ناچیز بود که این موضوع نشان می دهد بیشتر زنان باردار از پیامدهای شدید بارداری رنج نمی برند.

محققان در این مطالعه که در نشریه JAMA Network Open منتشر شد، داده های پزشکی مربوط به بارداری را بررسی کردند. این داده ها از مرکز OptumLabs DataWarehouse که داده ها و ادعاهای پزشکی را در سراسر آمریکا ذخیره می کند، جمع آوری شد.

این داده ها به دو دوره شامل قبل از همه گیری کرونا از اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ و دوره بعد از همه گیری کووید از یکم مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ تقسیم بندی شدند. محققان ۱۷۲ هزار و ۹۵ بارداری را قبل از همه گیری و ۱۵۲ هزار و ۹۰۳ بارداری را در دوران همه گیری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار دادند.

محققان متوجه شدند که میزان ابتلا به برخی شرایط خاص در مادران باردار در طول همه گیری کرونا افزایش داشت. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، میزان دیابت بارداری ۸۸ مورد در هر هزار زایمان بود که با ۹۸.۹ مورد در هر هزار بارداری و افزایش ۱۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ قابل مقایسه است.

همچنین موارد ابتلا به فشار خون بارداری از ۸۲.۲ مورد در هر هزار زایمان در سال ۲۰۱۹، به ۸۸ مورد در هر هزار زایمان در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. علاوه بر این، میزان پره اکلامپسی – عارضه بارداری که با فشار خون بالا مشخص می شود – از ۶۴.۷ در هر هزار زایمان به ۶۷.۳ در هزار زایمان افزایش یافت، اما تولد نوزادان مرده شاهد افزایش ناچیز از ۸.۹ در هزار زایمان در سال ۲۰۱۹ به ۹.۳ در هزار زایمان در سال ۲۰۲۰ بود.

نویسندگان این مطالعه نوشتند، طبق دانسته های ما، این تحقیق بزرگترین و جامع ترین مطالعه ای است که تا امروز در مورد تاثیر همه گیری کووید-۱۹ بر پیامدهای نامطلوب بارداری انجام شده است.

آنها افزودند: این یافته ها نشان می دهد دوره همه گیری کرونا با تغییر در خطر تولد نوزادان مرده همراه نبوده و تنها شواهدی اندک در مورد خطر کمتر زایمان زودرس ارائه کرده است که با یافته های موجود کاملاً مطابقت دارد. مطالعه ما شواهد جدیدی از ارتباط همه گیری کووید-۱۹ با خطر عوارضی که به ندرت ثبت شده است، از جمله فشار خون حاملگی، رشد ضعیف جنین و پره اکلامپسی ارائه می دهد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش های ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا